Annonce
Livsstil

Advokaten: Kan et fastsat børnebidrag bortfalde?

Illustration: Julie Gry Sveistrup

? Kære Monica Kromann - jeg har sammen med min ekskone en 12-årig datter, som bor hos sin mor. Vi har tidligere haft et godt samarbejde om en deleordning for vores datter.

Samarbejdet stoppede dog i foråret 2019, hvor det af kommunen blev mig pålagt, at jeg ikke længere må tage kontakt til min datter, da hun har fået stress.

Jeg har betalt børnebidrag siden begyndelsen af 2018, hvor jeg har betalt normalbidraget. Vi har fælles forældremyndighed.

Mit spørgsmål er, om Familieretshuset kan bortfalde afgørelsen om, at jeg skal betale børnebidrag, idet jeg ikke længere ser min datter, og jeg er af den opfattelse, at min datters mor ikke vil genoptage samarbejdet?

Med venlig hilsen

En fortvivlet far

Annonce

! Kære fortvivlede far - tak for dit spørgsmål til min juridiske brevkasse, som jeg vil besvare i det følgende.

Forældre har pligt til at forsørge deres børn. Dette gælder naturligvis også, når to forældre går fra hinanden.

Hvorvidt der skal betales børnebidrag afhænger af, om begge forældre efter bruddet stadig opfylder deres forsørgelsespligt over for barnet.

Som udgangspunkt vil en deleordning, hvor barnet er lige meget hos begge forældre - altså en såkaldt 7/7-ordning - betyde, at begge forældre opfylder deres forsørgelsespligt. Der skal derfor som udgangspunkt ikke betales børnebidrag, når forældre har denne ordning.

Er der derimod tale om en anden deleordning, hvor barnet er mere hos den ene forælder end den anden, kan der være grundlag for, at den forælder, som har barnet mindst, skal betale børnebidrag, idet denne forælder ikke opfylder forsørgelsespligten på lige fod med den anden forælder.

Forældrene kan selv lave en aftale om betaling af børnebidrag. Hvis dette ikke er muligt, kan Familieretshuset efter ansøgning pålægge, at der skal betales børnebidrag.

Når Familieretshuset fastsætter børnebidrag, udregnes beløbets størrelse efter barnets tarv og den betalende forælders økonomiske kår. Normalbidraget er i den forbindelse en minimumsordning.

Når der er fastsat børnebidrag, bortfalder dette først, når barnet fylder 18 år, medmindre Familieretshuset bestemmer andet.

Der kan dog ske ændringer af børnebidraget efter ansøgning fra en af forældrene. Sådanne ændringer sker typisk, hvis der er sket ændringer i forældrenes eller barnets økonomiske forhold, hvis der er sket ændringer i barnets ophold, eller hvis barnet er flyttet.

Jeg skal dog erindre om, at normalbidraget er en minimumssats, og der kan dermed ikke ske sådanne ændringer i bidraget, som medfører en nedsættelse til under normalbidraget.

Hvis der er utilfredshed med Familieretshusets afgørelse, kan der klages herover til Ankestyrelsen. Hvordan dette foregår, og inden for hvilke frister en klage skal indgives, kan ses i den klagevejledning, som medfølger Familieretshusets afgørelse.

Jeg håber, at ovenstående besvarede dit spørgsmål. Såfremt du har yderligere spørgsmål, vil jeg anbefale dig at kontakte en advokat med speciale i familieret.

Med venlig hilsen

Monica Kromann, advokat (H)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce