Annonce
Aarhus

Aarhus' største trafikknudepunkt til debat: Var det noget med en bilfri banegårdsplads?

Banegårdspladsen er et trafikalt knudepunkt i Aarhus. Kommunen har til sinde at gentænke hele området, og i den forbindelse er det meningen, at det være slut med gennemkørende privatbilisme. Foto: Søren Willumsen.
Der færdes dagligt 80.000 mennesker i Banegårdskvarteret i Aarhus. Kommunen ønsker at gentænke trafikken og lægger blandt andet op til at stoppe gennemgående trafik på Banegårdspladsen.
Annonce

AARHUS: Alle veje fører til Rom, siger man.

Og en hel del fører også til Banegårdspladsen i Aarhus. Her mødes letbane, busser, lyntog, biler, taxaer, fodgængere og cyklister hinanden, i hvad der godt kan minde om en lettere kaotisk myretue.

Det skal de ikke blive ved med i helt samme omfang.

Onsdag vedtog et flertal i Aarhus Byråd nemlig et oplæg til et nyt såkaldt ’mobilitetssystem’ i banegårdskvarteret og herunder hvilke principper, der skal forme dette trafikknudepunkt i fremtiden.

Annonce

Ud med bilerne

Et af principperne er at fredeliggøre selve Banegårdspladsen, så der i fremtiden vil være mindre trafik her.

Samtidig skal biltrafikken også begrænses på Park Allé for at gøre plads til enten letbane eller BRT-busser. (Park Allé er vejen med de mange busstoppesteder langs rådhuset, red.)


Det må da være i nattetimerne, at der er den ekstra kapacitet, for der er allerede i dag kaos på de veje i myldretiden.

Knud N. Mathiesen (DF)


Det skal konkret ske ved at lukke for gennemkørende biltrafik og i stedet prioritere kollektiv trafik samt fodgængere og cyklister. I stedet skal bilisterne ledes rundt om det centrale banegårdsområde og benytte eksempelvis Frederiks Allé, Sønder Allé, Spanien og Værkmestergade.

Det vil give øget trafik på de nævnte veje, men det er der også plads til, lyder vurderingen fra Teknik og Miljø. Ikke mindst Værkmestergade, som er den smutvej, der går direkte fra Ringgadebroen og ind under Bruuns Galleri, kan ifølge forvaltningen bære væsentligt større trafikmængder end i dag, uden at det vil give propper.

Helt lukket for biler bliver Banegårdspladsen dog ikke. Ærindekørsel vil stadig være tilladt, såvel som taxakørsel og varelevering. Men den gennemgående trafik – den skal ledes en anden vej.

Annonce

Tilsandede veje?

Begrænsningen af bilisme er kun et lille hjørne af den store vision for området, men det var især dette hjørne, der viste sig at være skarpt, da sagen blev debatteret i byrådet.

Disse ni principper skal styre udviklingen af Banegårdskvarteret

  1. Området skal planlægges, så det er let og smidigt at skifte mellem gang, cykling, privatbilisme, taxa, delebiler, samkørsel og de kollektive transportsystemer.
  2. Der skal sikres god kapacitet og fremkommelighed for den kollektiv trafik. Særligt korridoren Ny Banegårdsgade, Banegårdspladsen, Park Allé skal prioriteres til højklasset kollektiv trafik (eksempelvis nye etaper af letbanen eller BRT-busser).
  3. Der skal placeres en ny busterminal centralt med gode muligheder for udveksling til andre typer mobilitet. Fjernbusser skal placeres i nærhed til øvrig kollektiv trafik og med gode adgangsforhold.
  4. Der skal sikres indbydende fodgængerarealer og fodgængerforbindelser internt mellem områdets primære funktioner. Forbindelser til omkringliggende kvarterer som Sydhavnskvarteret, Dokk1 og Havnefronten samt mod Godsbanen skal styrkes med sikre og attraktive fodgængerforhold.
  5. Serviceniveauet for cykelparkering og cykelforhold skal hæves. Der skal etableres attraktiv og overdækket cykelparkeringskapacitet i forbindelse med Aarhus H området.
  6. Taxaer, kys-og-kør, korttidsparkering og andre mobilitetsservices som delebiler, samkørsel og mikromobilitetsservices (delecykler og el-løbehjul) skal placeres i nærhed til områdets primære mobilitetsfunktioner og være let tilgængelige.
  7. Gennemkørende biltrafik skal flyttes til det omkringliggende vejnet for at give bedre plads og fremkommelighed for den kollektive trafik. Ærindekørsel skal være muligt i hele området.
  8. Varelevering og servicekørsel (som affaldshåndtering) skal være muligt, men begrænses i korridoren med højklasset kollektiv trafik.
  9. Bilparkering skal primært ske i områdets større parkeringsanlæg.

Ifølge byrådsmedlem Almaz Mengesha (V), kan Venstre godt være med på at diskutere en fredeliggørelse af Banegårdspladsen, men partiet frygter, at det vil være en væsentlig forringelse af privatbilismens vilkår, hvis også trafikken på de tilstødende veje bliver begrænset.

Og Dansk Folkepartis Knud N. Mathiesen slog fast, at han i hvert fald ikke tror på, at det omgivende vejnet uden videre kan absorbere den ekstra trafik.

- Forvaltningen har ikke lavet analyser af den kommende trafikbelastning på de andre veje i midtbyen, men man vurderer, at der er rigelig kapacitet. Det må da være i nattetimerne, at der er den ekstra kapacitet, for der er allerede i dag kaos på de veje i myldretiden, mente Knud N. Mathiesen på vegne af Dansk Folkeparti, som ikke kunne tiltræde indstillingen.

Annonce

Fysikkens love og Satan selv

Det kunne resten af byrådet dog, og Enhedslistens Peter Hegner Bonfils glæder sig allerede til at give cyklisterne forkørselsret i midtbyen.

- Fysikkens love tilsiger, at der er tre mobilitetsformer, der er effektive, hvis man skal flytte mange mennesker på lidt plads. Det er fodgængerfærdsel, det er kollektiv trafik, og det er cyklisme. Det er faktisk ikke til diskussion, sagde han.

Til det kunne rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), ikke lade være med at tilføje, at automobiler måske nok af nogle bliver udråbt som noget, Satan har fundet på, men at de jo må kunne et eller andet, eftersom millioner af mennesker verden over netop vælger bilen til frem for offentlig transport.

Annonce

Sidste skud i bøssen

Et andet og egentlig mere centralt element i helhedsplanen for Banegårdskvarteret er anlæggelsen af en ny busterminal som erstatning for den eksisterende, der lige nu er delvist afspærret som følge af sammenstyrtningsfare.

Planen har tidligere været at flytte den tættere på banegården ved at anlægge et nyt dæk oven på banegraven og dermed gøre det let og hurtigt at skifte fra tog til bus.

Nu anbefaler Teknik og Miljø imidlertid, at den nye busterminal anlægges der, hvor den nuværende ligger, eftersom der vil være store tekniske udfordringer ved at anlægge en ny terminal på et nystøbt dæk over jernbaneskinnerne.

Og ja, det kan godt være, at der er meget bøvl forbundet med at virkeliggøre drømmen om at kunne gå direkte fra toget over i bussen, men det ændrer ikke ved, at en placering lige bag det tidligere posthus er den optimale placering, mente SF's Jan Ravn Christensen:

- Jeg vil gerne opfordre til, at man nu giver det den sidste chance for at få afklaret, om det på nogen måde kan være realistisk at lægge den der. Det er nu, man må hive fat i DSB, Banedanmark og så videre, og hvis det så ikke kan lade sig gøre, så må vi acceptere det og komme videre, sagde Jan Ravn Christensen.

Arbejdet med en ny mobilitetsløsning er en del af en større helhedsplan for Banegårdskvarteret, som startede tilbage i foråret 2018. Det ventes at helhedsplanen - inklusive mobilitetsdelen som er beskrevet her i artiklen - kommer til afstemning i byrådet i efteråret 2020.

Annonce
Annonce
Aarhus

Festugeboss er tavs om aflysning

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Børn og unge hårdt ramt: Omkring 30 smittede og 300 børn er sendt hjem fra århusianske skoler og dagtilbud

Aarhus For abonnenter

Stikprøve i Føtex, Kvickly og Menu: Så mange kunder spritter ikke hænder

Annonce