Annonce
Aarhus

Alle skyder på alle: Myndigheder i åben krig om letbanens godkendelse

Aarhus Letbane kører stadig testkørsel, mens den endelige tilladelse til at køre med passagerer venter på sig. Alt tyder på, at den kommer på onsdag, Foto: Mads Dalegaard/Scanpix

Mens århusianerne tripper for en tur med byens letbane, skændes transportminister Ole Birk Olesen (LA), borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane så det brager. Forløsningen kommer - forhåbentlig - i denne uge.

AARHUS: Med lidt held kan de første passagerer sætte sig til rette i byens længe ventede letbane torsdag i denne uge. Knap tre måneder efter dagen hvor Aarhus Letbane officielt skulle have været indviet.

Som bekendt holdt den oprindelige dato for åbningen slet ikke. De sidste måneder har togene derfor kørt spøgelsestomme rundt i bybilledet uden den nødvendige godkendelse til at køre med passagerer.

Og selv om en gruppe borgere i weekenden forsøgte at hive byens elektrificerede prygelknabe ud af skammekrogen med en stor folkefest til ære for letbanen, så fortsætter det politiske slagsmål om ansvaret for den lange forsinkelse og de manglende godkendelser. Og det er en kamp med mange ringhjørner.

Under weekendens borgerdrevne happening på Havnepladsen, hvor letbanen skulle tales op af sølet, benyttede borgmester Jacob Bundsgaard (S) lejligheden til at sende en bredside af kritik af sted mod både Trafikstyrelsen og transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Vi oplever en styrelse, hvor der mangler politisk kontrol, og hvor magtarrogancen er så stor, at vi står tilbage med en følelse af, at vi ikke kan have tillid til styrelsen, sagde borgmesteren blandt andet.

Jacob Bundsgaard kræver desuden, at transportministeren træder ind i sagen og får hele forløbet undersøgt.

- Vores oplevelse er, at vi har leveret alt, hvad styrelsen har bedt om. Hver gang vi er kommet med noget, så er der stillet nye spørgsmål og anlagt nye kriterier. Dermed er målstregen flyttet hver gang. Det er kropumuligt at forstå, hvorfor det skal tage så lang tid, siger Jacob Bundsgaard.

Annonce
En gruppe borgere holdt i weekenden fest for letbanen på Havnepladsen, hvor borgmester Jacob Bundsgaard holdt en kort tale. Borgmesteren er alt andet end tilfreds med Trafikstyrelsens manglende godkendelse og beskylder styrelsen for magtarrogance. Mads Dalegaard/Scanpix
Transportminister Ole Birk Olesen drages nu ind i forløbet om de manglende godkendelser af Aarhus Letbane. - Derfor er det vigtigt, at vi finder ud af, hvordan vi kan undgå tilsvarende problemer i fremtiden, siger ministeren. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix

Transportminister: Utilfredsstillende forløb

Transportminister Ole Birk Olesen erklærede sig i weekenden parat til at evaluere forløbet omkring den udskældte Aarhus Letbane.

I en skriftlig kommentar kalder han forløbet "utilfredsstillende", men samtidig freder han Trafikstyrelsen og sender kritikken direkte tilbage i hovedet på Aarhus Letbane.

- Jeg vil tage initiativ til, at vi får en evaluering af forløbet, så vi får belyst, hvad årsagerne har været til, at Aarhus Letbane ikke har kunnet levere et materiale, der har kunnet godkendes, og hvordan vi kan undgå at opleve noget lignende en anden gang, skriver ministeren.

At Trafikstyrelsen skulle mangle politisk kontrol, køber transportministeren ikke. Den skal netop være politisk uafhængig og træffe sine afgørelser på et fagligt og ikke et politisk grundlag, mener ministeren.

Styrelse: Dårligt arbejde af letbanen

Midt i den ophedede debat mellem borgmesteren og transportministeren, kom Trafikstyrelsen i weekenden selv - undskyld udtrykket - på banen.

Denne gang med en positiv melding om, at man "regner med" at kunne give Aarhus Letbane den manglende passagergodkendelse på onsdag.

- Det vil så betyde, at man formentlig kan gå i gang torsdag morgen med at køre med passagerer, siger vicedirektør i Trafikstyrelsen, Kaare Clemmensen.

Han afviser, at man i Trafikstyrelsen skulle udøve magtarrogance, som Aarhus' borgmester beskylder styrelsen for.

- Vi udøver ingen form for chikane, og vi gør alt, hvad vi kan for ikke at være arrogante. Processen har været meget smertefuld også for os og mine medarbejdere. Så vi vil selvfølgelig også reflektere over, om der er noget, vi har kunnet gøre anderledes i hele den her lange proces, siger vicedirektøren.

Han siger desuden lige ud, at Aarhus Letbane har gjort deres arbejde så dårligt, at selskabet selv er skyld i forsinkelserne.

- Letbanen havde selv lagt sig fast på et åbningstidspunkt 23. september, og så fremsendte de materiale meget sent i forhold til det, og det var så i en virkelig dårlig kvalitet. Det basale er, at de har ikke lavet deres del af arbejdet ordentligt. Det har de bare ikke, siger Clemmensen.

Kører letbanen så torsdag?

Det store spørgsmål er nu, om letbanen så vitterligt kører med passagerer på torsdag. Det siger Trafikstyrelsen, at den "formentlig" gør.

Helt så optimistiske er man dog ikke hos Aarhus Letbane, der før har brændt nallerne på at melde en dato ud. Og selvom Trafikstyrelsen altså siger torsdag, vil Aarhus Letbane ikke sætte et endeligt tidspunkt for den første tur med passagerer.

- Det vil vi ikke sige noget om, før vi har den endelige godkendelse. Trafikstyrelsen har af flere omgange sagt, at man forventer en godkendelse på det og det tidspunkt, så vi melder intet ud endnu, sagde pressechef hos Aarhus Letbane, Jens Velling i weekenden til TV2 Østjylland.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Sikring af åen og havnen med et partnerskab for handling - nu!

Juletiden er lige om hjørnet, og julefrokostsæsonen banker på døren. På trods af at vi ved, at færden ved åen og havnen i Aarhus kan have fatale følger for feststemte århusianere, lader teknisk forvaltning vente på sig. Opsætningen af de termiske kameraer, som vi i Radikale foreslog sidste vinter, og byrådet vedtog i budgetforliget for et par måneder siden, kan ifølge rådmand Bünyamin Simsek nemlig først sættes op i 2020 af hensyn til budgetrammen. Men vi kan ikke vente. Bureaukratiske benspænd må ganske enkelt ikke være årsagen til, at endnu en drukneulykke får lov at ske. Det tyder på, at det ikke er ladsiggørligt at fremrykke investeringen i de termiske kameraer til 2019. Vi vil derfor i Radikale gerne opfordre til et livsnødvendigt og kreativt partnerskab. For hvis vi skal gå og vente på en permanent løsning, mens der er allermest brug for den, skal vi opsætte en midlertidig. For det er nu - i den kommende juletid - at vi har brug for den ekstra sikring af åen og havnen, og her, vi har mulighed for at redde liv. Vi tror ikke, at den nye kampagne ’Hvor våd skal din bytur være?’ er tilnærmelsesvist en god nok erstatning for de kameraer, vi venter på at få sat op. Spørgsmålet er også, om vi vil forhindre, at folk overhovedet falder i, med en hyggelig afskærmning i vintersæsonen? Vi har derfor et opråb til alle de kræfter, der vil og kan hjælpe. Både borgere, foreninger, beværtninger og kommunen. Måske har vi forskellige, kønne afskærmningsløsninger stående på et lager et sted, hvor de alligevel bare står og samler støv? Måske vil barerne omkring åen hjælpe til med at sikre deres festgæster mod en tur i det kolde, mørke vand på deres bytur? Vi kan endda pynte en midlertidig afskærmning med genbrugsjulebelysning, så vi også skaber endnu mere stemning i de kolde julemåneder, mens vi gør det mere sikkert at færdes ved åen og havnen. Mulighederne vil garanteret præsentere sig, hvis blot vi leder. Så det håber vi, at vi i fællesskab kan gøre. Det er alfa omega, at vi hurtigst muligt får sikret åen og havnen, for der er gået for lang tid allerede. Hver eneste dag, der går uden sikkerhedsforanstaltninger, jo mere alvorligt bliver det. For vandet bliver koldere, og juletidens mange, våde fester bliver flere og flere, hvilket giver byens natteliv et ekstra pres og skaber utryghed hos forældre. Vi ønsker os partnerskaber for handling – nu!

Annonce