Annonce
Erhverv

Afgørelsens aften: Hvem bliver EY Entrepreneur Of The Year 2019?

Brian Djernes, Cane-Line A/S med beviset på kåringen som regionsvinder på Fyn i EY Entrepreneur Of The Year 2019. Foto: EY
Cane-Line A/S fra Fyn, Kolding-virksomheden Mos Mosh og Kvadrat fra Ebeltoft kæmper mod Støvring-selskabet Mekoprint, Hørsholm-firmaet Gubra og københavnske Netcompany om at blive kåret som årets mest succesfulde vækstskaber i Danmark. Afgørelsen falder sent torsdag aften 28. november.

KØBENHAVN: Sidst på dagen - torsdag 28. november - bliver det afgjort, hvem der kan kalde sig EY Entrepreneur Of The Year 2019.

Landskåringen finder sted på Lokomotivværkstedet i København. Og udover den nationale ære får vinderen også en billet til at repræsentere Danmark i den globale finale i Monaco i begyndelsen af juni 2020. Her deltog Mobile Industrial Robots fra Odense denne sommer på de danske vegne.

Der blev sat navn på de seks regionale vindere i vækstskaber-konkurrencen for en måneds tid siden, og her fulgte møbelvirksomheden Cane-Line A/S fra Kerteminde med Brian Djernes i spidsen i de store fynske fodspor, mens Kim Hyldahls modebrand Mos Mosh fra Kolding vandt i den sydjyske region.

I Midtjylland løb tekstilvirksomheden Kvadrat fra Ebeltoft med titlen, og administrerende direktør Anders Byriel lagde ikke skjul på sin begejstning, da han stod på scenen hos Mercedes-Benz Ejner Hessel i Tilst med det midtjyske trofæ i hånden.

- Det betyder faktisk rigtig meget for mig at få netop denne pris, fordi det er den eneste internationale pris for virksomheder, sagde Anders Byriel ved den lejlighed.

Kvadrat-direktøren kunne efterfølgende afsløre, at han for nylig havde besøgt en forretningsforbindelse i Vancouver, der havde vundet den tilsvarende anerkendelse i British Columbia, Canada. Nu ville han dele den glade nyhed med ham.

Ved årets landskåring er Cane-Line, Mos Mosh og Kvadrat oppe imod regionsvinderne i Nordjylland, Sjælland og København - henholdsvis Mekoprint A/S fra Støvring, Gubra ApS fra Hørsholm og Netcompany Group A/S. Det er i øvrigt tredje år i træk, at Netcompany er hovedstadens finalehåb i EY Entrepreneur Of The Year.

I løbet af aftenen i Lokomotivværkstedet bliver der også uddelt eftertragtede priser i kategorierne: Globalization, Growth DK, Innovation, Life Sciense, Social Entrepreneurship og Startup.

Annonce

Finalisterne i EY Entrepreneur Of The Year 2019

Fyn:

Cane-Line A/S, Kerteminde, der fremstiller funktionelle og tidløse havemøbler, som er med til at styrke positionen for dansk design internationalt.

København:

Netcompany Group A/S, København K, der leverer forretningskritiske it-løsninger og er vokset til en særdeles markant spiller både på det danske marked og internationalt.

Sjælland:

Gubra ApS, Hørsholm, der er en biotech-virksomhed med speciale i forskning inden for fedme, og som samarbejder med nogle af verdens førende pharma-selskaber.

Nordjylland:

Mekoprint A/S, Støvring, der producerer kundespecifikke løsninger til industrielle- og elektronikvirksomheder primært rettet mod Europa.

Syd- og Sønderjylland:

Mos Mosh A/S, Kolding, der er et danske design- og modetøjsbrand med klar identitet og høj kundeloyalitet - også internationalt, hvor virksomheden har fået godt fat.

Midtjylland:

Kvadrat, Ebeltoft, der er førende leverandør af teknologisk nyskabende og moderne kvalitetstekstiler med fokus på innovation, partnerskaber og globalisering.

Finalejuryen

Lars Fløe Nielsen, medstifter, Sitecore A/S - juryformand

Lene Espersen, administrerende direktør for Danske Arkitektvirksomheder

Carsten Borring, noteringschef, Nasdaq Copenhagen

Christian Schmidt-Jacobsen, managing partner, Axcel

Marianne Dahl, Vice President for sales, marketing & operations for Microsoft i Vesteuropa

Hans Erik Bylling, administrerende direktør, Aller Aqua Group (vinder 2017)

Thomas Visti, administrerende direktør, Mobile Industrial Robots (vinder 2018)

EY Entrepreneur Of The Year

  • EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest til de dygtigste og mest innovative vækstskabere.

  • EY Entrepreneur Of The Year arrangeres i mere end 60 lande og er dermed verdens største vækstkonkurrence, der internationalt afholdes for 33. gang i år.

  • Vinderen kåres ikke kun ud fra virksomhedens evne til økonomisk vækst, men ud fra en vurdering af flere parametre, blandt andet entrepreneurens rolle, værdier, ledelse og samfundsmæssige engagement.

  • De stærkeste danske kandidater deltager i regionskåringerne, før landsvinderen i år kåres 28. november 2018 i Lokomotivværkstedet i København.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Kulturrådmanden svarer igen: P-kaos på fiskerihavnen er ikke mit bord

Aarhus

Så skete det igen: Kvinde snydt af falsk bank-sms

Annonce