Annonce
Erhverv

Aarhus vil fordoble overnatninger og omsætning: 1000 nye hotelværelser er på vej

Sådan kommer det nye kongrescenter på Aarhus Ø til at se ud. Det er Bjarke Ingels, der er arkitekten bag. Foto: BIG og Sleth

Det tynger hotelkapaciteten, når forretningsfolk indtager storbyerne. I Odense og Aarhus løser man det med nye hoteller. I Esbjerg må man tænke kreativt.

Annonce

AARHUS: I mange af landets store byer har man øget sit fokus på turisme. Det gælder både almindelig turisme og erhvervsturisme.

Derfor oplever man et øget pres på hotelkapaciteten i de forskellige byer. I Aarhus og Odense løser man problemet med for få overnatningsmuligheder ved blandt andet at bygge nye hoteller. Det sker som en del af en langsigtet turismestrategi.

- Vi har været ude at sige, at hvis vi skal have vækst i turismen, skal vi have flere overnatningsmuligheder. Vores strategi står på tre ben, hvor flere overnatningsmuligheder er det ene ben. Tilgængeligheden til Aarhus og branding af Aarhus er de to andre, siger direktør i Visitaarhus, Peer H. Kristensen.

Som en del af strategien er det vedtaget, at Aarhus får et nyt kongrescenter. Det er planen, at det skal stå klar i 2022-23.

- Hvis vi skal kunne håndtere flere kongresser, skal vi have et kongrescenter mere. Det nye kongrescenter bliver placeret på Aarhus Ø og er tegnet af Bjarke Ingels. Det skulle være helt outstanding rent arkitektonisk, ellers lægger han heller ikke navn til. Scandic Hotels bliver operatør, og det får plads til 500 værelser og kongrescentret får plads til 2000-2500 personer, siger Peer H. Kristensen.

Hvis vi skal kunne håndtere flere kongresser, skal vi have et kongrescenter mere. Det nye kongrescenter bliver placeret på Aarhus Ø og er tegnet af Bjarke Ingels. Det skulle være helt outstanding rent arkitektonisk, ellers lægger han heller ikke navn til.

Peer H. Kristensen, direktør i Visitaarhus

Hotelkapaciteten i Aarhus

Siden 2011 er hotelkapaciteten vokset med 1109 værelser fra 1622 værelser til 2731 værelser i 2018.I samme periode er antallet af hotelovernatninger steget fra 494.841 til 892.468.

Det forventes, at hotelkapaciteten i Aarhus vil stige med 1500 nye værelser frem mod 2025.

Kilde: Visitaarhus

Peer H. Kristensen er direktør for Visitaarhus og står i spidsen for byens turismestrategi. Foto: Visitaarhus
Annonce

Fordobling på 10 år

Det er meningen, at målene for turismen i Aarhus skal indfries i 2025, og strategien er ambitiøs, mener Peer H. Kristensen.

- I 2015 passerede vi én million årlige overnatninger, hvor de 30 procent var udlændinge. I 2025 skal vi passere to millioner. Heraf skal de 40 procent være udlændinge. Det er vækstmotoren for os. Derudover har vi en ambition om at fordoble antallet af kongresser. I 2015 gav kongresserne en omsætning på én milliard. I 2025 skal de give to milliarder, siger Peer H. Kristensen.

I Odense arbejder man også med en langsigtet turismestrategi. Her er 2022 året, hvor målet om en vækst på syv procent årligt i overnatninger skal være indfriet. Som det ser ud nu, kan man godt huse byens turister og erhvervsturister, men det er primært, fordi man indviede det nye Hotel Odeon i 2018.

- Som det ser ud nu, går det fint med kapaciteten, men hvis man vil vækste, skal man have en større hotelkapacitet. Når vi ser på kapaciteten, kigger vi også på, hvordan den samlede kapacitet er på hele Fyn, fordi vi er overbeviste om, at hvis vi skal tiltrække flere turister, skal vi markedsføre Fyn og ikke kun Odense. Men det er klart, at når vi taler om konferencer, så skal kapaciteten være i orden i Odense, så man ikke har for lang afstand fra hotel til konference, siger Louise Hansen, der er kontorchef i Vækst i borgmesterforvaltningen i Odense.

Annoncerede hoteller i Aarhus

Nyt kongrescenter på Aarhus Ø: 500 værelserBrøchner Hotels/Library Hostel: 120 værelser

Zleep Hotel Skejby: 100 værelser

Radisson Red: 78 værelser

Guestapart: 85 værelser

Derudover arbejder Comwell på en udvidelse på 200 værelser.

Kilde: Visitaarhus

Sådan kan man også tage på konference. I Esbjerg prøver man at lave unikke konferenceoplevelser, der for eksempel kan byde på østerssafari. Foto: Robert Attermann, Red Star
Annonce

"Friends and relatives"

Som et led i strategien forsøger man også at brande Odense og Fyn som turistdestination over for byens mange forretningsrejsende gæster.

- Vi har lavet et samarbejde med hotel og attraktioner, hvor vi klæder dem endnu bedre på til at modtage turister, end de allerede er, så de året rundt ved, hvad der sker i byen. Vi har hængt skærme op, så de kan se, hvad der sker. Det er den ene del. Den anden del er, at vi laver en ret kraftig indsats på digitale platforme.

- Derudover har vi et fokus på konferenceturisme, hvor vi ser på, hvordan vi sikrer, at Fyn står stærkt i at tiltrække konferencer. Lokalt i byen arbejder vi med, hvordan vi præsenterer byen. Dem, der kommer på konferencer, er jo potentielle turister, der vil komme på besøg på et andet tidspunkt, siger Louise Hansen.

Og det er især de private turister, der kommer til at tegne fremtiden på den helt lange bane i Aarhus og andre steder, spår Peer H. Kristensen.

- Vi har lige haft en stor verdenskongres, og med nye teknologier behøver man ikke at tage fra for eksempel Addis Ababa i Etiopien for at deltage, men man kan være med online. Det er også mere bæredygtigt, og man behøver ikke at bygge et kongrescenter til 10.000 mennesker. Derudover taler man om, at det bliver "VFR", altså "visiting friends and relatives", der kommer til at drive væksten i turismen frem for businesssegmentet. Her vil man bruge de nye teknologier, hvor der derimod fortsat vil være behov for det fysiske møde mellem "friends" og "relatives".

Pia de Place er projektleder i Meet & More i Business Esbjerg, hvor man arbejder med at give kunderne unikke konferenceoplevelser, hvor man for eksempel oplever Vadehavets natur. Foto: Pressefoto
Annonce

Ung by med nye muligheder

Udover forretningsrejsende er de unge også en væsentlig målgruppe for turismen i Aarhus.

- Aarhus er en studieby med mange unge, så vi er en ung by. Derfor åbner Radisson Red, der er en ny type ungt og trendy hotel, i 2019. Vi får også et nyt, stort hostel med 120 værelser, der åbner omkring årsskiftet. Det er Brøchner Hotels, der åbner det, og det er et produkt, vi ikke har, så det kan tiltrække en ny målgruppe, siger Peer H. Kristensen.

Men selv om en by har gode overnatningsmuligheder, er det altafgørende, at det også er nemt at komme til og fra byen. Så hvis man vil hjem til Aarhus eller væk fra byen, tegner fremtiden lys, mener Peer H. Kristensen.

Annonce

Flere fly i kikkerten

- Der er flere færgeruter til Aarhus, og så arbejder vi på at få de rigtige fly til at flyve til og fra Aarhus Lufthavn. SAS flyver fra Oslo to gange dagligt, så vi har flere norske turister. SAS har valgt at opprioritere Aarhus, så lufthavnen har også afgange til og fra Stockholm og München, mens Manchester kommer senere i år. Easyjet flyver til Berlin og London, Ryanair flyver også til London. Sidst men ikke mindst er der også en flyrute mellem Aarhus og København, siger direktøren og tilføjer, at man derudover har en hemmelig ønskeliste med destinationer, som man arbejder med.

Han vil dog gerne bekræfte, at man har en oversøisk rute i kikkerten.

- SAS har købt nye fly, der, ifølge administrerende direktør i SAS Rickard Gustafsson, godt kan flyve Aarhus-New York. Det er en kæmpe drøm at få SAS til at flyve til New York fra Aarhus, siger Peer H. Kristensen.

Hvis man tager til konference lidt længere sydvest på i det jyske, så er det ikke store, nybyggede hoteller og spændende flydestinationer, stedet brander sig på. I hvert fald ikke lige nu. Det fortæller Pia de Place, der er projektleder for erhvervsturisme i Business Esbjerg.

- Vores målgruppe er dem, der vil have en unik oplevelse. Vi vil meget gerne have de små og intime konferencer, som giver en mindeværdig helhedsoplevelse. Vi er for de små og mellemstore konferencer, siger hun.

Annonce

Sæler og østerssafari

Business Esbjerg håndterer også turismen i området omkring Esbjerg. Derfor kan man trække på domkirkebyen Ribe og den smukke natur ved Vadehavet, når man skal arrangere møder og konferencer.

- I Ribe skal vi have en konference, hvor vi bruger hele byen som konferencested. Deltagerne bliver indlogeret på hoteller i hele byen, og til middagen om aftenen kommer vægteren og fortæller om Ribes historie. Vi prøver at lave nogle skæve og spændende løsninger i forhold til de store konferencer, hvor vi har udfordringer på overnatningskapaciteten, siger Pia de Place.

Hun arbejder med konceptet Meet & More, hvor man kort sagt kan mødes med mere. Her skræddersyr man programmet efter kundens ønsker, hvilket kan lade sig gøre på grund af et tæt samarbejde mellem venues, overnatningssteder, restauranter og andre aktører i hele området. Det betyder, at konferencegæster godt kan regne med at få mere end forretningsoplevelser med hjem fra det sydvestjyske.

- Vi har mødesteder og overnatningsmuligheder samlet et sted. Derudover har vi de unikke og autentiske oplevelser, der er i området. Man kan blandt andet nyde Vadehavets vidunderligheder, se sæler, tage på østerssafari eller besøge en borerig og få et indblik i borebissernes arbejdsdag. Jeg kombinerer det ud fra kundens ønsker, siger Pia de Place og tilføjer:

- Vores mål er at blive Danmarks nye unikke mødedestination.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Fortvivlede pårørende kan ikke få svar: Hvor mange er døde af corona-relateret sygdom på smitteramt plejehjem?

Erhverv

En god showcase i en svær tid: Samarbejde har fået flere akademikere i job

Danmark

Ny viden om supersmitsom mutation giver håb om tidligere genåbning: - Jeg er vildt meget mere optimistisk

Sport

Sejr over spansk storhold var ikke nok: Bakken Bears er ude af Champions League

Aarhus For abonnenter

Pukkelbump får skældud: Men i virkeligheden elsker mange dem

Annonce