Annonce
Aarhus

Aarhus Lufthavn vil tredoble passagertal: Driftig restauratør skal trække kunder til

Aarhus Lufthavn - eller Airport - har fået ny indmad med ny indretning. Foto: Axel Schütt
Aarhus Lufhavn vil eksplodere fra 500.000 passagerer til 1,5 millioner passagerer på fem år. Møbler og mad skal trække publikum til provinsens tredje største lufthavn.

AARHUS/TIRSTRUP: Møbler og mad skal trække massevis af passagerer til Aarhus Lufthavn, der allerede er trukket i nyt arbejdstøj i form af designermøbler og ny restauratør.

Aarhus Lufthavns ambitioner er enorme med væksttal, der taler for sig selv. Knap 500.000 passagerer lettede eller landede sidste år på banerne i Tirstrup. Det tal skal skrues op til 1,5 millioner i 2024. En næsten umuligt stor opgave, mener luftfartseksperter, men blandt andre den århusianske restauratør Martin Ib, der driver en stribe restaurationer i Aarhus, skal være løftestang i ekspansionen.

Efter en omfattende ombygning står Aarhus Lufthavn med nyt design- og madkoncept. Omdannelserne sker som led i lufthavnens nye vækststrategi.

Designmøblerede loungeområder, storskærme og et nyt gastronomisk koncept er i løbet af de seneste måneder flyttet ind i Aarhus Lufthavn, hvor sommerens gæster således har kunnet opleve en helt ny version af lufthavnen.

- Hvis vi vil have flere gæster gennem lufthavnen, må vi styrke deres motivation for at komme. De mange nye ruter har øget passagertallet væsentligt, men vi skal skabe flere vækst-drivere for at sikre den ønskede fremgang. Derfor præsenterer vi nu en ny lufthavn med fokus på kvalitet og kræs, siger direktør i lufthavnen, Peer H. Kristensen, der kommer fra et job som turistdirektør i Aarhus.

Annonce
Det er vigtigt, at byens gæster får et godt førstehåndsindtryk, der også gastronomisk lever op til Aarhus’ stærke brand. Det vil jeg gerne være med til at give dem. På samme måde skal lokale gæster have mulighed for at rejse mætte, glade og stolte fra lufthavnen

Martin Ib, restauratør om Aarhus Lufthavn

Ombygning og caféområder

Der er især lagt kræfter i ombygningen af lufthavnens 750 kvadratmeter store førstesal. Etagen har blandt andet fået nye lounge- og caféområder, som er indrettet med Hay-møbler og designinteriør fra gulvtæppe til loftslampe. Desuden er der åbnet ny restaurant, der skal matche målet om at give gæsterne og deres smagsløg en VIP-lignende oplevelse.

I spidsen for dén opgave står den lokale gastronom-arkitekt Martin Ib. Han driver blandt andet Pakhusene på Aarhus Ø, hvor han også vil diske op med madmarked ud over frokostordninger, Jysk Væddeløbsbane og bagerier på Langenæs og i Risskov.

- Det er vigtigt, at byens gæster får et godt førstehåndsindtryk, der også gastronomisk lever op til Aarhus’ stærke brand. Det vil jeg gerne være med til at give dem. På samme måde skal lokale gæster have mulighed for at rejse mætte, glade og stolte fra lufthavnen, siger Martin Ib.

Aarhus Lufthavn har som ambition at forbinde Østjylland med populære storbyer i Europa og andre væsentlige rejsemål. Med cirka 65 ugentlige afgange til destinationer i hele Europa sigter lufthavnen mod at tilfredsstille det østjyske erhvervsliv såvel som turister fra lufthavnens ophavsland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Annonce