Annonce
Livsstil

Advokaten: Kan min ægtefælle sidde i uskiftet bo ved min død?

Illustration: Julie Gry Sveistrup

? Kære Monica Kromann - jeg har fra et tidligere ægteskab fire børn. Jeg er nu gift på ny, men min mand og jeg har ingen fælles børn.

I tilfælde af, at jeg dør før min mand, kan han så sidde i uskiftet bo? Eller skal arven til mine børn udredes umiddelbart efter min død?

Jeg håber, at du vil besvare mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Christine

Annonce

! Kære Christine - tak for dit spørgsmål til min juridiske brevkasse, som jeg vil besvare i det følgende.

Uskiftet bo betyder, at skiftet udsættes. Arven fra den førstafdøde ægtefælle fordeles dermed ikke mellem børnene og den længstlevende ægtefælle, før den længstlevende ægtefælle vælger at skifte boet, eller når den længstlevende ægtefælle går bort.

Den længstlevende ægtefælle får dermed råderet over den afdøde ægtefælles formue. Alt, hvad længstlevende ægtefælle senere erhverver, vil indgå i det uskiftede bo, ligesom længstlevende ægtefælle overtager den afdøde ægtefælles gældsforpligtelser.

Når den længstlevende ægtefælle dør, vil den efterladte formue blive opgjort som to dødsboer.

Det er ikke alle, der har mulighed for at sidde i uskiftet bo.

Hvis der er tale om et ægtepar med fælles børn, kan den længstlevende selv, uden samtykke fra børnene, vælge at sidde i uskiftet bo. Hvis der derimod er tale om en ægtepar med særbørn, skal særbørnene give samtykke til, at længstlevende ægtefælle kan sidde i uskiftet bo.

Det vil altså sige, at din mand kun kan sidde i uskiftet bo, hvis dine fire børn fra et tidligere ægteskab giver samtykke hertil.

Samtykket til uskiftet bo gives som oftest som et forhåndssamtykke i forbindelse med oprettelsen af et testamente. Et forhåndssamtykke er bindende og kan ikke senere trækkes tilbage.

Hvis dine børn er indforstået med at give et samtykke til uskiftet bo, vil det betyde, at dine fire børn vil arve din del af det uskiftede bo den dag, hvor din ægtefælle enten vælger at skifte det uskiftede bo eller afgår ved døden. Hvis dine børn ikke ønsker at give samtykke til uskiftet bo, vil arven til dine børn blive udredt ved din død.

Jeg håber ovenstående besvarede dine spørgsmål. Såfremt du har yderligere spørgsmål, vil jeg anbefale dig at kontakte en advokat med speciale i arveret.

Med venlig hilsen

Monica Kromann, advokat (H)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce