Annonce
Østjylland

Aarhus Lufthavn tror på passager-boom næste år

Peter Høgsberg, direktør i Aarhus Lufthavn, tror på passagerboom: 100.000 flere passagerer vil benytte lufthavnen i 2018. Foto: Kim Haugaard

Nye ruter til Aarhus Lufthavn. Direktør forventer 100.000 flere passagerer i 2018.

AARHUS: I mange år har passagertallet for Aarhus Lufthavn haft samme retning som et fly med motorstop:

Nedad.

Men til næste år begynder det at gå opad.

Det siger i hvert fald lufthavnsdirektør Peter Høgsted.

Årsagen er en række nye ruter.

- Vi regner med 100.000 ekstra passagerer i 2018, siger Peter Høgsted.

Lufthavnen havde i 2016 383.000 passagerer, så 100.000 ekstra passagerer betyder en stigning på ikke mindre end 26 procent.

De første af de nye ruter åbnede i maj. Czech Airlines åbnede en rute til Prag, og Aarhus Charter begyndte charterflyvninger til den græske lufthavn, Preveza, hvorfra charterselskabet sender gæster videre til kystbyen Sivota og øen Ithaka.

Til efteråret åbner Ryanair ruter til Eindhoven i Holland og Gdansk i Polen. Ryanair har i mange år fløjet mellem Aarhus Lufthavn og Stansted-lufthavnen nord for London.

De to nye ruter får henholdsvis tre og to afgange om ugen fra slutningen af oktober, og Peter Høgsted er overbevist om, at de sammen med ruten til Prag og charterturisterne til Grækenland vil sende lufthavnens passagertal tæt på den halve million.

Annonce

Overgået af Færøerne

Det er også nødvendigt med en stigning i passagertallet, for i juni blev Aarhus Lufthavn benyttet af så få passagerer, at den mistede sin placering som Danmarks fjerdestørste lufthavn.

Den status har Vagar-lufthavnen på Færøerne.

Vagar-lufthavnen havde i juni 36.657 passagerer. En stigning på 24,6 procent siden juni 2016.

Ifølge luftfarts-sitet check-in.dk skyldes fremgangen en ny SAS-rute mellem København og Færøerne.

De to nye ruter får henholdsvis tre og to afgange om ugen fra slutningen af oktober, og Peter Høgsted er overbevist om, at de sammen med ruten til Prag og charterturisterne til Grækenland vil sende lufthavnens passagertal tæt på den halve million.

For få afgange

I Aarhus gik udviklingen i stik modsat retning.

Juni blev kulminationen på et ikke særligt imponerende første halvår, hvor Aarhus Lufthavn har tabt passagerer hver eneste måned.

I alt 14.447 passagerer forsvandt i forhold til første halvår af 2016. Selv den ellers så populære indenrigsrute til København har mistet passagerer.

Langt de fleste - 3146 - mistede lufthavnen i juni.

Forklaringen ligger, ifølge Peter Høgsberg, hos SAS, der har svært ved at skaffe fly-kapacitet til ruten.

- Vi skulle gerne have 7-8 daglige afgange. Men nogle gange er vi nede på tre. Erhvervsfolk kan godt flyve til København om morgenen, men de kan ikke være sikre på, at de kan komme hjem om aftenen. Og så finder de en anden måde at komme til København, siger Peter Høgsberg.

Og Peter Høgsberg kan ikke gøre alverden for at hjælpe de frustrerede østjyske erhvervsfolk.

- Vi arbejder på at forbedre ruten, men vi er helt afhængige af dem, der har flyvemaskinerne. Der er kun de fly, der er, og om sommeren vil flyselskaberne gerne bruge dem til fritidsflyvning, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Bedre neurorehabilitering eller besparelse?

I næste uge skal Region Midtjyllands hospitalsudvalg og udvalg for nære sundhedstilbud igen tage stilling til et forslag om at flytte neurorehabilitering fra Horsens og Randers til Aarhus. Som næstformand i udvalget for nære sundhedstilbud har jeg naturligvis fulgt sagen tæt, for netop spørgsmålet om nærhed og kvalitet i behandlingen betyder meget for Alternativet. Fagligt er der både fordele og ulemper ved at samle neurorehabiliteringen i Aarhus. En samling i Aarhus vil fjerne behovet for overflytning mellem hospitalerne, og det giver mulighed for større specialisering. Desuden vil der også være fordele alene i placeringen tæt ved neurologien. Til gengæld kan placeringen længere væk fra patienternes hjem give mindre støtte fra patienternes pårørende. Der er næppe tvivl om, at fordelene trods alt overstiger ulemperne, og samlingen dermed vil være et kvalitetsmæssigt løft af neurorehabiliteringen. Der er til gengæld heller ikke tvivl om, at det giver en større udgift, end den nuværende løsning. Hvis vi skal lave ændringen, skal vi derfor være klar til at betale mere for det. I den nuværende indstilling skal ændringen finansieres af andre besparelser på de tre hospitaler. Det er ikke i orden! Alternativet kan derfor kun støtte forslaget om at flytte neurorehabiliteringen fra Horsens og Randers til Aarhus, hvis vi kan finde pengene til merudgiften uden at de tre hospitaler skal lave kompenserende besparelser.

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce