Annonce
Aarhus

Aarhus Universitet sender sin egen satellit ud i rummet - skal du med?

Aarhus Universitet har bygget sin egen satellit, Delphini-1, på tirsdag, sendes den ud i rummet. Foto: Jens Thaysen

Der er øget efterspørgsel efter unge, der har "hands on" erfaring med at bygge satellitter. Derfor er Aarhus Universitet på vej ud i rummet.

AARHUS: "Tre, two, one... liftoff". Har du altid drømt om, at sende en raket op i rummet fra første parket, er muligheden der, når Aarhus Universitet tirsdag aften sender deres helt egen satellit ud i rummet.

- Det plejer at være festligt, fortæller Christoffer Karoff, lektor i astronomi, Aarhus Universitet.

Plejer og plejer. Det er første gang Aarhus Universitet sender en satellit op, de helt selv har bygget, men rumfart er ikke længere en fjern drøm forbeholdt russere, amerikaneren og kinesere.

- Da Andreas Mogensen skulle ud i rummet som den første dansker, var vi samlet her til kaffe og rundstykker, men det var også meget tidligt om morgenen. På tirsdag er tidspunktet mere menneskeligt, siger Christoffer Karoff.

Annonce

- Man kan have mere eller mindre ro i maven, for de eksplodere jo nogle gange de her satellitter, men SpaceX har inden for de sidste par år været den mest stabile leverandør af opsendelses raketter, så alle odds taler for, at det kommer til at gå godt,

Christoffer Karoff
Delphini-1 Foto: Jens Thaysen

Ro i maven

Satellitten, Delphini-1, er ganske lille, den måler kun 10 x 10 x 10 centimeter og vejer et enkelt kilo. Aarhus Universitet har heller ikke tænkt sig at konkurrere med NASA om at kigge ud i rummet, eller de amerikanske og russiske spionsatellitter, om at følge med i hvad vi allesammen går og laver hernede på jorden. Og dog.

- Vi oplever en større og større efterspørgsel fra erhvervslivet, efter studerende, der ved noget om rumteknologi. Specielt hvis de har praktisk erfaring med at bygge satellitter. Så har været hovedformålet med projektet; at træne de studerende og træne er undervisere, der skal træne dem. Men vi har monteret et kamera på Delphini-1, der kan se ned på jorden, og så har vi tænkt os at prøve at dreje kameraet, så vi kan se ud i rummet med det, Det er ikke prøvet før med den type satellit, så hvis det lykkes, vil det være lidt af en bedrift, siger Christoffer Karoff.

Christoffer Karoff er en af de to forskere, der tirsdag aften guider de fremmødte gennem opsendelsen.

Er du nervøs?

- Man kan have mere eller mindre ro i maven, for de eksplodere jo nogle gange de her satellitter, men SpaceX har inden for de sidste par år været den mest stabile leverandør af opsendelses raketter, så alle odds taler for, at det kommer til at gå godt, siger han.

Flere satellitter

Det er en Falcon-9 der fra Kennedy Space Center, skal bringe Delphini-1 op til den Internationale Rumstation ISS. 24 forskere og studerende fra Aarhus Universitet er rejst til Florida, for at følge slagets gang.

- Den bliver sendt ud i rummet fra rumstationen, når det passer ind i astronauternes program. De har lovet os, at det bliver i løbet af to måneder, siger Christoffer Karoff.

Der er offentlig adgang Søauditoriet, i Universitetsparken. Dørene åbnes klokken 18, og der skal nok blive plads til alle. Selve opsendelsen er klokken 19:38 dansk tid.

- Der er plads til et par hundrede mennesker, kommer der flere finder vi en løsning på det, lover astronomen.

Nå ja, når man kan bygge og sende en satellit ud i rummet, kan man sikkert også fikse det problem.

Vil man heller følge opsendelsen hjemme fra sig selv, sendes det hele live fra Florida via Aarhus Universitets Facebookside.

Er man ung - og klog - nok, kan man måske selv få en finger med i rummet. Aarhus Universitet er allerede godt i gang med at planlægge de næste satellitter, Delphini-2, -3, osv. Også her bliver de studerende inviteret til at deltage hele vejen, så de rumforskningsinteresserede unge kan allerede nu begynde at forberede sig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce