Annonce
Sport

Aarhus Cyklebane drømmer om EM-værtskab

Michael Berling og Aarhus Cyklebane vil gerne arragere et EM i den nærmeste fremtid og havde derfor inviteret generalsekretæren fra den europæiske cykelunion Enrico Della Casa til Aarhus. Foto: Axel Schütt

Aarhus Cyklebane har fået blod på tanden. Om en måned afholder man DM, hvor landets fremmeste baneryttere kommer til byen - og nu arbejder den sportslige ledelse også på at få et EM til den gamle bane.

CYKLING: Et bane-EM på Aarhus Cyklebane indenfor de nærmeste par år?

Det lyder umiddelbart som en vild tanke hos folkene bag den gamle cementbane fra 1940, men helt urealistisk er det faktisk ikke.

Onsdag aften var Enrico Della Casa, generalsekretær i den europæiske Cykle Union, forbi Aarhus Cyklebane for at se på forholdene og vurdere egnetheden af et muligt værtskab for et sæt europamesterskaber.

Og italieneren var positivt overrasket efter at have fået en rundvisning på banen af sportschef Michael Berling.

- Mit første indtryk er meget positivt. Jeg kan se, at banen bliver holdt flot i stand, og det er godt at se, når man tænker på, hvor gammel den faktisk er. Det viser, at folkene bag gør meget, og er engagerede i at skabe de bedst mulige betingelser for klubbens ryttere. Og det er vigtigt. Der skal en stærk klub til. For det er en stor opgave at løfte et arrangement som et europamesterskab, lød det fra Enrico Della Casa.

Michael Berling, der er sportschef på Aarhus Cyklebane og bestyrelsesmedlem i CK Aarhus, har længe gået med en drøm om at få et EM til Aarhus.

- Som jeg ser det, er det mest realistiske at få et mesterskab hertil, som kan afvikles over en-to, maksimalt tre dage, og her kigger vi især i retning af motor eller dernypace. Det vil være interessant. Det kunne også være spændende med et U23/junior-EM, men det vil kræve meget mere, fordi det løber over en hel uge. Så at få en enkelt disciplin, er nok det vi skal stile efter, siger han til Århus Stiftstidende.

Motorpace og dernypace er traditionsrige discipliner indenfor banecykling. I den første kører rytteren på en særligt bygget cykel bag en såkaldt "steher" (motorpace-maskine, red.) og når op på en fart omkring 70 kilometer i timen, mens man i dernypace kører på almindelige banecykler bag en derny-maskine, der er mindre end en "steher".

Der er kørt VM i motorpace fra 1893 til 1994. Eneste danske vinder er Jens Veggerby i 1993.

En ikke helt ubetydelig faktor, der spiller ind, når nu banen ligger under åben himmel, er naturligvis vejret.

- Det er klart, at når det handler om udendørs baner, så er det en fordel, jo længere syd på i Europa, man befinder sig. Sandsynligheden for regn er større her i Danmark, og det skal vi også have med, når vi samlet kigger på det. Vi er nødt til at have i hvert fald en dags "buffer", hvis vi skal aflyse, og det taler også for et kortere mesterskab, siger Berling, der håber, at det allerede i 2018 eller 2019 vil være muligt at stå i spidsen for et EM.

Annonce

Sikkerheden er vigtig

Så lad os spørge generalsekretæren, hvor realistisk det så er, at et EM - af den ene eller anden art - ender i Danmarks næststørste by på en udendørsbane.

- Det afhænger helt af, hvad det er for discipliner, man tænker på. At stå bag et ungdoms-EM med rigtig mange ryttere, der vil køre over fem-seks dage og med mere end 50 timers konkurrence. Det vil være ret svært for en lille bane som den her. Men for et mindre EM over én eller to dage, er det bestemt muligt, sagde Enrico Della Casa.

Hvad kigger du især efter, når du skal vurdere potentialet for et værtskab?

- Jeg kigger efter banens beskaffenhed. Det mest vigtige er sikkerheden, rytternes sikkerhed, men vi ser naturligvis også på, hvad det er for en klub, der står bag, hvor stærk den er, og hvor gode de er til at markedsføre sporten i nærområdet. Det er vigtigt at se, at det er en klub, der gør noget i forhold til ungdomsarbejdet, for skal sporten overleve er det nødvendigt, at klubberne og banerne lægger kræfter i at tiltrække og fastholde de unge. Derfor er det også af stor betydning at snakke grundigt med folkene bag, se dem i øjnene og vurdere, hvad klubben og banen står for, sagde Enrico Della Casa.

- Vi elsker alle sammen cykling, og derfor er det godt at se, at man her i CK Aarhus har mere end 400 medlemmer. Det er meget vigtigt, for vi vil selvfølgelig også sikre os, at der kommer publikum til et EM, lød det fra italieneren, der altså nu har set banen i Aarhus og talt med folkene bag.

Næste skridt vil være konkrete møder om, hvilket format og hvornår.

I næste weekend er Aarhus Cyklebane værter for Jysk/Fynsk Mesterskab, og sidst i juni måned lægger man så cement til DM i omnium, hvor den tidligere OL-guldvinder i disciplinen Lasse Norman Hansen har meldt sin ankomst, ligesom de øvrige banelandsholdsryttere og en række stærke landevejsnavne også kommer til Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Beskyldes for totalt svigt: Notat rejser kras kritik af Trafikstyrelsen efter den aflyste letbaneåbning

AGF

Podcast: John Stampe og rejsen til Honduras

Aarhus

Tæt trafik på Helgenæs skaber debat

Kronik

Kronik: Europas fremtid - who cares?

AGF For abonnenter

Bagkanten: AGF kunne snildt have siddet tungere på den tredjeplads

Annonce