Annonce
Aarhus

Aarhus-overlæge drager til Malaysia: Skal bekæmpe Corona-virussen

Overlæge på Infektionsmedicinsk afdeling på Aarhus Universitetshospital, Merete Storgaard, bor til dagligt i Malling.Foto: Dansk Røde Kors
Merete Storgaard er taget afsted for Dansk Røde Kors til Kuala Lumpur i Malaysia. Her skal hun dele ud af sin ekspertviden indenfor infektionssygdomme og epidemier, så en yderlig spredning af den frygtede Corona-virus i Asien kan inddæmmes.

AARHUS: I går aftes kunne Merete Storgaard sætte sig til rette i et flysæde fra Københavns Lufthavn med retning mod den malaysiske hovedstad Kuala Lumpur.

Det er ikke som turist, at hun drager mod østen. Nej, Merete Storgaard, som til dagligt er overlæge på Infektionsmedicinsk afdeling på Aarhus Universitetshospital, skal arbejde som en såkaldt pandemic-adviser for Dansk Røde Kors.

- I går sendte vi Merete Storgaard afsted mod vores regionskontor i Malaysia. Her skal hun hjælpe de nærliggende beredskaber, så de er klar til at kunne håndtere en eventuel udbredelse af Covid-19-virussen (som hidtil har heddet Corona, red.) fra Kina til andre lande i Asien. Hun skal dele ud af sin store erfaring og ekspertise indenfor infektionssygdomme, så beredskaberne er bedre rustede til at kunne klare opgaven, lyder det fra Ditte Goor. Hun er kommunikationsmedarbejder i Dansk Røde Kors, og hun skal have den løbende kontakt med Merete Storgaard.

At der er tale om en sand ekspert indenfor området, kan ledende overlæge på Aarhus Universitetshospital, Lars Jørgen Østergaard, skrive under på.

- Merete Storgaard er blandt de dygtigste, som kan sendes afsted. Hun er ekspert indenfor infektionssygdomme, og i Malaysia skal hun dele ud af sin viden indenfor området, så man forhåbentlig kan undgå en decideret pandemi (global epidemi af infektionssygdom, red.), lyder det fra ham.

Annonce

Opstartsfase

I skrivende stund er Merete Storgaard ikke endnu landet i Malaysia, hvorfor der ikke er oprettet kontakt til hende. Hun skal første hente en malaysisk telefon på regionskontoret, hvorefter der skal dannes et overblik over de mange opgaver, hun skal tage fat på.

- Når hun ankommer til vores regionskontor, skal hun nok lige bruge en dag eller to på at falde på plads, danne sig et overblik over situationen, og hvordan hun skal gribe de forskellige opgaver an. Jeg regner med at kunne få kontakt til hende i løbet af fredagen eller weekenden, forklarer Ditte Goor.

Det er endnu uvist, hvor lang tid Merete Storgaard skal befinde sig i Malaysia, men én ting er dog sikkert, og det er, at der løbende vil komme flere udsendte fra Dansk Røde Kors. Det er nemlig tiltænkt, at organisationen vil sende nogle såkaldte mental health-medarbejdere i en østlig retning. Hvornår disse skal sendes afsted, og hvor mange der er tale om, står dog også hen i det uvisse. Det hele kommer nemlig an på, hvordan Covid-19-virussen udvikler sig, hvor stort behovet er, samt hvor mange frivillige, der melder sig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce