DEBAT: Når et maxi-skib ankommer fra Østasien med 19.000 containere til Østeuropa især, ville det sejle direkte til Aarhus, hvis havnedybden her var 16 meter. Midt mellem Nordsøen og Østersøen ligger Aarhus Havn nemlig som det perfekte sted til at omlaste fra et maxi-skib til mindre feeder-skibe og omvendt.
Men desværre er Aarhus Havn kun en midi-havn med 14 meters dybde, så 10.000 containere skal først aflæsses i Rotterdam og Gøteborg for at sænke skibets dybgang. Tilsvarende skal 10.000 containere fra feeder-skibe sendes over land til en ægte maxi-havn.
Dette kan hverken miljøet, klimaet eller vejnettet bære, og det er i klar modstrid med EU's from road to sea-strategi (fra vej til hav-strategi, red.). Men det forklarer, hvorfor der nu skal bygges en tunnel under Aarhus ud til dens midi-havn. Som begge snart vil stå gabende tomme.
Ser vi frem mod 2030, er den næste generation af skibe nemlig allerede i søen. Evers Ace har 24.000 containere og en dybgang på 17 meter. Og bliver sikkert snart efterfulgt af et skib med 30.000 containere og en dybgang på 18 meter, hvor der stadig er to meter til Suez-kanalens dybde. Her giver Gøteborg så op.
Forhåbentlig vil Aarhus gøre som Stockholm og gribe muligheden, før Aarhus midi-havn bliver udkonkurreret af andre, der tydeligere kan se de store muligheder i en maxi-havn ved Glatved.
Skal et sådant 30K-skib til Aarhus, skal 20.000 containere først aflæses og transporteres over land fra og til en ægte maxi-havn.
Så selvfølgelig skal Aarhus Havn udvides, så den ligger først på ruten. Men desværre er dybden i Aarhus Bugten for lille, så derfor bør Aarhus gøre som Stockholm:
Byg en ægte maxi-havn 50 km mod øst ved Glatved på Djursland. Her kan der bygges Europas bedst beliggende maxi-havn med en havnedybde på 18-20 meter. Og med en ny motorvej forbi lufthavnen til Hadsten. Oven i købet for samme beløb som en havneudvidelse ved og en tunnel under Aarhus by.
Som ø-havn med motorvej ud til kajen bliver Aarhus Havn Glatved en grøn havn, som ikke belaster strandmiljøet, da dens dry ports ligger i baglandet, hvor de altid kan udvides. Og som ø-havn kan den leve op til de strengeste amerikanske sikkerhedskrav og dermed stå for hovedparten af Europas handel med USA.
Det giver uanede vækstmuligheder for hele Østjylland.
Så forhåbentlig vil Aarhus gøre som Stockholm og gribe muligheden, før Aarhus midi-havn bliver udkonkurreret af andre, der tydeligere kan se de store muligheder i en maxi-havn ved Glatved.