Annonce
Aarhus

Aften- og natarbejde aflyser letbanetog: Spoler i vejen skal give hurtigere grønt

Letbanen aflyser sene afgange tre aftener i denne uge på grund af gravearbejde i Nørreportkrydset. Foto: Axel Schütt
Gravearbejde i vejkrydset giver gener for letbanepassagerer og støj for naboerne.

AARHUS: Aarhus Letbanes sene aftenafgange på strækningen mellem Aarhus H og Lisbjergskolen er aflyst mandag 11. marts, tirsdag 12. marts og onsdag 11. marts. Det sker, fordi der skal være vejarbejde i vejkrydset i Nørreport.

Vejkrydset skal graves op, så der kan etableres spoler i vejen, der kan registrere, når letbanetogene kører igennem lyskrydset. Spolerne sørger herefter for, at bilisterne fra andre retninger hurtigere får grønt lys.

Som det er nu, foregår registreringen af letbanetogene ved hjælp af radar, men den virker ifølge Aarhus Letbane ikke altid optimalt. Det giver risiko for, at bilisterne har rødt lys længere tid end nødvendigt. Med de kommende spoler i vejen bliver systemet mere præcis, så trafikken i vejkrydset kan afvikles mere optimalt end nu.

Annonce

Aflyste afgange

På grund af gravearbejde i Nørreportkrydset aflyser Midttrafik følgende afgange på letbanen.

  • Sidste afgang fra Aarhus H. mod Lisbjergskolen er klokken 21.50
  • Sidste afgang fra Lisbjergskolen mod Aarhus H. er klokken 22.19
  • Sidste afgang fra Aarhus H. mod Universitetshospitalet er klokken 22.05
  • Sidste afgang fra Universitetshospitalet mod Aarhus H. er klokken 22.11

I stedet indsættes linje 87 som erstatning. Linje 87 kører cirka hvert 15 min. Første afgang:

  • fra Rutebilstationen klokken 22.15
  • fra Universitetshospitalet klokken 22.32

Sidste afgange:

  • fra Rutebilstationen klokken 00:30
  • fra Universitetshospitalet klokken 01.02

Alternativer busser på strækningen:

  • Aarhus – Universitetshospitalet: 2A
  • Aarhus – Lisbjerg: 2A, 117 og 118
  • Aarhus – Vandtårnet/Vejlby Ringvej: 16, 18, 117, 118 og 200
  • Aarhus – Nehrus Allé: 117, 118 og 200

Gener for naboerne

Arbejdet kræver opskæring af asfalten, hvilket vil medføre nogen støj for de nærmeste naboer til krydset.

For at genere trafikken mindst muligt, udføres arbejdet i tidsrummet fra klokken 22.30 til 04.30 over de tre aftener og nætter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce