Annonce
Østjylland

Afbrændingsforbuddet ophæves: Nu må du igen tænde bål på Djursland

Nu må du igen tælle op i bådfadet hjemme i haven på Djursland. Foto: Scanpix/Iris

Onsdag meldte Beredskab & Sikkerhed pludselig meldte ud, at afbrændingsforbuddet flere steder på Djursland blev ophævet med øjeblikkelig virkning. Så nu kan du igen grille med kul og tænde bål.

DJURSLAND: Onsdag eftermiddag meddelte
Beredskab & Sikkerhed, at det langvarige afbrændingsforbud, der grundet den ekstremt tørre sommer har været gældende i Randers, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs Kommuner, endelig kan ophæves.

De fire kommuner var sammen med Bornholm de sidste steder i landet, hvor åben ild stadig var strengt forbudt, men nu er solskinsøen altså det eneste sted, hvor man ikke må tænde op i bål, grill og ukrudtsbrændere.

- Nu har vi haft flere dage i træk med regn, og der begynder så småt at blive grønt på græsplænerne igen, hvilket man også kan se på DMI's tørkeindeks. Og det læner vi os kraftigt op ad, forklarer Niels Henrik Nielsen, indsatsleder ved Beredskab og Sikkerhed.

Han opfordrer dog stadigvæk folk til at tænke sig rigtigt godt om, inden de eksempelvis tænder et bål. Fornemmer man, at der er tørt i området, skal man passe enormt meget på, lyder det.

Annonce

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FDanske.Beredskaber%2Fposts%2F1124792644339878&width=500

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Annonce