AARHUS: Man har en mening, til man tager en ny.
Også i Teknik og Miljø, der siden 2011 har haft en plan om at flytte Aarhus Rutebilstation op til Aarhus H.
Her skulle den ligge på et dæk, hævet over Banegraven i niveaufri forbindelse med vandrehallen.
Men den plan er nu begravet. I en indstilling til Magistraten anbefaler Teknik og Miljø, at rutebilstationen bliver, hvor den har ligget siden 1954.
I spil er også en busterminal på den overdækning af banegraven, som Aarhus Kommune, DSB Ejendomme, MT Højgaard og PensionDanmark samarbejder om.
Hensigtsmæssigt alternativ
Men Teknik og Miljø foretrækker alternativ A – nemlig at bygge en ny busterminal, hvor rutebilstationen ligger.
”Fra et byudviklingsmæssigt, tidsmæssigt og økonomisk perspektiv er alternativ A det mest hensigtsmæssige løsningsalternativ, da det nemmere lader sig integrere i et fremtidigt byudviklingsprojekt, og da kommunen i dag allerede ejer arealet. Derudover har alternativ A færre tidsmæssige bindinger, og en igangsætning vil være mulig uafhængigt af Banedanmarks elektrificeringsprojekt,” skriver Teknik og Miljø.
Ikke plads til el-tog
Banedanmarks elektrificeringsprojekt er løbet ind i det problem, at Bruuns Bro og vandrehallen er så lav, at der ikke er plads til de pantografer, der er monteret oven på el-tog, som vi kender det fra letbanen.
En løsning kan være at bryde vandrehallen ned og bygge en ny i en højde, der giver plads til de nye elektriske tog.
Og først når man kender højden på fremtidens vandrehal, kan man opføre et dæk til en ny busterminal i samme niveau.
En busterminal på rutebilstationsgrunden skal integreres i en fremtidig byudvikling i området. Det skal være muligt at bygge ovenpå busterminalen og at anlægge en parkeringskælder under den.
Teknik og Miljø vurderer, at opførelsen af en busterminal på rutebilstationsgrunden vil koste i omegnen af 58 millioner kr.