Annonce
Aarhus

Aarhus vil nytænke varelevering i midtbyen: Lastbiler skal komme om natten eller endnu bedre; slet ikke

Tonsvis af varer bliver hver dag leveret til butikkerne i det centrale Aarhus, og de store lastbiler både sviner og giver propper i de små gader. Et alternativ kunne være omlæsning til mindre varebiler. Spørgsmålet er, om besværet står mål med udbyttet. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Et oplæg om at begrænse lastbiltrafik i det centrale Aarhus bliver positivt modtaget i byrådet, hvor flere partier dog er skeptiske over de lavpraktiske besværligheder i forslaget.

AARHUS: Der var engang, hvor bondemanden kørte sine kartofler og mælkejunger til marked inde i staden på ladet af en hestevogn, mens karlen gik ved siden af med en håndskubbet kærre fyldt med kål.

Den transportform er for længst aflyst af store diesellastbiler tungt pakket med den nyeste efterårsmode fra Bangladesh og paller med shampoo, bleer og hundefoder.

Men Aarhus skal tilbage til de mindre vareleverancer. Ikke med hestevogn, men med små, fikse varebiler, der fylder mindre, støjer mindre og forurener mindre.

Annonce

- Vi skal turde

Sådan lyder et af oplæggene fra Aarhus Kommunes Bæredygtighedsudvalg, der blandt andet foreslår at omlæsse varer uden for bymidten og så bringe dem det sidste stykke med bil eller elcykel.

- Det her er en vision om en midtby med færre tunge køretøjer og renere luft. Men det rummer også dilemmaer, og sådan er det jo med den grønne omstilling. Hvis en kølevogn med mælk skal køre på el, så vil den komme til at veje så meget, at den er nødt til at køre turen flere gange, indledte Anders Winnerskjold (S), da forslaget var til debat i byrådet onsdag 18. august.

Nogle typer af varer giver ikke mening at omlæsse. Eksempelvis store partier samt køl- og frostvarer til supermarkeder. Foto: Annelene Petersen

- Så det er ikke let. Men vi skal turde afprøve ideerne i den virkelige verden, og så må vi gå videre med det, der virker, og droppe det, der ikke gør, fortsatte Anders Winnerskjold, der selv har siddet med i Bæredygtighedsudvalget, som er kommet frem til planen om en mere bæredygtig varelevering.

Annonce

Mindre støj fra kørsel

Ud over omlæsning af visse varer uden for midtbyen omhandler planen også, at varelevering med lastbil i højere grad skal ske i de mindre befærdede aften-, natte- og morgentimer, hvor man måske kan udnytte buslommer til aflæsning.

Derudover skal der også ske støjreduktion af belægningen. Det sidste kunne eksempelvis være ved at lægge jævn asfalt i stedet for brosten der, hvor en palleløfter skal køre.

Med i bæredygtighedsudvalget sidder også Venstres Almaz Mengesha, og hun lagde vægt på, at ideerne har rod i brugernes virkelighed.

Hvad er Bæredygtighedsudvalget?

Aarhus Byråd har nedsat Bæredygtighedsudvalget, hvis opgave er at udvikle forslag til strategier for grøn omstilling.

Udvalget består af:

  • Tre byrådsmedlemmer: Anders Winnerskjold (S), Eva Borchorst Mejnertz (S) og Almaz Mengesha (V).
  • Nina Carlslund, hoteldirektør Scandic Aarhus city.
  • Steen Stavnsbo, partner i Clean Energy Invest og byrådskandidat (K).
  • Søren Winther Lundby, CEO Global Public.

Bæredygtighedsudvalget har foreslået i alt seks måder at skabe en mere bæredygtig varelevering i det indre Aarhus:

  1. Samlet logistikplan for Aarhus Kommune, der skaber overblik over, hvordan vejnettet udnyttes bedst muligt.
  2. Omlæsning og levering med mindre transportmidler.
  3. Støj og belægning skal inddrages i lokalplaner - for at mindske støjgener.
  4. Pilotprojekt med varelevering i ydertimer.
  5. Pilotprojekt med mulighed for at anvende buslommer til varelevering i ydertimer.
  6. Tydelige retningslinjer og incitamenter for at skubbe virksomheder i retning af grøn omstilling.

- Arbejdet med klimaomstilling kræver, at vi alle er ombord, og derfor er jeg også stolt af, at vores i alt seks anbefalinger er udarbejdet i samarbejde med repræsentanter fra både erhvervslivet og civilsamfundet, sagde Almaz Mengesha.

Annonce

Lastbiler der spærrer

I første omgang er der lagt op til at teste ideerne i lille skala via pilotprojekter, og resten af byrådet tog positivt mod ideerne, dog med visse forbehold.

- Hvis vi både kan mindske trængslen, støjniveauet og CO2-udledningen i Aarhus by, så vil det gøre mig utrolig glad, og derfor støtter vi i Radikale indstillingen. Dog vil jeg gerne sikre mig, at man har husket at medtænke erhvervslivet. Varelevering i de tidlige morgentimer vil måske ikke være hensigtsmæssigt for eksempelvis restauranter, hvor medarbejderne som regel møder senere ind, sagde Mahad Yussuf (R).

Hos SF kaldte Liv Gro Jensen bæredygtig varelevering for 'et supervigtigt emne', og tilføjede, at SF er parat til at træde endnu hårdere på speederen.

- Det er lidt nogle forsigtige skridt, der lægges op til i nogle af anbefalingerne, hvor man skal afvente analyser og så videre. Det er ikke for at underkende det store arbejde, der uden tvivl er lavet, men lad os gå lidt længere. Det stærkeste værktøj for os at se er at give økonomiske fordele for de grønne løsninger, og i øvrigt gøre det dyrt og svært at vælge de klimabelastende, sagde Liv Gro Jensen.

Hos Konservative fremhævede Mette Skautrup fordelene for fremkommeligheden i midtbyen:

- Ud over den miljømæssige gevinst, så skal man ikke cykle mange ture for at vide, at det kan være et forhindringsløb at komme uden om de store lastbiler i de smalle gader, sagde hun.

Annonce

Sendt i Teknisk Udvalg

De i alt seks forslag skal nu drøftes yderligere i Teknisk Udvalg, hvor blandt andre Viggo Jonasen (EL) ønsker klarhed over, hvor meget CO2 man overhovedet kan spare ved at omlæsse varer og fragte dem videre med mindre køretøjer.

- Der er mange gode overvejelser, men også åbenlyse mangler. Hvor meget CO2 bliver der eksempelvis udledt ved at omlæsse og køre videre med flere forskellige, mindre biler? Og hvad med selve omlæsningscentralen - den skal jo have kapacitet til at håndtere forskellige varekategorier? Min egen fortid i vognmandsbranchen siger mig, at det ikke bliver sådan lige at lave sådan den øvelse, lød det fra Viggo Jonasen.

Modellen med at omlæsse lastbilgods til mindre køretøjer findes allerede i flere andre nordeuropæiske byer, men Aarhus vil blive den første by i Danmark til at gøre forsøget, hvis byrådet ender med at gå videre med planen.

Ifølge data fra Aarhus Kommunes klimaregnskab vurderes transporten i større køretøjer (lastbiler og varebiler) at udgøre cirka en femtedel af CO2-udledningen fra al den transport, som foregår på vejnettet.



Annonce
Aarhus For abonnenter

Nu skal fisk tjekkes for gift fra brandskole i Aarhus: - Det er et forbandet farligt stof, så vi går med livrem og seler

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Kraftigt snefald på vej: Snestorm rammer store dele af Jylland

Aarhus For abonnenter

Ny by på landet: Stor boligforening er vild med planer om en lav by på markerne

Alarm 112

Politiet tvunget til at påkøre 'førerløs' bil: Kørte over for rødt to gange og ignorerede politiets blink

Alarm 112

Frontalt sammenstød: Person kørt med politieskorte til Skejby efter alvorlig ulykke

Messerschmidt afviser Thulesen: Jeg kan godt blive formand

Aarhus For abonnenter

Franske finesser: Restaurant ET har gennem 13 år holdt højt niveau

Debat

Tag et kig op over byens tage og se kirkespirene pege mod himmel og horisont: Kirken sætter fokus på vores fælles skæbne

Aarhus

Søstrene Grene udvider og optimerer butik i Bruuns Galleri: Se den nye indretning her

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering og vil sende direktør i fængsel

Aarhus

Galt eller genialt? To politikere vil lægge tag på Aarhus Syd Motorvejen

AGF For abonnenter

Kommentar: Skulle vi ikke lige få bolden med? AGF-efteråret har været en skuffende rodebutik

Aarhus

Frygter for fremtiden: - Jeg tør ikke tænke på, hvor mange sygeplejersker, der siger deres stilling op de næste måneder

Annonce