Annonce
Aarhus

Aflyst, forsinket, tom og alt for dyr: Letbanen sætter sindene i kog, men er påstandene korrekte?

Kan det virkelig passe, at letbanetogene ikke kan køre op ad Nørrebrogade, når der er blade på sporet? Er der næsten ingen passagerer med togene? Har letbanens 1. etape virkelig kostet 10 mia. kroner? Der er masser af påstande om letbanen, men er de rigtige? Få svaret her.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Hver gang AGF vinder en fodboldkamp, er der noget nær garanti for, at andre klubbers fans straks hævder, at 'nu tror AGF'erne igen, at de skal ud og spille Champions League'.

På samme måde er der også garanti for, at nyhedsartikler om Aarhus Letbane altid kaster en række påstande af sig i den efterfølgende debat på sociale medier. 'Den kan ikke køre, når der er blade på skinnerne', 'Den har kostet 10 mia at anlægge' og 'Den er altid aflyst eller forsinket' er bare tre af de tilbagevendende påstande.

Århus Stiftstidende har samlet en række ofte sete påstande om letbanen og giver her et svar på om de holder vand.

Annonce

1 Letbanen kan ikke køre op ad Randersvej, når der ligger blade på sporet

På med den 'brune sovs' og så kan letbanen godt køre op ad Randersvej og Nørrebrogade. Foto: Aarhus Letbane

Letbanetogene glider uden problemer op og ned ad Randersvej og Nørrebrogade, og selvom vi stille og roligt nærmer os tiden, hvor bladene falder af træerne, burde det heller ikke give problemer for letbanetrafikken dette efterår.

Det er rigtigt, at Aarhus Letbane i 2018 løb ind i problemer med letbanetog, der havde svært ved at forcere den stejle stigning - især på Nørrebrogade. Problemerne opstod, da en kombination af blade og regn gjorde skinnerne glatte, hvilket fik letbanetogenes hjul ti lat snurre rundt uden at få ordentlig greb. Det var først og fremmest det lille letbanetog - Variobahn - der havde svært ved at komme op fra Nørreport, mens det store letbanetog - Tango - kun havde mindre problemer.

En del af problemerne løste Aarhus Letbane ved at justere på den teknik på togene, der strøer sand på sporet, men først da letbanen fik anskaffet sig et middel med navnet Alleviate - der minder en smule om tyk brun sovs, der bliver smurt på skinnerne, forsvandt problemerne helt.

Levitate bliver smurt på skinnerne i forbindelse med løvfald og smøremidlet sikrer, at letbanetogenes hjul ikke mister grebet og siden efteråret 2018 har letbanen ikke måttet aflyse tog på grund af fedtede blade på sporet.

2 Letbanetogene er altid forsinket eller aflyst

'Driften midlertid indstillet'. Efterhånden et sjældent syn. Arkivfoto: Henrik Lund

Helt generelt er det forkert, når nogle hævder, at letbanetogene altid er forsinkede eller aflyste.

Den officielle statistik viser, at ganske få tog er aflyst, og at langt hovedparten af afgangene kører uden forsinkelser.

Der er dog stor forskel på pålideligheden på de enkelte strækninger. På både den nyanlagte to-sporede indre strækning til Skejby, Lisbjerg og Lystrup og den gamle bane til Odder kører togene meget stabilt - på begge baner har kun cirka to procent af togene været aflyst, mens cirka lige så få har kørt med forsinkelser i 2021.

Derimod er der stadig udfordringer på Grenåbanen. Her er næsten tre procent af afgangene i 2021 blevet aflyst, mens seks procent har kørt med forsinkelse. Det er ofte ekstraafgangene i morgen- og eftermidagsmyldretiden, der bliver aflyst. Derfor kan passagerer, der oftest benytter netop de afgange, godt gå rundt med fornemmelse af, at der er langt flere aflysninger, end statistikkerne viser.

Mens trafikken på den indre strækning allerede fra åbningsdagen har kørt meget stabilt, løb trafikken på Odderbanen ind i problemer, straks trafikken på strækningen åbnede. I løbet af et par måneder og efter en mindre justering af køreplanen kom der dog styr på trafikken på den gamle jernbane.

Også da letbanetrafikken på Grenåbanen åbnede var letbanen plaget af talrige forsinkelser og aflysninger. Det er blevet langt bedre, men netop den bane er stadig der, der er plads til flest forbedringer.

3 Aarhus Letbane har kostet 10 mia. kroner

21. december 2017 var første driftsdag på Aarhus Letbane, men hvor meget kostede etableringen egentlig? Få svaret her. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

Især når nyheder handler om en planlagt udbygning af letbanen i Aarhus, der blandt andet vil betyde, at der i fremtiden kommer til at køre letbanetog fra Banegårdspladsen til en ny station i Brabrand via Hasle, falder der en lang række gæt på, hvor meget 1. etape af Aarhus Letbane kostede.

De foreløbig højeste bud på, hvad 1. etape løb op i, er så vidt vides på 10 mia. kroner - og altså næsten end en tredobling af de oprindelige 3,6 mia. kroner, som budgettet lød på. De 3,6 mia. dækkede det grundlæggende letbaneanlæg inklusiv skinner, strømanlæg, tog, kontrol- og servicecenter.

Egentlig er det ikke en diskussion værd, for faste læsere af Århus Stiftstidende vil vide, at prisen for Aarhus Letbane endte i 4,2 mia. kroner. Det slog avisen fast i en artikel 26. april 2020.

Årsagen til prisstigningen var en række tilkøb, som blev besluttet, efter at aftalen om at etablere Aarhus Letbane var indgået. Blandt andet to ekstra tog, spor til Lisbjergskolen (som er starten på etape 2 til Favrskov), modernisering af nogle utidssvarende stoppesteder – især perroner på Odderbanen, fire ekstra stationer og etablering af to nye krydsningsstationer.

4 Letbanetogene kører altid tomme rundt

Nye Station ligger ude på en øde mark. Om ganske få år, strækker den nye 'landsby' mellem Lisbjerg og Lystrup hele vejen ned til letbanestationen og er klar til at levere flere passagerer til letbanetogene. Arkivfoto: Jens Thaysen

Det er rigtigt, at der er færre passagerer i letbanetogene, end det blev forudsagt, da banen i sin tid blev planlagt.

Især de seneste halvandet år i forbindelse med nedlukningen som følge af corona-epidemien, har det knebet med at lokke folk ind togene. Det er der imidlertid intet underligt i, eftersom passagererne også blev væk fra busserne, mens biltrafikken på motorvejene på et tidspunkt var 30 procent lavere end før coronaen.

Eftersom Aarhus Letbane ikke nåede et helt år i drift, inden coronaen lagde Danmark ned, er der ingen tal for et helt år for, hvor mange passagerer der benytter togene. I slutningen af 2019 lød forventningen dog, at et sted mellem 5,2 og 5,5 millioner mennesker vil tage letbanen i 2020.

Midttrafik byggede de forventninger på passagertallene for sidste kvartal af 2019.

Tallet var imidlertid langt fra de prognoser, som blev meldt ud forud for beslutningen om at etablere letbanen i Aarhus og Østjyland. Her lød forventningen på ni millioner passagerer årligt. De prognoser indeholdt dog en lang række forudsætninger, som endnu ikke er opfyldt. For eksempel en byudvikling i Lisbjerg, Nye og Skejby, som kun lige er gået i gang.

Med nedlukningen som følge af corona-epidemien forsvandt store dele af passagererne naturligvis. Her måtte letbanen vinke farvel til cirka 25 procent af passagererne. Midttrafiks busser var med en nedgang på mellem 50-80 procent samtidig hårdere ramt end letanen.

5 Alting var bedre i Odderbanens og Grenåbanens tid

Udover to tog i timen hele vejen til Odder kører der endnu to tog i timen, der vender i Mårslet. Dermed har den inderste strækning af Odderbanen nu fire afgange hver vej i timen mod tidligere to. Arkivfoto: Kim Haugaard

Hvornår noget er bedre og hvornår noget er dårligere, er naturligvis et spørgsmål om smag og behag. Sandheden er dog, at der med letbanens indtog på de to gamle regionale jernbaner, er sket en række forbedringer.

For Odderbanens vedkommende kører der nu fire tog i timen på strækningen mellem Aarhus H og Mårslet - dobbelt så mange som i Odderbanens tid. Samtidig behøver passagererne - der skal videre mod Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital eller en af de mange uddannelsesinstitutioner i nærheden af letbanens indre strækning - ikke længere skifte på Aarhus H.

Savner du tiden med de gamle Oddergrise?

Embed: 'Oddergrise' i Vestjylland

Langs med Grenåbanen er der flere passagerer, der har fået kort adgang til togene på strækningen i forhold til DSB-tiden. I den sydlige udkant af Grenaa standser togene nu i Hessel, et gammelt ønske om at genåbne en station i Thorsager er opfyldt og i Risskov er der åbnet en station i Risskov Strandpark.

Samtidig er hastigheden sat op på strækningen mellem Ryomgård og Grenaa, så turen hele vejen til endestationen nu er hurtigere.

Fra begyndelsen af 2021 bliver det derudover muligt at køre fire tog i timen mellem Aarhus H og Hornslet via Risskov-strækningen og to tog i timen mellem Ryomgård og Grenaa.

6 Hvorfor er der så meget bøvl med letbanen? De gamle sporvogne kørte altid og uden problemer

De gamle sporvogne kørte også ind i problemer. Her holder en lang række sporvogne - ramt af strømsvigt - på Store Torv. Arkivfoto: Århus Stiftstidende

Det her er vel egentlig lige så meget en påstand om sporvognene, som det er om letbanen, men sætningen: "De gamle sporvogne kørte altid og uden problemer," - underforstået - i modsætning til letbanetogene, bliver igen og igen skrevet på sociale medier.

Som skrevet tidligere i denne artikel, så kører størstedelen af letbanetogene faktisk uden problemer. Samtidig tyder en del på, at minderne om de små hyggelige sporvogne, der uden problemer og i al slags vejr snoede sig rundt i de århusianske gader, er ramt af et nostalgisk hukommelsessvigt.

Ved årsskiftet 2019/2020 kiggede Århus Stiftstidende kiggede på hvordan de gamle sporvogne egentlig kørte, og en gennemgang af avisen arkiv afslørede en lang række artikler om sammenstød, løbske sporvogne, strømsvigt og afsporinger.

Annonce
Aarhus

Tag kandidattesten her

Aarhus For abonnenter

Her vil byrådet skabe vild natur: Men hov - naturen her er allerede vild

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Mads var en af de første, der flyttede til Nye: - Ringede man efter en taxa, ringede de tilbage og var sure - ingen GPS kunne finde os

Norddjurs For abonnenter

Lige lovlig liberal: Østjysk LA-formand snød statskassen for 500.000 kroner

Alarm 112

32-årig motorcyklist mister livet på køreanlæg

Aarhus

Kendt fiskehandel får sur smiley for rengøring: - Det gør kraftedeme ondt

Aarhus

Ugens corona-tal: Smitten stiger på landsplan, men Aarhus ligger stadig lavt

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er det her Østjyllands næste Michelin-stjerne? Derfor er svaret lige nu, nej

Debat

Nu går det løs på lygtepælene: Valgplakaterne skal op, og det skal være efter reglerne

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Værs'go, nu kan du købe din nye bolig: Skåde-villa sætter prisrekord i Aarhus

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Aarhus

Menneskelort flyder fortsat i Riis Skov: Nu vil kommunen sætte endnu større skilte op for at stoppe skovskidning

Aarhus For abonnenter

Brandmand ramt af kræft og blodpropper: - Det er ufatteligt, at jeg ikke kan blive undersøgt for PFOS-forgiftning

Sport

For to år siden blev Thor erklæret håndboldinvalid: I dag er han stamspiller i Skanderborg Aarhus

Annonce