Annonce
Aarhus

Aarhus-mode har fint besøg

Kommunens Headstart Fashion har inviteret en gruppe internationelae modefolk til at komme til byen og se designes fra en gruppe udvalgte århusianske firmaer

Udenlandske og danske skribenter fra de store modemagasiner mødte i går århusianske modedesignere på Rådhuset.

Syv århusianske brands i stor vækst og med internationalt potentiale viste deres design i rådhushallen i går for en gruppe inviterede gæster. De kom fra udlandet og Købehavn for at se, hvad Aarhus kan indenfor fashion.

Annonce
<p>Amerikanske Anna Barr fra Eclectic Magasine ­studerer det nærmest skræddersyede ­herretøj ­lavet af Leon Louis. Foto: Kim Haugaard</p>

Et enkelt og overskueligt arrangement, hvor der var god plads til alle og tid til, at man kunne nå rundt og snakke med hinanden og de andre.

En af gæsterne var Christiane Schaumburg-Müller, der arbejder emd mode til daglig og som for nylig lancerede en sko-kollektion i samarbejde med Bianco Sko.

»Der er ikke en finger at sætte på de ting, som de fremmødte har med i dag. Det er fedt design, som kan nå langt. Både de unge piger fra Agurk med det meget spraglede tryk og til i den anden ende af skalaen 47-årige Mette Rodtnes med de flotteste tasker,« sagde mode-eksperten, som havde udset sig et par tasker, hun gerne vil have i sin garderobe.

»Det er i det hele taget et godt initiativ at samle de nye på markedet og vise dem frem. Fashion er en meget svær branche, og her får de den opmærksomhed, som kan være svær at opnå,« fortsatte Christiane Schaumburg-Müller.

»Når tingne bare er i orden, er det jo egentlig lige meget, hvor de er lavet. Det gælder bare om at få det ud på markedet,« uddybede hun, som er begejstret for Aarhus.

»Jeg har været til Spot Festival, castet deltagere til et nyt tv-program for nylig i Aarhus og besøgt Bianco-butikkerne, så jeg har været her et par gange om måneden i længere tid. Skøn by med masser af unge, mange kulturelle arrangementer og udeliv på cafeerne, så snart der er en solstråle.

Christiane Schaumburg-Müller har dog en enkelt anke:

»I har alt for få parkeringspladser. Jeg får en bøde, stort set hver gang jeg er her,« skraldgriner hun.

Bag arrangemenmtet står Headstart Fashion, der er et regionalt samarbejde mellem regionen og Aarhus Kommune for at hjælpe de nye modevirksomheder frem. 75 procent af den danske modeindustri findes i Region Midtjylland med Herning, Ikast og Aarhus med omegn som lokomotiver.

Christian Chapelle fra Aarhus Kommune styrer Headstart Fashion og har inviteret gæsterne, som er i Aarhus i går og i dag.

»Det er herligt, at vi har kunnet trække både københavnske og udenlandske medier her til. De er svære at få fat i. Og de århusianske brands er i dag blevet eksponeret så enkelt, som de har ønsket det. Så jeg er meget tilfreds,« sagde han.

Gæsterne spiste i går på Restaurant Frederikshøj, der har en michelinstjerne. I dag besøger de Aros og NorthSide Festival.

De kommer fra Costume, Woman, Euroman, Eurowoman, Femina, Eclectic, Textilwirtschaft, Sportswear Magazine og Elle Hong Kong

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Kulturrådmanden svarer igen: P-kaos på fiskerihavnen er ikke mit bord

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce