Annonce
112

Aarhus-virksomhed lavede ulovlig markedsføring af kviklån til hasardspillere

Markedsføring af kviklån til personer med udfordringer med spillegæld er ikke ok. Forbrugerombudsmanden rejser kritik af aarhus-virksomhed for den ulovlige markedsføring. Foto: Erik De Castro/Reuters/Ritzau Scanpix
Virksomheden bag ”Favoritlån” var bevidst om, at der i de udvalgte kategorier kunne være personer med udfordringer med spillegæld.
Annonce

AARHUS: Forbrugerombudsmanden oplyser i en pressemeddelelse, at Aarhus-virksomheden Sky Connect ApS, selskabet bag Favoritlån, overtrådte god markedsføringsskik.

Sky Connect målrettede sine reklamer for ”Favoritlån” på Facebook til mænd mellem 28 og 45 år, der har interesser som ”online games” og ”online poker”.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

- Hvis en virksomhed målretter sin markedsføring af lån til hasardspillere, er det efter min opfattelse i strid med god markedsføringsskik, fordi det er i strid med almene samfundshensyn.

Sagen er den første, hvor Forbrugerombudsmanden har fundet målrettet markedsføring (targeted advertising) på Facebook ulovlig.

Annonce

"Hvorfor ser jeg denne annonce?"

Det var en dansk mand, der fik sagen til at rulle, da han klagede over en reklame for Favoritlån til Forbrugerombudsmanden.

Klageren havde på sin Facebook-profil klikket på ”hvorfor ser jeg denne annonce?”, og her kunne han se, at den var målrettet mod ham blandt andet, fordi ”… Favoritlån gerne vil nå ud til personer, som er interesserede i Onlinespil. Dette er baseret på din aktivitet på Facebook ...”

Sky Connect har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at virksomheden har ønsket at afprøve de muligheder, Facebook tilbyder inden for målrettet annoncering og ”boost” af opslag. Virksomheden var bevidst om, at der i de udvalgte kategorier kunne være personer med udfordringer med spillegæld.

- Med den teknologiske udvikling og omfattende dataindsamling har virksomheder fået bedre værktøjer til at målrette deres markedsføring mod udvalgte grupper af forbrugere. Jo mere viden virksomhederne har om de forbrugere, som de målretter deres reklamer mod, desto større krav stiller markedsføringsloven til, at virksomhederne ikke markedsfører sig i strid med almene samfundshensyn, som social ansvarlighed og etisk adfærd, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Overtrædelsen fandt sted fra den 26. september til den 3. oktober 2019, hvor Forbrugerombudsmanden modtog klagen over reklamen for Favoritlån.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Udvist efter 90 sekunder: - Jeg tænkte, jeg ville udvise lidt ro. Men det var ikke smart ...

Aarhus

Corona gør comeback i Østjylland: Hvor bekymrede skal vi være for det stigende smittetal?

AGF

Patrick Olsen: Vi arbejder som svin

Annonce