Annonce
AGF

AGF'ere i hopla: Endelig på græs igen

Perfekte forhold for AGFs spillere på "The Campus" i det fashionable golf-resort Quinta do Lago. Foto: Kim Robin Graahede.
Torsdag eftermiddag sparkede den århusianske Superligatrup den længe ventede træningslejr i Portugal i gang med et let træningspas.

FODBOLD: Så blev spillerne i AGFs Superligatrup langt om længe sendt på rigtigt græs.

Efter tre uger på kunstgræs hjemme i kolde, våde Danmark var der torsdag eftermiddag dækket op til første træningspas på den snorlige bane på The Campus i Quinta do Lago på Portugals Algarvekyst.

Ingen skader, så alle mand i truppen var med, da cheftræner David Nielsen gav de første dessiner under den insisterende sol. Kun Mustafa Amini og Jon Dagur Thorsteinsson, der begge har været på skånekost i opstarten, gik fra lidt tidligere end de andre og satte sig ud på de udendørs kondicykler.

I de kommende tolv dage venter så daglige træningspas – på samme bane som FC København i øvrigt også benytter sig af – samt kampe i The Atlantic Cup.

Lørdag går det løs mod tjekkiske Slavia Prag på Estadio Bela Vista i Portimao og tirsdag venter så svenske BK Häcken på det kæmpestore EM-stadion, Estadio Algarve, i Faro. Enten fredag eller lørdag i næste uge venter så en placeringskamp, hvor AGF i teorien kan komme til at møde enten FC København og Brøndby, der også deltager i træningsturneringen.

AGF rejser hjem fra Portugal igen tirsdag 11. februar – og skulle så gerne være klar til forårspremieren mod Randers FC på Ceres Park 16. februar.

Annonce

Trupppen i Portugal

Målmænd: William Eskelinen, Kasper T. Kristensen, Daniel Gadegaard
Forsvarsspillere: Alex Gersbach, Niklas Backman, Frederik Tingager, Alexander Munksgaard, Casper Højer Nielsen, Jesper Juelsgård, Kevin Diks, Sebastian Hausner, Magnus Anbo, Mikkel Lassen
Midtbanespillere: Nicolai Poulsen, Albert Grønbæk Erlykke, Jakob Ankersen, Mustafa Amini, Gift Links, Jón Thorsteinsson, Zach Duncan, Benjamin Hvidt, Bror Blume, Kasper Lunding
Angribere: Patrick Mortensen, Nicklas Helenius, Mustapha Bundu og Alexander Ammitzbøll
Spillerne havde fuld fokus på bolden nu, hvor de enedelig var på græs. Foto: Kim Robin Graahede
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus For abonnenter

Nelson boede 14 år i en flygtningelejr: - Det betyder alt for mig at blive dansk statsborger

Annonce