Annonce
Indland

Aarhus Universitet kulegraver rapporter efter oksesag

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Lignende rapporter fra de seneste fem år skal gennemgås, efter at Aarhus Universitet trak okserapport tilbage.

Aarhus Universitet vil gennemgå lignende rapporter fra de seneste fem år efter strid om oksekødrapport, der er trukket tilbage. Det oplyser universitetet.

Det drejer sig om rapporter fra Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA) på Aarhus Universitet, som er udarbejdet i samarbejde med private virksomheder og interesseorganisationer inden for de seneste fem år.

Rapporterne skal gennemgås "med henblik på at afklare eventuelle, lignende problematiske forhold", lyder det i en redegørelse fra universitetet.

Universitetet har tidligere oplyst tiltaget i et nyhedsbrev, hvilket dagbladet Information har beskrevet, men nu meldes det bredt ud.

Tirsdag er det fremsendt til uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i en fire-siders redegørelse for forløbet omkring oksekødrapporten.

Universitetets rektor, Brian Bech Nielsen, skriver i redegørelsen til ministeren, at ledelsen på Aarhus Universitet "beklager dybt".

- Forskningen skal være uafhængig af særinteresser, og uafhængigheden må ikke kunne drages i tvivl.

- Ledelsen på Aarhus Universitet beklager derfor dybt forløbet omkring ovennævnte rapport, lyder det.

Uddannelses- og forskningsministeren glæder sig over tiltaget.

- Jeg synes, universitet har reageret klogt på den her sag. Det er meget alvorligt, hvis vi ikke kan stole på vores forskningsresultater.

- Vi er nede i noget, som er fundamentet for vores demokrati og vores offentlige samtale, og jeg er derfor glad for, at universitet tager det tilsvarende alvorligt, siger ministeren.

Hun vil i samarbejde med universitetet drøfte sagen.

- Vi har et kodeks, som meget gerne skulle overholdes, men jeg vil selvfølgelig gerne i forbindelse med den her sag sikre, at vi også bredere set har et solidt grundlag for vores forskning i Danmark.

- Det vil jeg sammen med universiteterne kigge efter i sømmene, så vi er sikre på, at de forskningsresultater, vi har i vores land, er nogle, man kan regne med, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Institutlederen på Institut for Agroøkologi har fratrådt sin stilling og forladt universitet som konsekvens.

Tirsdag eftermiddag har Danish Crown meddelt, at virksomheden har igangsat en undersøgelse af sit samarbejde med forsknings- og uddannelsesinstitutioner.

Danish Crown er kommet med rettelser til indholdet i oksekødsrapporten, heriblandt forsidefoto og rapportens titel.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce