Annonce
AGF

AGF-angriber forsikrer: - Vi lader os ikke rive med af Aarhus-feber

Patrick Mortensen har scoret ti mål i 21 Superligakampe for AGF. Arkivfoto: Ole Nielsen
På trods af AGFs succes på banen, har Patrick Mortensen blot scoret en enkelt gang i sæsonen. Angriberen forventer dog, at målene lige så stille kommer efter, at holdet er gået tilbage til at spille samme system, som gjorde ham til topscorer i foråret.

FODBOLD: Der blev sagt bitterheder imellem de tunge åndedræt ved mandagens AGF-træning.

Efter fredagens 2-1-sejr i Odense havde spillerne fået en friweekend, som trænerstaben mente skulle "brændes af" med hårde sprintøvelser.

- Hvis det skal være på den måde, når vi vinder fem kampe i træk, så vil jeg hellere tabe, stønnede en.

Men der er mening med galskaben, og ifølge angriber Patrick Mortensen er det hårde arbejde en af grundene til, at AGF i skrivende stund indtager Superligaens tredjeplads.

- Jakob Michelsen (OBs cheftræner, red.) sagde før kampen, at der er ikke mange luksusspillere tilbage i AGF. Og det er jeg enig i. Vi arbejder hårdt alle sammen, og det kunne man se i kampen mod OB. Vi løb vel alle sammen over 11 km, og det var for det meste uden bold, fordi den havde OB. Og de gjorde det i øvrigt godt, men vi lagde os ikke ned, og det giver point, siger Patrick Mortensen.

Han tilskriver desuden tilbagekomsten af Niklas Backman en stor betydning i de seneste succesrige kampe. Men han understreger, at holdet ikke kommer til at begå samme dumheder som tidligere AGF-hold, der for tidligt i sæsonen har slået op i banen i den tro, at det hele nu kom af sig selv.

- Vi lader os ikke rive med at den her Aarhus-feber. Vi er rolige og ydmyge og tager én kamp ad gangen. Jeg har allerede skudt fredagens kamp ud af hovedet og kigger frem mod den næste - og så må vi se, hvor langt det rækker.

Hvordan lader man sig ikke rive med?

- Det handler om ikke at læse alle avisartiklerne og nyhederne og i stedet have fokus på sig selv. Vi hviler ikke på laurbærene, fordi vi ved om nogen, at lige så hurtigt, det går op, lige så hurtigt kan det gå ned. Det hele er ikke fantastisk lige nu, det bliver det først hvis vi når målet om top-seks. Før da kommer du ikke til at se os slappe af, forsikrer Patrick Mortensen.

Annonce

Patrick Mortensen

  • Kom til AGF fra norske Sarpsborg 08 i januar 2019.
  • Scorede i foråret ni mål for AGF i 12 Superligakampe. Var på pletten i de sidste fire kampe hvor han startede inde.
  • Har i denne sæson scoret ét mål i ni kampe. I tre af kampene er han kommet ind fra bænken.

Angriber med en enkelt mål

På trods af, at AGF har vundet fem kampe i træk og scoret 11 mål i bestræbelserne, er det kun lykkedes Mortensen selv at nette en enkelt gang.

En stor kontrast til foråret, hvor angriberen var klubbens topscorer med ni mål i 12 kampe.

- Jeg vil selvfølgelig gerne score mål, og jeg skulle også have scoret på den store chance, jeg havde mod OB. Men det gør det da lidt nemmere at fordøje tørken når vi vinder, det er trods alt det vigtigste for mig. Der er ikke noget bedre end at være en del af et vinderhold. Jeg vil hellere stå her og være en del af et hold, der har vundet fem i træk og jeg har scoret én, end at vi ikke havde vundet, men jeg havde scoret fire gange. For mig er det vigtigste, at vi vinder, men jeg vil da også ønske, at jeg havde scoret nogle flere mål - det er det sjoveste.

Er der noget, der har ændret sig siden foråret, hvor du scorede ni mål i 12 kampe?

- I begyndelsen af sæsonen spillede vi et andet system, og i de kampe formåede vi ikke at kreere så meget. Vi spillede godt og havde bolden meget, men vi blev ikke farlige. Nu har vi lavet systemet om, og det har givet mig flere chancer.

- Mon ikke det kommer, jeg arbejder hårdt på, at det skal gå den vej.

Patrick Mortensen blotter tænderne fra øre til øre. Der skal meget til, før smilet stivner i Aarhus i disse dage.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce