Annonce
Kultur

Aarhusiansk kunst udvalgt: Busskur i naturen

<p>Her er en animation af de to århusianske kunstneres skulptur, der også indeholder lyde. Det skal opføres ved Ertebølle næste sommer.</p>

Lyden af et stoppested er blevet til to århusianeres kunstværk.

To århusianske kunstnere har fået invitation til at være med i et stort udendørs projekt.

Annonce
KP i Kunstbygningen i Aarhus

Deres værk er et buskur med forskellige virkninger.

Mariane Lyngsø og Pia Møller Light er de to kunstnere bag værket, der er udvalgt blandt over 100 til at være med ved Ertebølle. Foto: Hans Petersen

Mariane Lyngsø og Pia Møller Light arbejder sammen om det, og tidligere i år var de i Hanstholm med på et såkaldt landshape-projekt - det vil sige kunst i naturen og omgivelserne. For eksempel var et sommerhus placeret på en af bunkerne fra besættelsen i området ved Hanstholm.

Det er ikke helt nemt at komme med i den udstilling, der løber af stabelen næste sommer. Kun ti værker er optaget af de 171, der søgte om at være med. De kom fra 34 lande.

De to århusianske kunstneres værk hedder »Mother of Entangled Dreams'. Det skal opføres i Ertebølle til næste sommer.

Mariane Lyngsø og Pia Møller Light er begge med i bestyrelsen for Nordkraftudstillingen i Aalborg, så de følges ofte ad til det nordjyske.

»På turene udveksler vi ideer, og der opstod ideen til samarbejdet i duoen Lyngsø-Light og værket »Mother of Entangled Dreams«, som er det første værk, vi er ude i offentligheden med,« fortæller Mariane Lyngsø.

Hun forklarer:

»Værket samler lyden af stoppested. Det vækker associationer hos alle, hvad enten man kommer fra land eller by, kører med bus eller selv har bil. Det er et fixpunkt i landskabet. Her har man en forbindelse videre eller væk. Der er ikke meget læ ved et busstoppested. Alligevel rykker ventende sammen under halvtaget, som et helle, i ly for regn og blæst, som vi har mest af her i Danmark. Her bliver man lydvidne til miljø og mennesker - til fragmenter af samtaler, glimt af andre sprog, skænderier, trafik, fuglefløjt.«

Det grå busskur er for de to indbegrebet af et stoppested og et ventested.

»Man befinder sig anonymt blandt fremmede i det intime rum, som opstår her. Selv om man står meget tæt, ignorerer man høfligt andre ventende, kun afbrudt af samtaler om vejret, busforsinkelser eller andre beklagelser. Man er på vej et sted hen, og måske optaget af sine egne tanker, men lydene udefra kan frivilligt eller ufrivilligt blande sig i billedet. Det kan ske, at man bliver optaget af de samtaler man får brudstykker af. Man stykker måske selv en historie sammen ud fra fragmenterne af det man har lagt øre til, og bringer den med videre,« forklarer Mariane Lyngsø.

De to tænker også, at alle busrejsende i Aarhus og andre steder i landet vil genkende skuret. Det associerer også øre og parabol - en akustisk form, som de finder velegnet som fysisk udtryk for lydskulpturen.

Indvendigt skal skuret males med lag af perlemor i samspil med de spor, som strømmen af ventende har afsat i form af slid, graffiti, tyggegummi, cigaretskodder m.m.

»Perlemoren er også en hyldest til de ventende ved stoppestedet, og det rum af refleksion som opstår. Gråt uden på og perlemor indeni, som muslingen man lægger til øret - et lyttested, vendt mod havet - symbol på det universelle lyd- og refleksionsrum som opstår ved et stoppested,« forklarer Lyngsø.

Lyddelen er en symfoni i tre satser: Mennesket, naturen og teknikken.

»Vi arbejder ikke med musikinstrumenter, men med lyde, vi igennem lang tid har optaget ved forskellige busstoppesteder Danmark,« siger Lyngsø.

De to har fået gode vilkår at arbejde under.

»Vi har været så heldige at få tildelt Tækker AIR i Berlin i oktober, og her skal vi især arbejde med lyddelen.

www.land-shape.dk er en kulturaftale mellem Kulturministeriet, Region Nord og 11 nordjyske kommuner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce