Annonce
Indland

Advarer: Gå ikke alene i vandet

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Man løber en unødig risiko, hvis man bader alene på stranden, lyder det fra TrygFonden Kystlivredning.

Efter en vejrmæssig grå uge ser det ud til, at der er solrige dage på vej.

Det får nu livredderne til at advare mod solobadning. Ifølge TrygFonden Kystlivredning bør man aldrig bade alene.

Ifølge Lasse Serup Jensby, der er driftsleder i TrygFonden Kystlivredning, løber man en unødig risiko.

- Det er vigtigt i denne periode, at man passer på sig selv. Man skal aldrig svømme alene, for så er der ikke er nogen, der kan træde til med hjælp, hvis man kommer i vanskeligheder, siger Lasse Serup Jensby.

- Hvis man er to, og hvis uheldet skulle være ude, så er der er en, der kan ringe efter hjælp. Har man ikke nogen med, så kan man vælge en strand, hvor der er livreddere, siger han.

Foretrækker man at bade helt for sig selv, skal man tjekke vejrforholdene, og ellers skal man vælge en strand, hvor der er livreddere til stede.

- Det kan være, at man bliver overrasket over de lokale forhold. Der kan være nogle høje bølger eller ekstra vind på dagen, der skaber nogle situationer, som man ikke er vant til, siger Lasse Serup Jensby.

- Når vinden blæser, kan der opstå store bølger og en masse strøm i vandet. Hvis man er så uheldig at blive trukket længere ud i vandet på grund af strøm eller revlehuller, er det vigtigt, at man slapper af og bruger bølgerne til at komme ind mod stranden igen.

Som motionssvømmer kan man investere i en havtaske, man kan svømme med for at blive synlig for andre.

- Det skaber synlighed for, hvor man er henne, og hvis man bliver træt på sin svømmetur, kan man tage fat om havtasken og slappe lidt af, fortæller driftslederen.

- Man kan også bruge en farverig badehætte. Og så kan man informere andre badegæster eller familien, at man går ud og svømmer en tur.

Lær at svømme, gå aldrig alene i vandet, læs vinden og vandet, lær stranden at kende og slip ikke børnene af syne, lyder de fem baderåd.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

112 For abonnenter

Spark, slag og knivstik mens offer lå ned: Fem gerningsmænd på fri fod

Annonce