Annonce
112

Aarhus-virksomhed lavede ulovlig markedsføring af kviklån til hasardspillere

Markedsføring af kviklån til personer med udfordringer med spillegæld er ikke ok. Forbrugerombudsmanden rejser kritik af aarhus-virksomhed for den ulovlige markedsføring. Foto: Erik De Castro/Reuters/Ritzau Scanpix
Virksomheden bag ”Favoritlån” var bevidst om, at der i de udvalgte kategorier kunne være personer med udfordringer med spillegæld.

AARHUS: Forbrugerombudsmanden oplyser i en pressemeddelelse, at Aarhus-virksomheden Sky Connect ApS, selskabet bag Favoritlån, overtrådte god markedsføringsskik.

Sky Connect målrettede sine reklamer for ”Favoritlån” på Facebook til mænd mellem 28 og 45 år, der har interesser som ”online games” og ”online poker”.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

- Hvis en virksomhed målretter sin markedsføring af lån til hasardspillere, er det efter min opfattelse i strid med god markedsføringsskik, fordi det er i strid med almene samfundshensyn.

Sagen er den første, hvor Forbrugerombudsmanden har fundet målrettet markedsføring (targeted advertising) på Facebook ulovlig.

Annonce

"Hvorfor ser jeg denne annonce?"

Det var en dansk mand, der fik sagen til at rulle, da han klagede over en reklame for Favoritlån til Forbrugerombudsmanden.

Klageren havde på sin Facebook-profil klikket på ”hvorfor ser jeg denne annonce?”, og her kunne han se, at den var målrettet mod ham blandt andet, fordi ”… Favoritlån gerne vil nå ud til personer, som er interesserede i Onlinespil. Dette er baseret på din aktivitet på Facebook ...”

Sky Connect har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at virksomheden har ønsket at afprøve de muligheder, Facebook tilbyder inden for målrettet annoncering og ”boost” af opslag. Virksomheden var bevidst om, at der i de udvalgte kategorier kunne være personer med udfordringer med spillegæld.

- Med den teknologiske udvikling og omfattende dataindsamling har virksomheder fået bedre værktøjer til at målrette deres markedsføring mod udvalgte grupper af forbrugere. Jo mere viden virksomhederne har om de forbrugere, som de målretter deres reklamer mod, desto større krav stiller markedsføringsloven til, at virksomhederne ikke markedsfører sig i strid med almene samfundshensyn, som social ansvarlighed og etisk adfærd, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Overtrædelsen fandt sted fra den 26. september til den 3. oktober 2019, hvor Forbrugerombudsmanden modtog klagen over reklamen for Favoritlån.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce