Annonce
Aarhus

Aarhus Havn melder alt klar: Firesporet, nyasfalteret vej direkte til Molslinjens færger

Skiltningen mod Sjællands Odde på Østhavnsvej er klar, så snart den røde tape bliver pillet af. Foto: Henrik Lund
Fra november skal en udvidet Østhavnsvej og vejene omkring Marselis Boulevard klare presset fra halvanden million biler til og fra Molslinjen. Forventningen er, at vejnettet kan klare presset. Samtidig med at Molslinjen flytter får Kombardo Expressen ny holdeplads i Aarhus.

AARHUS: Når bilisterne fra 11. november skal krydse Kattegat med Molslinjens færger, kommer de fremover til at tilbagelægge de sidste cirka tre kilometer frem til rederiets nye færgeterminal på Østhavnen ad en opgraderet Østhavnsvej. Aarhus Havn har opgraderet Østhavnsvej fra to til fire spor og forlænget den ud til færgeterminalen således, at der er god plads til både last- og personbiler på havnen.

Både terminalen og den opgraderede adgangsvej står dermed klar til de cirka halvanden mio. bilister og omkring tre mio. passagerer, der årligt sejler med Molslinjen mellem Aarhus Havn og Odden Færgehavn.


Annonce

Udvidelsen af Østhavnsvej har vi sikret, at der er god plads til vores havnekunder og deres lastbiler, selv om de mange personbiler til og fra færgerne skal køre ad samme vej.

Thomas Haber Borch, havnedirektør og CEO


- Molslinjen overtager en supermoderne færgeterminal for enden af Østhavnsvej. Det er en fordel både for virksomheden og for de mange erhvervsfolk og private mennesker, der hvert år benytter færgerne. Og med udvidelsen af Østhavnsvej har vi sikret, at der er god plads til vores havnekunder og deres lastbiler, selv om de mange personbiler til og fra færgerne skal køre ad samme vej, forklarer havnedirektør og CEO Thomas Haber Borch.

Han understreger, at det ikke blot er en fordel for de lastbiler og personbiler, der kører på havnen, men også for hele den trafikale situation i bymidten.

- Fra 11. november flytter 1,5 mio. personbiler væk fra bymidten, fordi de fleste af bilerne vil komme til og fra havnen via Marselis Boulevard og viadukten ved havnen. Det er en stor fordel for trafikken i midtbyen, der fra den ene dag til den anden vil blive væsentlig mindre belastet.

Vejnettet kan klare presset

Fra Marselis Boulevard er det planen, at bilisterne først og fremmest skal fordele sig rundt i Aarhus og Østjylland via ringgaden, ringvejen og Aarhus Syd Motorvejen.

Men mens vejen på havnen er udvidet og forlænget, er det det eksisterende vejnet, der skal klare presset fra den øgede mængde trafik. Forventningen i Aarhus Kommune er dog, at vejnettet kan klare den stigende trafik.

Optimismen skyldes den VVM-undersøgelse, der er lavet for området.

- Den viste, at vejnettet skulle kunne klare presset, som vejnettet er udformet nu, forklarer trafikplanlægger i Mobilitet i Aarhus Kommune Birte Nielsen.

Stigningen i trafikken ad Marselis Boulevard vil mærkes mest i forbindelse med Molslinjens ankomster, mens afgangene ikke påvirker trafikken på vejnettet i samme grad. Dette skyldes, at færgerne tømmes på 10-15 minutter, mens trafikken til afgangene ankommer mere spredt.

Trafikken fra færgerne ledes ad Marselis Boulevard, hvor den fordeler sig via de to ringsystemer og Viby Syd Motorvejen. Foto: Henrik Lund

"Beregninger af trafikken viser, at den kan afvikles acceptabelt i både 2020 og 2030 med den forventede trafik fra færgerne, men at der på visse tidspunkter kan opstå kø i de mest belastede kryds. Hvis færgen er fuldt lastet med op til 350 biler, vil en række kryds have svært ved at håndtere trafikken, og der vil opstå kø i krydsene," hedder det i Aarhus Havns miljøredegørelse for placering af færgeterminal fra 2017.

Ankomst med fuldt lastede færger sker typisk på de store rejsedage i forbindelse med højtider og ferier. På de tidspunkter er trafikken i forvejen mindre end i myldretiden på hverdage.

Annonce

Holder øje med trafikken

Kommunens folk skal dog alligevel på arbejde forud for Molslinjens flytning. Blandt andet skal der ændres på skiltningen, så bilisterne fremover kan blive ledt til færgeterminalen på Østhavnen, ligesom der skal foretages mindre justeringer på signalanlæggene i lyskrydsene på havnen og Marselis Boulevard.

Ud over små justeringen af skiltning og lyskryds forventes det, at Marselis Boulevard kan klare presset, når Molslinjens bilister fra 11. november skal køre til og fra færgen på en ny færgeterminal på Østhavnen. Foto: Henrik Lund

- Men vi vil løbende holde øje med trafikken til og fra færgen for at sikre os, at den glider bedst muligt, siger Birte Nielsen.

Flytningen af færgeterminalen fra den nuværende placering på Pier 3 vil samtidig betyde, at presset på Randersvej/Nørre-brogade/Nørreport lettes betragteligt.

Annonce

Kombardo Expressen holder flyttedag

Samtidig med at Molslinjens færger flytter til Østhavnen, holder også Kombardo Expressens busser flyttedag. Busserne overføres med Molslinjens færger og har lige nu endestation i Aarhus ved Nørreport. Fra 11. september begynder og ender rejsen med Kombardo Expressens busser i Valdemarsgade ved Musikhuset, hvorfra de kører til og fra Østhavnen.

Når Aarhus Rutebilstation har løst problemet med parkeringskælderen, som betyder, at store dele af rutebilstationens holdepladser ikke kan udnyttes af frygt for kollaps, vender Kombardo Expressens busser tilbage til rutebilstationen.

Det har længe været et ønske fra Molslinjens side, at der bliver etableret en buslinje ud til den kommende terminal. Det ønske har Aarhus Kommune ikke opfyldt.

- Og vi har ingen aktuelle planer om at etablere en busrute derud, fortæller chefkonsulent, Kollektiv Trafik hos Aarhus Kommune Rigmor Korsgaard.

Gående til Molslinjens færger kan derimod benytte Midttrafiks tilbud om flextur. Prisen her er fire kroner per kilometer, dog mindst 30 kroner per tur.

Østhavnsvej består nu af cirka tre kilometer firesporet, nyasfalteret vej. Foto: Henrik Lund
Annonce
AGF For abonnenter

Stiften finder historiens bedste AGF-spillere: Se nummer 31 til 40

Danmark

Ny smitterekord: Onsdagens coronatal er det højeste på et døgn under hele epidemien

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Bankmanden fra Nørre Aaby var med, da professionel fodbold gjorde sit indtog i AGF: Han lavede det ulovlige skifte og kunne være blevet en del af dynamitlandsholdet

Aarhus For abonnenter

Få overblikket: Her er det nye byråd og alle udvalgsposterne

Debat

Aarhus handler naivt og uforsvarligt: Nu sætter vi os foran rådhuset i protest

Erhverv

Aarhus-selskab investerer 10 milliarder i ensomme ældre: - Det kan stikke helt af for os

Redaktør: Statsminister har al interesse i at tale i minksag

AGF For abonnenter

Afsløring: Bjarke Ingels og adskillige verdensberømte arkitekter står i kø for at tegne det nye stadion i Aarhus

Debat

Stiften mener: Derfor spiller kvinde-sporten fallit i øjeblikket

Aarhus

Pressemøde afledte frustration hos eventarrangør: Hvem skal betale for aflysninger?

Hilsner fra landsholdet, OB, Brøndby og Odenses borgmester: Mange er dybt berørt over Lars Høghs død

Kultur

Se video: Handy kronprins indviede nyt Sports- og Kulturcampus

Aarhus For abonnenter

Trukket ud af klasseværelset og trampet i hovedet: Volden er stigende og voldsom på Aarhus' folkeskoler

Sport

Kendt forening lukker og efterlader sig pengegave: Her er modtagerne af overskudsformuen

Annonce