Annonce
Aarhus

Aarhus og Flensborg kræver hurtigere tog

Rådmand i Aarhus i samarbejde med Flensborgs dansksindede overborgmester om en hurtigere togforbindelse.

Tag toget fra Aarhus til Flensborg og Hamborg i stedet for bilen og nå frem på samme tid. Det er målet for et nyt dansk-tysk samarbejde som Aarhus-rådmand Kristian Würtz (S) er gået ind i.

Annonce

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus har netop besøgt sin tyske kollega i Flensborg, overborgmester Simon Faber, som i øvrigt stammer fra det danske mindretal og uddannet på Aarhus Universitet og det Jyske Musikkonservatorium.

De to er enige om på hver fra deres positioner at rykke for hurtigere togforbindelser mellem de to byer og Hamborg.

»Jeg er blevet opmærksom på arbejdet for en hurtigere togforbindelse mellem Aarhus, Flensborg og Hamborg og vil rigtigt gerne gøre mit for at presse på i Danmark over for DSB og transportministeren for at vi gør vores del af arbejdet,« forklarer Kristian Würtz.

At det vedkommer en rådmand i Aarhus at gå ind i den internationale togtrafik forklarer han sådan:

»Hvis togene kan skære 70 minutter af køretiden alene ved tekniske og administrative ændringer, sådan som det er blevet påvist i en analyse, vil køreturen fra Aarhus til Hamborg nå ned på 3 timer og 20 minutter. Det er ikke længere tid end i bil, og så bliver det for alvor interessant for østjyder, både erhvervslivet og private, der vil besøge de tyske byer eller ud at rejse fra lufthavnen i Hamborg.«

Formanden for udvalget for teknik og miljø, Camilla Fabricius, stemmer med i koret, der vil presse på over for regeringen og DSB:

»Det vil gavne hele Østjylland, hvis vi får nedsat rejsetiden mellem Aarhus og Hamburg. Kan vi flytte en større del af trafikken fra vejene og over i togene, er der også en miljømæssig gevinst at hente.«

Camilla Fabricius glæder sig derfor til, at regeringen med sin timeplan vil tage fat på elektrificeringen af jernbanenettet fra Fredericia, som kan være med til at sænke rejsetiden sydpå fra Aarhus.

»Vi har heldigvis en regering, som ikke er bange for at investere i den kollektive trafik. Jeg ser frem til, at vi med togfonden får hurtigere tog mellem de største danske byer og forhåbentlig også hurtigere tog sydpå.«

Ingeniørfirmaet Atkins udarbejdede i 2012 og 2013 rapporter om banedrift mellem Aarhus og Tyskland.

I rapporten »Østjysk initiativ for bedre togforbindelser mellem den østjyske byregion og Hamburg« dokumenterer firmaet, at man ud over elektrificeringen også gennem rent administrative ændringer i køreplanen; ved at reducere antallet af stop fra 13 til 7; ved at reducere det såkaldte »køretidstillæg« og ændre spor og opgradere hastigheden kan spare 70 minutter på turen Aarhus-Hamborg.

»70 minutter i sparet køretid er virkelig meget. Og analyse viser, at der er en række bureaukratiske forhinderinger, som kunne ændres og alene forbedre køretiden, så toget bliver langt mere interessant for flere. Og hvis flere vælger togene vil det også kunne afhjælpe trafilproblemerne på E45,« siger Kristian Würtz.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce