Annonce
Aarhus

Afspærring ved Vestergade fjernes, men beboerne skal stadig holde sig væk

Nu bliver der igen åbnet for trafik i Vestergade. Foto: Axel Schütt
Nedstyrtningstruet ejendom er nu stabil nok til, at trafikken igen kan køre i Vestergade.

AARHUS: 30. januar måtte beboere i Vestergade 69 i hast evakueres, da myndighederne frygtede, at ejendommen ville styrte sammen.

Frygten opstod, da der opstod revner og sprække i muren, der vender ud mod byggegrunden, hvor det tidligere Aarhus Hovedbibliotek lå.

Siden har Vestergade været afspærret for trafik mellem Vester Allé og Vesterport.

Teknik og Miljø ophæver nu afspærringen i Vestergade ved Vestergade 69. Bygningen er midlertidigt stabiliseret med containere på byggepladsen.

Teknik og Miljø giver desuden grønt lys til, at afspærringen af Vestergade 69 kan ophæves. Bygningen er i øjeblikket stabiliseret af containere fyldt med sand på byggepladsen, og bygherren får tilladelse til at arbejde med dele af fundamentet på det nye byggeri.

Annonce
Containere støtter ejendommen Vestergade 69, men beboerne må vente med at flytte ind. Foto: Jens Thaysen

Beboere skal stadig blive væk

- Containerne er kun en midlertidig løsning til stabilisering. Men det betyder, at vi kan få ophævet afspærringen, og bygherren kan gå videre med visse dele af byggeriet, forklarer Ann Hamborg, afdelingschef i Teknik og Miljø.

Da der også er indvendige skader i Vestergade 69, betyder ophævelsen ikke, at beboere og erhvervsdrivende igen kan flytte ind.

- Det er desværre endnu ikke muligt. Vi kan i øvrigt også få behov for at spærre gaden af igen, når man skal i gang med den permanente stabilisering af bygningen, siger Ann Hamborg.

Lige nu er det altså kun dele af fundamentet, bygherren kan arbejde videre med, men Ann Hamborg oplyser, at der arbejdes på højtryk for, at det egentlige byggearbejde kan genoptages.

- Inden byggeriet kan genoptages, skal det sikres, at bygherren tager alle nødvendige forholdsregler og i øvrigt benytter de mest skånsomme metoder, siger Ann Hamborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce