Annonce
Aarhus

Aarhus stort skridt nærmere ny letbaneetape

Et flertal i Folketinget har bevilget penge til en VVM-undersøgelse af letbanens etape to. Som illustrationen viser, bringer den letbanetoget op gennem Ny Banegårdsgade.Visualisering: Aarhus Kommune.

Flertal i Folketinget uden om regeringen afsætter 40 millioner til at undersøge næste etape for letbanen i Aarhus.

Aarhus Letbanes næste etape kom fredag et stort skridt tættere på virkeligheden.

Det skete, da et flertal af partier i Folketinget på et pressemøde fortalte, at de vil afsætte 40 millioner kr. til at lave en undersøgelse af linjeføringen. En såkaldt VVM-undersøgelse.

Det er Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, SF og Radikale i Folketinget, der netop har netop indgået en aftale i forligskredsen "Bedre og billigere offentlig Transport", som afsætter 40 millioner kroner til en såkaldt VVM-undersøgelse i Aarhus af anden etape af letbanen. Etapen består af en letbane mellem Aarhus Ø og Brabrand og en letbane mellem Lisbjerg og Hinnerup.

Socialdemokraternes chefforhandler på aftalen er tidligere Aarhus-borgmester, Nicolai Wammen. Han siger:

- Selv om regeringen ikke er med på det, er der et flertal blandt Folketingets partier for at afsætte 40 millioner kroner til at gennemføre en VVM-undersøgelse af næste etape af letbanen i Aarhus og samtidig undersøge en ny terminal i Brabrand, siger Nicolai Wammen.

Han er rigtig glad for, at forligskredsen på denne måde kan samles om at undersøge muligheden for at styrke den kollektive trafik i landets næststørste by.

- Det er meget vigtigt at vi kommer videre med letbanen, og det er en stærk opbakning til tankerne bag letbanen, at vi nu tager det næste skridt, siger Nicolai Wammen.

Annonce

Til Brabrand og Hinnerup

Letbanens etape to indeholder faktisk to etaper:

Den ene går mellem Aarhus Ø, Aarhus C og Brabrand
Den er 10,8 km lang og får 21 standsningssteder.

Forventet anlægsomkostning: 1.240 mio. kr.

Den anden etape går fra Hinnerup til Lisbjergskolen
8,2 km lang
10 standsningssteder
Forventet anlægsomkostning: 670 mio. kr.

Wammen: En god dag for Aarhus

Partierne bag forliget "Bedre og Billigere Offentlig Transport" afsætter i alt 762 millioner kroner over de næste to år til at styrke den kollektive trafik. Aftalen sikrer blandt andet en avanceret busløsning i Aalborg og afbødning af takststigninger på Sjælland, 100 millioner kroner til en cykelpulje og så altså 40 millioner kroner til en VVM-undersøgelse af anden etape af letbanen i Aarhus.

- Det er en rigtig god dag for Aarhus og Østjylland og jeg glæder mig over den store opbakning, kommenterer Nicolai Wammen.

Betyder denne støtte, at Aarhus også kan forvente, at staten vil give tilskud til næste etape?

- Nu tror jeg vi skal tage et skridt ad gangen. Nu har vi afsat en pulje til VVM-undersøgelsen og undersøgelse af en togstation i Brabrand, og når vi kender resultatet af disse undersøgelser må vi se på de videre perspektiver, svarer Nicolai Wammen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

AGF

Stort tema om talentudvikling i AGF: Fra glemt sølvhold, transitionstræner til talenter der gik andre veje

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce