Annonce
Erhverv

Aarhus spinder guld på Nordeuropas største racefestival

For 10. gang indtog den årlige motorsportsfestival Classic Race Aarhus i Bededagsferien. Et event, der sætter Aarhus på landkortet og gavner østjysk erhvervsliv på flere fronter, ifølge direktøren bag racerløbet.

Classic Race er et tilløbsstykke for motorsportsinteresserede fra både ind- og udland.

Hvert år kaster det mange millioner af sig til blandt andet hoteller, butikker og restaurationer i Aarhus. Sådan lyder det fra manden i spidsen af Classic Race, direktør Mike Legarth, som jeg har talt med efter det netop overståede racerløb.

– Classic Race gavner Aarhus på flere fronter. Alt det materiel, vi bruger til at bygge eventen op, køber vi primært hos virksomheder i og omkring Aarhus. Det gælder alt fra indkøb af byggematerialer til opsætning af faciliteterne og transport af materialer, som løber op i knap 20 millioner kroner, hvoraf størstedelen af beløbet lander i hænderne på østjyske virksomheder, fortæller Mike Legarth, og tilføjer:

– Samtidig har vi fået lavet en beregning, der viser, at deltagere og gæster til løbet tilsammen lægger omkring 10 millioner kroner, som går til hoteller, restaurationer og butikker. Og det er endda lavt sat, vurderer Mike Legarth.

Annonce

Aarhus på verdenskortet

Sydbank er en af Classic Races sponsorer, og vi ser positivt på, at løbet bidrager til at generere en øget omsætning hos en lang række østjyske virksomheder, hoteller og restaurationer både før og under eventen. Samtidig er løbet som Nordeuropas største motorsportsfestival, også med til at sætte Aarhus på landkortet og styrke byens renommé.

– Classic Race er et tilløbsstykke for turister, og vi er et stærkt brand i udlandet. Vores målsætning er at være det mest professionelle, venlige og imødekommende motorsportsarrangement i verden. Noget, der blandt afspejles i den stemning og den atmosfære, vi skaber omkring løbet, som gør, at både gæster og deltagere står tilbage med et positivt indtryk af Aarhus, siger Mike Legarth.

Foruden de 300 deltagende motorsportsteam fra ind- og udland lagde i omegnen af 40.000 tilskuere vejen forbi Aarhus i Bededagsferien.

Ræs med hjertet

Classic Race Aarhus handler ikke blot om spændende motorsport med historiske køretøjer og opvisning med racerbiler og specialbiler. Det handler også om velgørenhed.

Alle tre dage under Classic Race Aarhus – fredag, lørdag og søndag – afvikler Classic Race Aarhus velgørenhedskørsel, hvor overskuddet går til Make-A-Wish fonden.

– Publikum til Classic Race havde igen i år mulighed for at købe sig til en tur på passagersædet ved siden af blandt andre Tom Kristensen, der gæstede løbet. Overskuddet herfra går ubeskåret til Make-A-Wish fonden, der opfylder et ønske for kritisk syge børn i Danmark, fortæller Mike Legarth.

Classic Race er selv organiseret som en velgørende fond, som støtter børns trafiksikkerhed.

De mange besøgende har med garanti fået sig en oplevelse, de sent vil glemme, og et positivt indtryk med sig hjem. Det gavner bestemt Aarhus som by og kaster omsætning af sig til både restaurationer, hoteller og de mange leverandør-virksomheder i Østjylland.

Derfor ser Sydbank stor fornuft i at støtte op om et initiativ som Classic Race, der fremmer fællesskab og er et samlingspunkt for aarhusianerne og folk fra nær og fjern.

Mike Legarth, direktør for Classic Race, der netop har kørt i Aarhus for 10. gang. Pressefoto

Finansnyt

Finansnyt er leveret til Erhverv+ af Sydbank, der er Danmarks fjerde største bank og en af landets største erhvervsbanker.
Torben R. Rasmussen er områdedirektør i Sydbank Aarhus-Aalborg.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce