Annonce
Aarhus

Afterparty: Teenagerens værelse efter festen

Charlotte Fogh i Rose Ekens udstilling. Foto: Flemming Krogh
Aarhus-galleri viser Rose Eken, som masser af byens børn oplever dagligt.

AARHUS: Hundredevis af børn i Aarhus kender Rose Eken. Hun er kunstneren bag udsmykningen af Frederiksbjergskolen.

Nu kan hun opleves i en ny sammenhæng.

I Galleri Charlotte Fogh i Mejlgade viser hun lige nu en udstilling, der matcher byens kommende festuge godt.

Udstillingen har hint til Festugens plakat, som Rose Eken har tegnet, og også til en del af udsmykningen på skolen på Ingerslevs Plads.

Det er den karakteristiske ledning med kulørte lamper, akkurat som vi kender det som udsmykning, allermest måske som et symbol for havefester.

Ledningen med lamperne hænger der. Men ellers består udstillingen mest af en teenagers værelse med en rygsæk af skoletaske, krøllede plastikkrus, en vinflaske, en øl, en jakke og andet, som et ungt menneske kunne have på sit værelse.

- Det er et afterparty, der passer godt til en teenager i en festuge, siger Charlotte Fogh, der har vist Rose Ekens kunst siden 2011 med flere soloudstillinger.

Kunstneren har også benyttet sig af, at lokalet er fra en tidligere fabrik. Mændenes omklædningsskabe er der stadig langs den ene væg. Rose Eken har gjort et par stykker af dem til sine ved at anbringe et par højhælede sko af keramik i bunden og læbestift og mascara i toppen af skabet. Mændenes verden er overtaget af kvinden.

- Det er enkeltstående værker, men de kan også ses som en samlet installation. Skoletasken og jakken er lavet af keramik, siger Charlotte Fogh og føjer til, at Rose Eken ofte tager udgangspunkt i sit eget liv og hvad hun har oplevet. I sin ungdom var hun er rebel.

Rose Ekens kunst er Foghs bidrag til festugen sammen andre kunstnere i rummet ved siden af.

På udstillingen ”Støj” vises værker, som undersøger støjens æstetik. De er lavet af Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nour Fog, Maria Wæhrens, Nalini Printz og Mette Vangsgaard, som er visuelt larmende, pirrer øjet og sætter billedsproget i stereo.

Annonce

Rose Eken med flere

Charlotte Fogh Gallery, Mejlgade 44 A, Århus.

Locker Room: Rose Eken. Er åbnet. Kan ses til 28. september.

Åbningstider: Onsdag, torsdag og fredag: kl. 12-17, lørdag: kl. 11-15

.

"Støj". Lilibeth Cuenca Rasmussen, Nour Fog, Maria Wæhrens, Nalini Printz og Mette Vangsgaard.

Er åbnet. Kan ses til 14. september.

Åbent onsdag, torsdag og fredag: kl. 12-17, lørdag: kl. 11-15

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hellere nedrivning end alibi-bevaring: Randersvej-eksemplet er komisk

Se nu den stakkels ensomme røde murermestervilla på Kalmargade ved Randersvej. Alene tilbage på en kæmpe byggegrund står den bevaringsværdige villa fra 1933 og vidner om et spøjst forløb fyldt med kompromiser. Hærget, brændt, grafittiovermalet. Fire andre bevaringsværdige bygninger på samme byggegrund måtte lade livet, så omdannelsen af området kunne gå i gang og 171 nye lejligheder og 15 rækkehuse snart kan begynde at vokse op af jorden. Men DEN villa skulle blive, så man ikke fra kommunen gav en bygherre grønt lys til uden videre at fjerne fem boliger, som var udpeget som bevaringsværdige. Men var det nu også den rigtige beslutning? Ingen er i hvert fald særligt tilfredse med resultatet, der er spøjst og en smule fjollet, som formand for foreningen Bykultur Aarhus også tidligere har kaldt det. Den omtalte villa er nemlig bevaringsværdig i kraft af den kontekst, den var opført i. Men når hele konteksten forsvinder, og den i stedet bliver omringet af højt nybyggeri, så er bevaringen decideret komisk. Og nu skal den endda død og pine opføres igen, selvom en brand har spist hele 1. sal, loft og tag og den kommer til at fremstå ny og langt fra original.

Annonce