Annonce
Aarhus

Aarhus skal teste deleøkonomien i 2017

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) besøgte i forbindelse med partnerskabsaftalen med Aarhus Kommune den deleøkonomiske virksomhed, Mineisyours, der holder til i Lynfabrikken i Vestergade. Her talte han blandt andet med virksomhedens grundlægger, Kristian Zanchetta Klercke. Foto: Flemming Krogh

Flere el-delebiler, kortlægning af privat overnatningsudlejning og et folkemøde til juni er blandt elementerne i en ny partnerskabsaftale om deleøkonomi mellem Aarhus Kommune og Erhvervsministeriet.

1000 århusianere skal i år vælge egen bil fra og i stedet køre i el-delebiler.

Det er en af målsætningerne i et deleøkonomisk partnerskab, Aarhus Kommune har indgået med Erhvervsministeriet.

El-delebilernes fremmarch skal ske i et samarbejde med firmaet TADAA!, der indsætter og drifter el-delebiler.

Udover miljøgevinsten er der også en forventning om, at el-delebilerne vil kunne lette - lidt i hvert fald - på parkeringsproblemerne i den centrale del af byen. Erfaringen viser nemlig, at en delebil typisk erstatter mellem fire og 10 private biler.

Annonce

Styr på overnatningen

En anden del af partnerskabet går ud på at kortlægge privates udlejning af lejligheder og værelser til turister.

Konkret har VisitAarhus indgået et samarbejde med netportalen Wimbu, der formidler udlejning af private lejligheder i store byer over hele Europa.

Den store spiller på det marked, Airbnb, har VisitAarhus også forsøgt at komme i dialog med.

- Det gjorde vi allerede i 2013, men de er ikke interesserede, fortæller direktøren for VisitAarhus, Peer H. Kristensen.

Undersøgelser tyder på, at alene Airbnb formidler omkring 2.500 lejemål i Aarhus.

- Men hvornår og hvor meget de er udlejet, ved vi ikke, siger Peer H. Kristensen.

Vores håb er, at vi med partnerskabet med Aarhus Kommune kan hente masser af ny viden om deleøkonomien.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K)

Deleøkonomien boomer

Kortlægningen af det marked i 2017, hvor der ventes 100.000-vis af besøgende til byen skal blandt andet give svar på, om der er brug for særlige regler på området - og på hvordan man sikrer, at de deleøkonomiske lejeindtægter bliver indberettet til Skat.

- Udfordringerne med deleøkonomi er, at vi skal have tilpasset regler og rammer til den. Det må jo ikke blive en sort økonomi, og samtidig skal vi sørge for, at regler ikke står i vejen for udvikling af deleøkonomiske virksomheder, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

Han forventer, at deleøkonomien vil brede sig ud over en lang række områder de kommende år.

- Vores håb er, at vi med partnerskabet med Aarhus Kommune kan hente masser af ny viden om deleøkonomien, siger ministeren.

Folkemøde i Aarhus

Og viden skulle der være at hente, når Aarhus formentlig i slutningen af juni er vært for et endags folkemøde om deleøkonomi.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) understreger, at også i deleøkonomien skal der være tale om ordnede forhold.

- Det er afgørende, at der er tale om fair konkurrence, sikkerhed for forbrugerne og ordentlige lønforhold. Det er principper, vi er enige om i Danmark. Nu skal vi have dem trykket ind på dette nye område, siger han.

Kommunen vil også dele

Borgmesteren lægger også op til, at kommunen selv i højere grad skal til at dele.

- Det kan være i form af, at iværksættere får lov at rykke ind i kommunale bygninger, der i en periode står tomme. Og det kan være i forhold til brugen af kommunale arealer, som vi allerede kender det fra for eksempel Ø-haverne på Aarhus Ø, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce