Annonce
Aarhus

Aarhus Letbane fik skidt start på det nye år: Nye tiltag skal sikre mod is på køreledningerne

Lørdag 2. januar var der ingen trafik på Grenåbanen mellem Hornslet og Grenaa. Nu har letbanen en forklaring på problemerne. Foto: Henrik Lund
En kombination af høj luftfugtighed og kulde skabte tæt rimtåge på Djursland 1. og 2. januar, som gav driftsforstyrrelser. Letbanen gennemfører nye tiltag for at imødekomme udfordringerne.

DJURSLAND: Aarhus Letbane fik ikke den bedste åbning på 2021. Allerede på årets anden dag måtte passagererne på Djursland igen spejde forgæves efter letbanetogene. Fra morgenstunden var al kørsel på strækningen mellem Hornslet og Grenaa indstillet.

Endnu engang var det is på køreledningerne, der stoppede trafikken, og henviste passagererne til erstatningsbusser. Men har letbanen ikke et beredskab, som tager højde for det vejrfænomen, spurgte mange sig selv - heriblandt flere af Århus Stiftstidendes læsere.

Jo, det har letbanen. Beredskabet viste bare at være utilstrækkeligt og får nu Aarhus Letbane til at gennemføre ekstra tiltag for at sikre letbanetrafikken, fortæller Aarhus Letbane i en nyhed på selskabets hjemmeside.

Annonce


Aarhus Letbane har påført glycerin skiftevis på Grenåbanen og Odderbanen siden 22. december 2020, hvilket har forhindret is på køreledninger i perioden frem til natten til 2. januar 2021. Der oplevede vi en helt særlig vejrsituation, som desværre på trods af beredskabsplanen gav anledning til mindre driftsforstyrrelser

Michael Borre, adm. direktør Aarhus Letbane


Som en del af Aarhus Letbanes vinter-beredskab bliver temperatur og luftfugtighed dagligt overvåget via data fra DMI. Når vejrudsigterne viser temperaturer under to grader og en luftfugtighed på over 80 procent, og således peger på risiko for isdannelse på køreledningerne, påfører Aarhus Letbane glycerin på køreledninger på Grenåbanen og Odderbanen. Fremover udvides beredskabet, så der også gives et særligt varsel, når luftfugtigheden er over 95 procent, og det samtidig er koldt vejr.

- Aarhus Letbane har påført glycerin skiftevis på Grenåbanen og Odderbanen siden 22. december 2020, hvilket har forhindret is på køreledninger i perioden frem til natten til 2. januar 2021. Der oplevede vi en helt særlig vejrsituation, som desværre på trods af beredskabsplanen gav anledning til mindre driftsforstyrrelser, forklarer adm. direktør for Aarhus Letbane Michael Borre til letbanen.dk.

Luftfugtighed på 100 procent

I løbet af 1. januar opstod der en tæt rimtåge i Østjylland, der især på Djursland gav problemer for letbanen. Rimtåge er tåge, hvor temperaturen er under frysepunktet – altså en kombination af høj luftfugtighed og kulde. Tågen afsætter rim, der i dette tilfælde hvor rimtågen var meget tæt, blev til isdannelse på køreledningerne. Det medførte også, at glycerinen ikke alle steder blev påført køreledningen, men blot sat på isen. Derved kunne togene ikke trække strøm, og driften måtte indstilles fra morgenstunden 2. januar 2021.

Aarhus Letbane gennemfører følgende tiltag:

Letbanens varselssystem, der er udviklet i samarbejde med DMI, udvides til også at give et særligt varsel, når luftfugtigheden er over 95 procent, og det samtidig er koldt vejr, da det vurderes, at risikoen for rimtåge derved er til stede.

Ved varsel om rimtåge vil Aarhus Letbane bestræbe sig på at køre glycerin på køreledningerne tidligere, hvilket muligvis vil påvirke trafikken sidst på aftenen, men til gengæld i højere grad sikrer morgentrafikken.

Forventes det, at rimtågen bliver hængende i flere dage, vil Aarhus Letbane bestræbe sig på at påføre glycerin hver dag. Normalt holder glycerinen i ca. 48 timer, men rimtågen ser ud til at påvirke såvel effekten som holdbarheden af glycerinen.

Aarhus Letbane vil forsøge at skrue op for mængden af glycerin, der påføres, for at se om det har en positiv effekt.

Aarhus Letbane vil være klar til at indsætte erstatningsbusser tidligere, når der er udsigt til rimtåge.

Rimtågen har været meget tæt 1. og 2. januar med en luftfugtighed på 100 procent. Kombineret med det kolde vejr har dette medført isdannelse hurtigere, end vi har set tidligere. Det betyder, at der kan opstå is på køreledningerne allerede sidst på aftenen, så de sidste tog bliver påvirket.

Normalt er glycerin påført, efter sidste tog er afgået, og det har været tilstrækkeligt til at forhindre isdannelsen. Noget tyder på, at det skal påføres tidligere, hvis det er udsigt til tæt rimtåge.

Det er som tidligere fortalt primært på den yderste del af Grenåbanen og Odderbanen, at der er problemer med isdannelse, blandt andet på grund af de lange, åbne stykker og den enkeltsporede bane.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Udbrud af ekstra smitsom corona-variant: Vuggestue og børnehave i Risskov lukket

Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Annonce