Annonce
Debat

AGF som bæredygtig klub: Nu mangler de hviie kun at gøre Stadion Allé bilfri på kampdage

"Da jeg begyndte at komme på stadion i start-1990'erne, var det sådan, at der efter kamp var mulighed for at gå direkte hen på, hvad der nu hedder John Stampes Plads, og tage en bus hjemad. Der kørte to busser: Linje 4, som kørte ind til midtbyen, og linje 8, i dag linje 5a, der kørte langs Ringgaden mod Marienlund", skriver Heino Hamborg. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: I det seneste år har AGF flot og dygtigt iværksat et arbejde henimod at blive en bæredygtig klub. Man kan i dag købe trøjer, som er produceret af genanvendt tøj, og de har på Fredensvang fået installeret et system, som gør, de kan bruge regnvand, når de skal vande banerne på klubanlægget.

Men på ét punkt er der stadig meget at gøre for "de hviie": Trafikken ved og omkring stadion på kampdage.

Da jeg begyndte at komme på stadion i start-1990'erne, var det sådan, at der efter kamp var mulighed for at gå direkte hen på, hvad der nu hedder John Stampes Plads, og tage en bus hjemad. Der kørte to busser: Linje 4, som kørte ind til midtbyen, og linje 8, i dag linje 5a, der kørte langs Ringgaden mod Marienlund.


Dette vil være godt for miljøet, og det vil samtidig kunne betyde bedre plads i trafikken i et område, der, som det er nu, i forvejen er presset på kampdage.


Disse busser kunne tage en stor gruppe, som måske havde længere hjem, og køre dem hurtigere til deres næste bus.

Sådan er det ikke i dag. Man behøver som sådan ikke gå særligt langt for at komme hen til en bus. Den nærmeste, linje 18, er ca. seks minutters gang fra stadion. Den kører dog så sjældent, at den ikke får ret mange med.

I stedet bør man i AGF indlede et samarbejde med Midttrafik om at have shuttlebusser til stadion op til kamp og efter kamp.

Mit forslag er, at man sætter en shuttlebus ind fra midtbyen til stadion fra ca. to timer før kampstart. Optimalt satte man to busser på opgaven. De vil formentlig kunne køre ruten fra rådhuset til stadion omkring to gange.

Efter kamp bør man sætte shuttlebusser ind til at køre ekstra linje 5a, som starter fra stadion og kører den resterende rute på Ringgaden. Samtidig også shuttlebusser, som kører ekstra linje 18 ind mod byen.

Dette vil kunne give folk et incitament til ikke at tage deres bil på stadion. Dette vil være godt for miljøet, og det vil samtidig kunne betyde bedre plads i trafikken i et område, der, som det er nu, i forvejen er presset på kampdage.

De sidste to år, inden landet lukkede ned grundet corona, har AGF stået bag et succesfuldt arrangement, Aarhus Walk. Her opfordres fans til at komme i god tid inden kamp og deltage i, hvad der ligner et marked ved Ingerslevs Boulevard, og hvis man ønsker at deltage i en velsignelse i Skt. Lukas Kirke.

Hele pointen med walk'en er, at vi som en fælles by går til fodbold sammen. Der er her et grundigt forarbejde, og folk kommer gerne op til tre timer før kamp. Som et forsøg vil jeg derfor opfordre AGF og Midttrafik til at prøve at tilføje dette walk-arrangement undertitlen "Bilfri kampdag" og i stedet tilbyde shuttlebusser til efter kampen.

Et sidste forslag til en oplagt prøvehandling, skulle der blive åbnet op for tilskuere, er pokalfinalen, som AGF forhåbentlig, syv-ni-tretten-bank-under-bordet, bliver en del af. Her ville det give god mening at sætte ekstra busser ind og foreslå tilskuere, der især kommer fra Aarhus, at gå, cykle eller tage bussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Langt mere snert i AGF-holdet i Randers, men drømmen brast om en finale på eget græs

AGF

AGF-cheftræner: Vi lagde alt, men tabte finalepladsen for en uge siden

Aarhus

Forvirring om smittetal - men det går den gale vej: To sogne trues af tvangsnedlukning

Annonce