Annonce
Kultur

Aarhus-kunster skal udstille sammen med verdensnavne

Chen Xiaodan foran sit værk på Aros - den kinesiske mur. Hun er også med i Bergen. Foto: Hans Petersen

Krestine Harboe, er endnu ikke færdiguddannet, men har fået invitation til Norge.

Selv om hun knap er færdig med sin uddannelse, er den århusianske kunstner Krestine Harboe inviteret til en fornem udstilling i Norge.

Annonce
Krestine Harboe med en hvid porcelænsfigur. Foto: Hans Petersen

Først om få dage afleverer den 39-årige kunstner sit afgangsværk fra Århus Kunstakademi i Vestergade, så det er helt usædvanligt, at hun er inviteret til udstillingen nordpå.

Det begyndte med grene fra et træ og er blevet til disse værker, der minder om skeletter fra dyr. Foto: Hans Petersen

Her kommer hun i selskab med fire stærke kunstnere, og i alt kommer de fem kunstnere fra fem kontinenter.

Blandt dem er en af de medvirkende i den store kinesiske udstilling på Aros lige nu, Chen Xiaodan, der har lavet installationen »Bloom - The Great Wall«til Aros-udstillingen »A New Dynasty - Created in China«, der kan ses indtil 22. maj.

Hendes værk er skabt af porcelænsmursten, der symboliserer den kinesiske mur og har en for- og en bagside. Bag installationen ses ægte knogle- og planterester placeret i hulrummene på stenene for at markere de hundredtusindevis af bygningsarbejdere, som omkom under byggeriet af muren.

Med til at bringe Krestine Harboe til Galleri S. E. i Bergen er kuratorerne Bjørn Inge Follevaag og Tina Zhang Ting. De har med udstillingen på Aros at gøre.

Nogle af de øvrige kunstnere er Linda Sormin fra Canada, Heidi Bjørgan fra Norge og Virginia Leonard fra New Zealand.

Sammen med sine idoler

»Jeg er meget beæret over at få lov at udstille med nogle af dem, som er mine idoler,« siger Krestine Harboe, mens hun pusler om sine ting på værkstedet i den gamle tobaksfabrik Hirschsprungs tidligere lokaler i Vestergade.

Noget af hendes kunst minder en hel del om kunstneren Louise Hindsgavls værker af hvidt porcelæn.

»Hende ser jeg meget op til,« siger Krestine Harboe.

Begynder med grene

Hun begynder som regel sine værker med grene, som hun finder i skoven eller i haven. Dem bevikler hun med tekstiler af forskellig art, som bliver dyppet i porcelæns- eller stentøjsmasse.

Derefter bliver de brændt to gange, så kun porcelænsskallen og aftrykket står tilbage som kunstneriske væsener.

Krestine Harboe har senest arbejdet med inspiration fra Vølvens spådom med fokus på Yggdrasil, livets træ.

Hun forholder sig i værkerne til det faktum, at vi alle stammer fra det samme sted: naturen - og dét med blot nogle få genetiske koder til forskel. Også livets forgængelighed er inspirationskilde.

I de aktuelle værker spiller vølvens virke en væsentlig rolle - nemlig det faktum, at hun udøvede sejd (trolddom) og derigennem trådte ind i en anden dimension efter viden og budskaber.

Hvad Krestine Harboe skal have med på udstillingen i Bergen er ikke afgjort, og hun har tid til at fremstille mange værker, for udstillingen vises først i efteråret 2017.

Rudolf Steiner-elev

Krestine Harboe er opvokset i Aarhus og har gået på Rudolf Steiner-skolen.

»Det er derfra, jeg har mine kreative evner,« siger hun, der malede i 12-13 år, før hun tog en uddannelse som pædagog.

Den brugte hun kun et år. Hun ville hellere arbejde med sine kreative sider og meldte sig til det tre-årige kursus i keramisk afdeling på Århus Kunstakademi - det er det, hun snart slutter.

»Efter sommerferien skal jeg på jagt efter et værksted, hvor jeg kan arbejde,« siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce