Annonce
Debat

Aarhus kommer aldrig til at tage imod de største containerskibe: Men vi har en perfekt løsning 50 km herfra

"Når et maxi-skib ankommer fra Østasien med 19.000 containere til Østeuropa især, ville det sejle direkte til Aarhus, hvis havnedybden her var 16 meter. Midt mellem Nordsøen og Østersøen ligger Aarhus Havn nemlig som det perfekte sted til at omlaste fra et maxi-skib til mindre feeder-skibe og omvendt. Men desværre er Aarhus Havn kun en midi-havn med 14 meters dybde", skriver Allan Tarp. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

DEBAT: Når et maxi-skib ankommer fra Østasien med 19.000 containere til Østeuropa især, ville det sejle direkte til Aarhus, hvis havnedybden her var 16 meter. Midt mellem Nordsøen og Østersøen ligger Aarhus Havn nemlig som det perfekte sted til at omlaste fra et maxi-skib til mindre feeder-skibe og omvendt.

Men desværre er Aarhus Havn kun en midi-havn med 14 meters dybde, så 10.000 containere skal først aflæsses i Rotterdam og Gøteborg for at sænke skibets dybgang. Tilsvarende skal 10.000 containere fra feeder-skibe sendes over land til en ægte maxi-havn.

Dette kan hverken miljøet, klimaet eller vejnettet bære, og det er i klar modstrid med EU's from road to sea-strategi (fra vej til hav-strategi, red.). Men det forklarer, hvorfor der nu skal bygges en tunnel under Aarhus ud til dens midi-havn. Som begge snart vil stå gabende tomme.

Annonce

Ser vi frem mod 2030, er den næste generation af skibe nemlig allerede i søen. Evers Ace har 24.000 containere og en dybgang på 17 meter. Og bliver sikkert snart efterfulgt af et skib med 30.000 containere og en dybgang på 18 meter, hvor der stadig er to meter til Suez-kanalens dybde. Her giver Gøteborg så op.

Forhåbentlig vil Aarhus gøre som Stockholm og gribe muligheden, før Aarhus midi-havn bliver udkonkurreret af andre, der tydeligere kan se de store muligheder i en maxi-havn ved Glatved.

Skal et sådant 30K-skib til Aarhus, skal 20.000 containere først aflæses og transporteres over land fra og til en ægte maxi-havn.

Så selvfølgelig skal Aarhus Havn udvides, så den ligger først på ruten. Men desværre er dybden i Aarhus Bugten for lille, så derfor bør Aarhus gøre som Stockholm:

Byg en ægte maxi-havn 50 km mod øst ved Glatved på Djursland. Her kan der bygges Europas bedst beliggende maxi-havn med en havnedybde på 18-20 meter. Og med en ny motorvej forbi lufthavnen til Hadsten. Oven i købet for samme beløb som en havneudvidelse ved og en tunnel under Aarhus by.

Som ø-havn med motorvej ud til kajen bliver Aarhus Havn Glatved en grøn havn, som ikke belaster strandmiljøet, da dens dry ports ligger i baglandet, hvor de altid kan udvides. Og som ø-havn kan den leve op til de strengeste amerikanske sikkerhedskrav og dermed stå for hovedparten af Europas handel med USA.

Det giver uanede vækstmuligheder for hele Østjylland.

Så forhåbentlig vil Aarhus gøre som Stockholm og gribe muligheden, før Aarhus midi-havn bliver udkonkurreret af andre, der tydeligere kan se de store muligheder i en maxi-havn ved Glatved.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Nye toner: Borgerne får bedre muligheder for at blande sig i byudviklingen

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

Annonce