Annonce
Kultur

Aarhus-klasse kan søge og komme med i europæisk kunstprojekt

De franske og den cypriotiske deltager har været i Aarhus. Fra venstre ses Andree Zivanari fra Cypern, Mikael Mohamed og Jean-Roch Bouiller fra Marseille, projekteleder Karen Louise Juhl Christensen og direktør Jacob Fabricius. Alan Quireyns fra Belgien var ikke med. Foto: Hans Petersen

Halvanden million EU-kroner til samarbejde med museer på Cypern, i Frankrig og Belgien.

AARHUS: En århusiansk skoleklasse får mulighed for at være med i et europæisk kunstprojekt - et samarbejde med museer og kunsthaller i Marseille i Frankrig, Antwerpen i Belgien og Nicosia på Cypern.

Jacob Fabricius, kunstnerisk direktør i Kunsthal Aarhus, er manden bag projektet, der har fået halvanden million kroner fra EU. Det handler om at finde ud af, hvordan samtidskunstnere bruger arkæologi og historie i deres arbejde, deres tanker, produktion og deling af viden.

Hensigten er, at bevidstheden hos udstillingernes publikum og skoleeleverne skal øges til det kulturhistoriske, så de får bedre indblik i og forståelse af vores egen danske kulturhistorie og europæiske tilhørsforhold.

Annonce

Sådan gør du

Lærere, der er interesserede i at få deres klasse med, kan henvende sig til Karen Louise Juhl Christensen på klc@kunsthal.dk.

Projektet løber fra 2018 til 2020.

I februar i år blev Amalie Smiths første udsmykningsopgave indviet på Ørestad Gymnasium. Foto: David Stjernholm

Søg og kom med

Hvilken skoleklasse, som skal deltage, er ikke besluttet endnu. Det skal være en fra 5. til 8. klassetrin, og interesserede lærere kan henvende sig til Karen Louise Juhl Christensen på klc@kunsthal.dk.

Projektet løber fra 2018 til 2020, og klassen vil blandt andet få besøg af en kunstner.

Den danske kunstner i projektet, der hedder Excavating Contemporary Archaeology, er Amalie Smith. Hun er forfatter og billedkunstner og arbejder med tekst og billeder i form af udstillinger, video og lyd. Hun er optaget af, hvordan idé og materie hænger sammen, og den interesse har ført hende til emner som græsk svampedykkerdans, kødædende planter på Læsø, vævet tekstil som det digitales grundstof, og farven i antik skulpturkunst.

Amalie Smith er uddannet Master of Fine Arts fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2015 og Bachelor of Fine Arts fra samme sted i 2012. I 2009 dimitterede hun fra Forfatterskolen.

Hendes værker har blandt andet været vist på Kunsthal Charlottenborg, Aros, Museet for Samtidskunst, Statens Museum for Kunst, Arken og Lunds Konsthall, Melbourne, London, Leeds, Reykjavik, Riga, Malmø og Ulaanbaatar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce