Annonce
Aarhus

Aarhus Letbane efter tre dage med grimme overraskelser: Nu skal fejlene rettes

Stemningen var høj 30. april, da letbanen styrede ud på den nye strækning mellem Aarhus og Grenaa. I dag indrømmer Aarhus Letbanes direktør, at selskabet er blevet ramt af Murphys lov: Hvis noget kan gå galt, vil det gå galt. Foto: Jens Thaysen
Næsten alt er gået galt, siden Aarhus Letbane åbnede den nye strækning Aarhus-Grenaa. Flere aflysninger venter forude. Nu har selskabet en plan.
Annonce

AARHUS: Kundeservicemedarbejdere hos Midttrafik er blevet overfuset af vrede letbanepassagerer, og en enkelt letbanefører er ifølge JP Aarhus blevet truet på livet.

Så stor har ophidselsen over forsinkelser, aflysninger og mangelfuld information været hos kunderne, siden Aarhus Letbane tirsdag 30. april åbnede for trafikken mellem Grenaa og Aarhus.

Ledelsen lægger sig fladt ned og indrømmer - uden lige at bruge de ord - at det har været noget skidt de seneste dage. Hør bare her:

- 30. april og 1. maj var der periodiske fejl på flere bomanlæg, så letbaneførerne måtte forlade toget og aktivere bommene manuelt.

- Driften startede 30. april med fejl i fjernstyringssystemet.

- 2. maj var der et længerevarende nedbrud på signalanlægget i krydset Nørreport/Kystvejen, der er et knudepunkt for Letbanen i alle retninger. Ingen tog kunne køre igennem krydset i 11 minutter.

De tre fejl var ifølge Aarhus Letbane alle tre uventede og uforudsigelige. Ingen mærkede noget til dem under den forudgående fire uger lange test og indkøringsperiode.

Desuden var der it-problemer, som resulterede i langsom eller mangelfuld opdatering af trafikinformation til kunderne.

Problemerne betød, at kontrolcenteret blev overophedet, så der ikke blev tid til at kalde ud på stationerne via højttalersystemet og opdatere information til Midttrafiks kundecenter.

Annonce

Murphys lov

Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre, beklager forløbet. Han forstår godt, at kunderne ærgrer sig.

- Men jeg vil håbe, at de kan finde lidt mere tålmodighed. Det er forventeligt med begyndervanskeligheder på så omfattende et transportsystem. Sådan var det også med åbningen af de første strækninger, siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Vi åbner, vi lærer, vi forbedrer. Men det minder meget om Murphys lov, at vi oven i det hele blev ramt af helt uventede og urelaterede fejl.

Nu vil selskabet så hurtigt som muligt tilbage i stabil drift. Det skal ske med disse tiltag:

- Lokalisering og udbedring af tekniske fejl i bom- og signalanlæg.

- Hurtigere beslutninger om at aflyse afgange ved forsinkelser, da opretning af forsinkede afgange på enkeltsporede strækninger kun kan ske ved aflysninger.

- Midlertidig aflysning af ekstra myldretidsafgange mellem Aarhus og Grenaa.

- Midlertidig halvtimesdrift mellem Aarhus H og Mårslet i stedet for kvartersdrift.

- Øget bemanding i letbanens kontrolcenter.

Annonce

Forfulgt af uheld

Derudover styrkes informationen til kunderne med flere medarbejdere, herunder guider på Aarhus H og Lystrup Station.

Endelig opdateres IT-systemerne, så passagerinformationen i højere grad kan live-opdateres. Opdateringen forventes udført i løbet af juni måned.

Direktør Michael Borre kommer ikke med løfter om, hvornår trafikken ventes normaliseret. - Midt i glæden over at kunne åbne Grenaabanen efter lang ventetid, så er de her problemer malurt i bægeret.

- Vi må erkende, at vi føler os noget forfulgt af uheld i disse dage, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nye tal: Fortsat højt smittetryk i Aarhus

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce