Annonce
Aarhus

Alt er som det plejer: Ingen alternative valgplakater

Alternativets forperson Tenna Duch Schaldemose var rundt at hænge ganske traditionelle plakater op lørdag. Foto: Jacob Vestervig

Klokken 12 lørdag lød startskuddet til plakatophængning i forbindelse med kommunalvalget - og plakaterne, de lignede sig selv. Ikke engang Alternativets var alternative.

Annonce

AARHUS: To personer stod klar på stigen, mens en tredje talte ned i jordhøjde.

- Tre, to, en - klokken er 12, lød det, og plakaten blev hængt fast i lygtepælen på Nørreport.

Århus Stiftstidende var med Alternativets forperson i Aarhus, Tenna Duch Schaldemose, og to hjælpere på plakatophængningstur i byen, da det fra middagstid lørdag var lovligt at hænge valgplakater op. Tanken var, at Alternativet, om nogen, da måtte have et alternativt bud på en valgplakat, men det viste sig, at den var nøjagtig lige så traditionel - nogen vil sige kedelig - som alle de andres: Et portrætfoto, et partinavn og et kandidatnavn.

- Først og fremmest diskuterede vi, om vi overhovedet skulle have valgplakater, og konklusionen blev, at det skulle vi, da forskningen viser, at de gør en forskel. Man vinder ikke et valg på at have dem, men man kan tabe på ikke at have dem, sagde Tenna Duch Schaldemose.

Også udformningen havde været til diskussion, forklarede hun, og også her var man endt med en traditionel løsning.

- Vi havde ideer til andre slags, men endte med den her, dels fordi det er første gang, vi stiller op til et kommunalvalg, dels fordi vores kandidater er ukendte. Vi har brug for at vise, at vi stiller op og med hvem, så vi vurderede, at den traditionelle ville virke bedst.

Det kan godt være, Alternativets plakater i denne omgang ikke er så alternative endda, men til gengæld er de ifølge partiet selv de mest bæredygtige.

- Det er svært at argumentere for, at en plakat er bæredygtig, det indrømmer jeg, og derfor håber vi da også på en fremtid, hvor de helt kan undværes. Vi har fundet firma, der går op i bæredygtighed, og som trykker direkte på pladen, så vi undgår ekstra lim og papir, og pladen er lavet af den mest bæredygtige type plastic, konstaterede Tenna Duch Schaldemose.

 
Annonce

Engang var det anderledes

På vej fra plakatophængningen tog avisen en tur rundt i byen, men fandt ingen for alvor alternative valgplakater. Til sidst en tur på Plakatmuseet i Den Gamle By for at tale med museets leder Elsebeth Aasted Schanz om valgplakater gennem tiden.

- De er så kedelige i dag. Jeg savner mere spræl og liv og fortællinger i dem, sagde hun til en start.

Museumslederen fandt en bog frem med eksempler på adskillige valgplakater fra de sidste hundrede år og forklarede:

- I starten af 1900-tallet vinder tekst kombineret med billede på en plakat for alvor frem i Danmark. Dengang var det typisk at fokusere på sagen og på vælgeren, der ofte blev vist på plakaten - fabriksarbejderen eller den glade borgerlige familie med smilende børn - og plakaterne var lavet af kunstnere. Det kom der et markant brud med i 50'erne og 60'erne, og nedgangen mod det kedelige begyndte.

Elsebeth Aasted Schanz forklarede, at kunstnerne med nye grafiske muligheder røg ud til højre, og med fjernsynets indtog kom politikerne ind i stuerne, og så skulle de også ses på plakaterne, så vælgerne kunne kæde de to ting sammen.

- Fra tresserne går det bare stejlt nedad, og tendensen fortsætter, så det bliver en lige linje helt frem til i dag. Nu sprøjtes der plakater ud, for det er nemt lige at tage et portræt, forskønne det lidt og sætte et bogstav i hjørnet, og så er den skid slået, smilede hun.

Elsebeth Aasted Schanz erkendte, at valgplakaten trods dens kedelighed har en effekt, og at intet tyder på, at der er en ændring på vej.

- Ikke når vi kigger på de sidste 50 år. For de virker jo, og det er ret forbløffende. Der bliver endda produceret mange flere end tidligere, og det er nok i virkeligheden det mest forbløffende, når vi nu har så mange andre medier. Men på en eller anden måde svæver valgplakaten altid under radaren og bliver ved at overleve, lød det fra Plakatmuseets leder.

Den moderne valgplakat med tekst kombineret med billede opstod følge Plakatmuseet i Frankrig i midten af 1800-tallet.

På plakatmuseet fremviste museumsleder Elsebeth Aasted Schanz sin yndlings-valgplakat fra 1926 - et skrydende æsel med teksten "visnepolitik", og Socialdemokratiet, der kommer buldrende som et tog med et skæg, der minder om Staunings. Foto: Jacob Vestervig
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Børn og unge hårdt ramt: Omkring 30 smittede og 300 børn er sendt hjem fra århusianske skoler og dagtilbud

coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Annonce