Annonce
Sport

Aarhus-duatlet slutter sæsonen som nummer et på verdensranglisten

Søren Bystrup vandt i september måned Powerman Danmark i Vejle. Privatfoto

Søren Bystrup har haft sin hidtil bedste sæson med medaljer ved både EM og VM. Det har sendt ham op som nummer et på verdensranglisten.

Duatlon: Det har været et succesfuldt år for den århusianske duatlet Søren Bystrup Jacobsen. Århusianeren har vundet EM-sølv og hentet sin femte VM-bronzemedalje på langdistance, ligesom det blev til en sejr i Powerman Danmark i slutningen af september. En stribe af gode resultater, der har kastet så mange ranglistepoint af sig, at duatleten slutter sæsonen som nummer et på den internationale triatlon unions verdensrangliste.

Bystrup har tidligere indtaget førstepladsen på Powermans verdensrangliste for langdistanceresultater opnået i konkurrencer, der er arrangeret af Powerman koncernen. Placeringen på ITUs verdensrangliste betyder dog, at århusianeren nu er i front for både kort og langdistancefeltet med point udelukkende fra mesterskaber. Det er Bystrups to medaljer fra EM og VM, der sender ham foran franskmanden Benjamin Choquert med et enkelt point.

- Det har indtil nu været min karrieres bedste sæson med en medalje til både VM og EM. Min store drøm er fortsat at vinde et verdensmesterskab, og jeg ser særligt frem til næste sæson, hvor nogle af de vigtigste mesterskaber foregår på hjemmebane, siger Søren Bystrup.

Til næste år er Danmark vært ved både kortdistance VM og langdistance EM i duatlon i henholdsvis Odense og Vejle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce