Annonce
Østjylland

Afstemning: Skal vi have en fast forbindelse over Kattegat?

Sådan kan en eventuel forbindelse over Kattegat komme til at se ud. Borgerne er begyndt at dele sig i foreninger for og imod, efterhånden som en politisk beslutning kommer tættere på. Illustration: kattegat.dk
Modstanderne har allerede samlet sig i en forening, nu kommer der også en for tilhængerne. Næste år kan vi se frem til endnu mere debat, når der kommer flere resultater af de officielle forundersøgelser.

Odder:  Har du lyst til at hoppe ind i toget ved Odder og ud igen halvanden time senere i København? Eller synes du, at naturen vil blive ødelagt, hvis en fast forbindelse over Kattegat går i land ved Odderkysten?

Meningerne er delte, allerede inden de tekniske forundersøgelser er blevet færdige. Og nu giver vi læserne mulighed for at svare - dog kun i den digitale udgave af denne artikel.

I november blev foreningen Østjyder mod Kattegatforbindelsen stiftet, og den vil samarbejde med to lignende foreninger på Samsø og Sjælland.


Det er en svaghed, at Odder ikke har adgang til motorvejen.

Niels Baj Rye


Østjyder mod Kattegatforbindelsen har base i Odder-området, og foreningen ønsker hverken en bro eller tunnel mellem Jylland og Sjælland. Der findes også en række facebook-grupper, som handler om modstand mod forbindelsen.

Men de skal have et modspil, mener Niels Baj Rye, der bor i Odder. Han er i gang med at stifte en forening for tilhængere. Foreløbig har han fået en del positive tilbagemeldinger, efter han havde et læserbrev i avisen, og han regner med, at foreningen kommer på banen i 2021. Han står også bag facebookgruppen "Kattegatforbindelse JA TAK".

Annonce

Vil lave forening

- Som helt almindelig borger vil jeg lave en bredt forankret forening, der samlet set tror på, der er flere fordele end ulemper. Selvfølgelig er der ulemper, men debatten har båret præg af, at modstandersiden har fremført nogle synspunkter, der er for ensidige, mener Niels Baj Rye.

- Jeg synes ikke, modstanderne ser samlet på det. Som kommune er vi i konkurrence med andre kommuner. Man skal også tænke på, hvad infrastrukturforbedringer kan betyde for arbejdspladser og adgang til arbejdskraft. Det er en svaghed i Odders infrastruktur, at vi ikke har adgang til motorvejen som de omkringliggende kommuner, tilføjer Niels Baj Rye.

Men hvor realistisk er det, at der kommer en bro til biler og tog, vil nogle spørge. Det er i sidste ende Folketinget, der skal træffe den beslutning. Foreløbig har Folketinget besluttet at få lavet en grundig forundersøgelse, som koster omkring 60 millioner kroner.

Annonce

Nej til Djursland

Det arbejde står Vejdirektoratet for sammen med Sund & Bælt samt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Der er nedsat seks arbejdsgrupper til at undersøge alle aspekter, herunder anlæg, miljø, finansiering og samfundsøkonomi.

Forundersøgelserne kigger blandt andet på linjeføringer og har for eksempel sagt, at det ikke vil være realistisk at lave en Kattegatforbindelse fra Sjællands Odde på Sjælland til Djursland eller Aarhusområdet.

Derimod er to landgange ved Odderkysten i spil. Den ene mellem Hou og Dyngby, og den anden et sted på eller omkring Gylling Næs. De bliver koblet sammen med en landgang  på Sjælland nær Røsnæs v. Kalundborg.

Annonce

Politikere snakker infrastruktur

- Der er nogle områder, der bliver udsat for motorvejen, og der er noget natur, der vil blive påvirket. Men det største problem naturmæssigt er det sted, forbindelsen skal gå i land på Sjælland. Man skal naturligvis finde det mest hensynsfulde sted at placere den, det gælder også på Odder-siden, siger Niels Baj Rye.

Niels Baj Rye er i gang med at lave en forening, der støtter en fast forbindelse over Kattegat. Privatfoto

Forundersøgelserne skal være færdige i 2021, men allerede i begyndelsen af året vil politikerne på Christiansborg begynde at diskutere trafikplaner for hele Danmark. Finansminister Nicolai Wammen (S) har bebudet, at han vil indkalde partierne til forhandlinger om en infrastrukturplan for veje, broer og baner i begyndelsen af 2021.

Hvis et flertal i Folketinget synes, det vil være en god ide at lave en fast forbindelse over Kattegat, skal der laves en såkaldt VVM-undersøgelse. Den bliver sendt i offentlig høring og kommer til at fungere som det endelige beslutningsgrundlag. Det er i en VVM-undersøgelse og i forbindelse med høringen, at der bliver kigget på mere konkrete linjeføringer.

Hvis Folketinget efter høringen beslutter sig for byggeriet, skal der laves en anlægslov, og byggeriet forventes at tage omkring 10 år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Et år med corona: Århusianske personligheder har alle lært vigtigheden af at stå sammen

Navne

Aarhus-forfatter Louis Jensen er død

Coronavirus

Forsinket vaccineplan chokerer rejsebranchen: 'Vil det så ske igen - og til det værre?'

Aarhus

Konflikt i ældreplejen spidser til: Fagforbund forlader styregruppe bag omstridt omorganisering

Annonce