Annonce
Aarhus

Advokat om letbane-brøler: - Vi blev taget med bukserne nede

- Under hele processen betragtede vi det som en selvfølge, at der var adgang for kørestole til letbanetogene, siger Peter Bach-Nielsen. Foto: Morten Pape

Advokat sad som repræsentant for Muskelsvindfonden med i Letbanens Råd for Tilgængelighed: - Det svarer til, at man køber en bil, og så kan den ene dør ikke åbnes.

AARHUS: Jamen, hvordan kan det være, at hverken kørestole eller rollatorer kan komme med fra flere af Aarhus Letbanes perroner, når der under udviklingen af letbanen sad handicappede med til bords? Netop for at lave letbanen så handicapvenlig som mulig?

I dag fortæller vi historien om en 71-årig kvinde, som kom alvorligt i knibe, da hendes rollator kilede sig fast mellem tog og perronkant i Mårslet.

Advokat Peter Bach-Nielsen fra Aarhus sukker, da han hører om episoden. Som repræsentant for Muskelsvindfonden har han været med i Letbanens Råd for Tilgængelighed.

Rådets funktion har været at hjælpe og vejlede letbanen, så togenes indretning tager størst muligt hensyn til passagerer med handicap.

- Vi blev simpelthen taget med buskerne nede. Vi havde mest med indretningen i vognene at gøre, og så pludselig erfarer vi, at vognene nogle steder ikke kører tæt på perronen, siger Peter Bach-Nielsen.

- Vi har ikke haft nogen mulighed for at opdage problemet på forhånd, for vi har ikke været tæt på ingeniørerne under processen.

Studiebesøg i Bergen

Rådets medlemmer står tilbage på perronen. Toget er kørt.

- Det svarer jo til, at man køber en bil, og så kan døren ikke åbnes. Under hele processen har det været en selvfølge, at man selvfølgelig skulle kunne komme ind i toget i kørestol. Og så viser det sig, at det kan man alligevel ikke, svarer Peter Bach.

Han fortæller, at Letbanens Råd for Tilgængelighed sammen med letbanens daværende direktør har været på studiebesøg i Bergen.

- Her så vi eksempler på, at letbanetogene kørte rigtig tæt på perronen. Men det nytter jo ikke noget, når virkeligheden i Østjylland viser sig at være en hel anden, siger Peter Bach-Nielsen.

Aarhus Letbane har forklaret den store afstand mellem tog og perron med, at perronerne flere steder buer.

- Det problem har man åbenbart ikke været opmærksom på. Og det undrer mig, siger Peter Bach-Nielsen.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce