AARHUS: Det århusianske tøjbrand Hummel er om nogen kendt som klassens frække dreng, der overrasker. Nu sker det igen på fodboldlandsholdets nye EM-slutrunde outfit: Spillertrøjen til Christian Eriksen og de andre storstjerner.
Landsholdets nye spillertrøje til EM-slutrunden på hjemmebane er nemlig designet med lyden fra 34.610 danske roligans, der sammen synger "Der er et yndigt land' i Parken".
Sådan lyder det fra Hummel, der har hovedsæde i Aarhus, og er tøjsponsor for det danske fodboldlandshold.
Alle spillerne siger det. Alle der har mærket suset, siger det. Det giver gåsehud, når titusindvis af danske fans rejser sig og synger nationalmelodien inden en landskamp. Nu skal landsholdstrøjen gøre det ud for manglende tilskuere her i coronatiden.
Sådan skriver Hummel i en pressemeddelelse.
- Lyden af et propfyldt Parken, der står skulder ved skulder og skråler med på "Der er et yndigt land" er noget helt specielt. Det kan få hårene til at rejse sig på de fleste danskere. Selv på dem, der aldrig selv har stået i Parken og mærket suset. Derfor er vi også utrolig stolte af den nye landsholdstrøje, hvor lyden af fansene og nationalmelodien er blevet integreret i trøjedesignet, siger Allan Vad Nielsen, CEO i hummel.
Lyden af fodbold optaget i 2019
Da Danmark den 7. juni 2019 mødte Irland i EM-kvalifikationen, omdannede hummel Parken til et kæmpe lydstudie.
Kasper SchmeichelNationalsangen gør, at det skiller sig ud fra klubfodbold. Det er noget, der samler os. Og det samler ikke kun holdet, men det samler holdet med tilskuerne, med publikum, med folk derhjemme.
Målet var at få den bedste optagelse af nationalsangen nogensinde. En lydoptagelse af de 34.610 kampklare stemmer, som siden er blevet lavet om til en lydbølge og broderet ind i den nye landsholdstrøje.
Hummel
- Hummel er et dansk sports- og modebrand med en historik, som rækker tilbage til 1923
- Hhummel designer, producerer og markedsfører sportstøj, træningstøj, udstyr og sneakers til både børn og voksne, kvinder som mænd
- Gennem de 4 produktkategorier teamsport, footwear, kids, sport lifestyle samt udvalgte premium co-labs, leverer hummel flere gange årligt nye styles i deres gennemførte mix af retro og tidsaktuelle trends
- Hummel A/S er en del af Thornico koncernen
- Der er ingen tvivl om, at fansenes tilstedeværelse på stadion er noget af det, som vi har savnet allermest i det seneste år. Og selvom vi vidste det inden coronapandemien, er vi kun blevet bekræftet i, hvor meget det betyder at bringe fansene og nationalsangen helt tæt på spillerne i trøjedesignet. På den måde kan både fansene og spillerne bære lyden af Danmark, når vi trækker i trøjen og gør os klar til kamp, siger Allan Vad Nielsen.
Schmeichel: Tilskuerne samler os
Ifølge flere af de danske landsholdsspillere er lyden af nationalsangen i et fyldt Parken noget af det mest følelsesladede, man kan opleve som fodboldspiller. Det er følelsen af fællesskab og sammenhold.
For landsholdsmålmand Kasper Schmeichel er nationalsangen hele forskellen på hverdagen i Premier League-klubben Leicester og dét at komme hjem og repræsentere sit land.
- Nationalsangen gør, at det skiller sig ud fra klubfodbold. Det er noget, der samler os. Og det samler ikke kun holdet, men det samler holdet med tilskuerne, med publikum, med folk derhjemme. Det er noget, vi alle sammen gør sammen, og det er en måde for os at føle en forbindelse med omgivelserne og med publikum. Der er et tal på alt, og man ved aldrig, hvor mange landskampe man får. Så det handler simpelthen om at nyde hver eneste én, siger Kasper Schmeichel.