Annonce
AGF

AGF-sportschef efter Sana-salg: - Vi skal på indkøb

Tobias Sana nåede 71 kampe for AGF og scorede 17 mål. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Med tre uger til transfervinduets lukning er AGF på jagt efter en ny spiller til at lukke hullet på midtbanen efter Tobias Sana og Jens Stage.

FODBOLD: AGF har allerede hentet fem nye spillere i sommerens transfervindue, men den sidste forstærkning er ikke trådt ind ad døren på Fredensvang endnu.

Med lørdagens salg af Tobias Sana til IFK Göteborg er der nemlig skabt et hul i truppen.

I sin sidste tid i AGF optrådte Tobias Sana som såkaldt otter på den offensive del af midtbanen. En rolle, der også var tiltænkt Jens Stage før han drog til FC København.

- Vi har mistet to spillere, der kunne gøre sig på otteren. Så det er klart, at det er noget, vi kigger på. Og det er også noget, jeg tror, vi kommer til at gøre noget ved, siger Peter Christiansen, der er sportschef i AGF.

I denne sæson har Bror Blume primært indtaget dén rolle, men Peter Christiansen ser også 19-årige Zach Duncan som en spiller på den position i fremtiden.

- Zach Duncan har set overnaturlig god ud allerede. Men der er et længere sigte med ham, det skal vi holde os for øje. Det er ikke sådan, at bare fordi han spillede 20 gode minutter mod Lyngby, så skal vi ikke ud og gøre noget på markedet. Fordi vi har mistet to profiler på den position.

- Men Duncan har trænet på et højt niveau fra dag ét. Han er super dynamisk og kan løbe fra pres til pres. Han har hurtige fødder og kan drive spillet. Der er helt sikkert noget spændende råmateriale, men vi ved også, at de unge dykker somme tider. Selvfølgelig er han inde i ligningen, men vi skal huske at minde os selv om, at det har et længere sigte, siger AGFs sportschef.

Annonce

Ikke mange penge for Sana

Hullet på midtbanen er opstået efter Tobias Sanas skifte til IFK Göteborg.

Salget blev meldt ud sent lørdag aften, og der var både sportslige og personlige årsager til offensivspillerens retur til hjemlandet.

- Sana er en spiller, der i sin selvforståelse skal spille hver gang og som skal have en vigtig rolle. Når der så bliver valgt noget andet, så går tingene ikke op i en højere enhed for ham. Hans forståelse er, at han skal spille hele tiden og han skal spille på en bestemt måde. Derudover er der nogle ting af privat karakter, hvor han har en datter, der bor i Sverige, som han gerne vil tættere på, siger Peter Christiansen.

Med de oplysninger in mente er der ikke tale om et salg, som AGF får mange penge ud af:

- Nej, på ingen som helst måde. Jeg har lavet en aftale med IFK om, at vi ikke ønsker at oplyse detaljerne i handlen. Men der er inticitamenter, der kan ligge i aftalen. Hvis han tager derop og leverer stort, så bliver vi belønnet for det. Sådan er det. Desuden skal vi huske, at han blot havde 10 måneder tilbage af sin kontrakt.

Tobias Sana kom ind fra bænken i de tre seneste Superligakampe. Han nåede 71 kampe for AGF siden ankomsten i 2017.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce