Annonce
Debat

Alternativet mener: Klimanøl breder sig i Folketinget

"Vi er nødt til at reducere antallet af biler i Danmark uanset, om det er el-, hybrid-, benzin- eller dieselbiler, fordi halvdelen af bilernes CO2-forbrug bliver udledt i produktionen. Derfor skulle bilaftalen have indeholdt en meget større satsning på kollektiv transport og en meget mere ambitiøs plan for at udvikle delebilskoncepterne, så vi danskere i højere grad begynder at køre sammen i stedet for at sidde og kukkelure i hver vores bil", mener Torsten Gejl og Peter Kjær Hansen. Arkivfoto: Lars Juul/Ritzau Scanpix

DEBAT: Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten er slet og ret uambitiøs i forhold til at nå 70 procents CO2-besparelse i 2030. Og når støttepartierne lader sig lokke med i den, bliver de en del af det klimanøl, som de selv og alle de grønne organisationer har kritiseret regeringen for.

For det første vil regeringens støttepartier torsdag 21. januar i folketingssalen sige ja til en aftale, som kun forventer CO2-reduktioner på en million tons i 2025 stigende mod 2,1 millioner tons frem mod 2030, selvom de godt ved, at der skal meget mere til!

Dermed mister vi en vigtig og måske afgørende brik i puslespillet om at nå 70 procents reduktion af CO2-udledning i 2030, fordi biltransporten er så utrolig væsentlig, når det handler om at spare CO2.

For det andet spiller aftalen ind i den præmis, at der vil komme væsentligt flere biler på vejene i 2030. Ifølge Energistyrelsens basisfremskrivning fra juni 2020 forventes der 600.000 flere biler på vejene i 2030, og her knækker filmen helt.

Vi er nødt til at reducere antallet af biler i Danmark uanset, om det er el-, hybrid-, benzin- eller dieselbiler, fordi halvdelen af bilernes CO2-forbrug bliver udledt i produktionen. Derfor skulle bilaftalen have indeholdt en meget større satsning på kollektiv transport og en meget mere ambitiøs plan for at udvikle delebilskoncepterne, så vi danskere i højere grad begynder at køre sammen i stedet for at sidde og kukkelure i hver vores bil. Den satsning kunne have startet i morgen.

Men der er kun afsat sølle tre millioner kroner alene i 2021 til "at iværksætte oplysnings- og adfærdskampagner om begrænsning af transportspild" herunder samkørsel og delebiler. Det kan næsten ikke tolkes på anden måde end, at både regeringen og støttepartierne synes, at danskerne bare skal gøre, som de altid har gjort: Transportere sig ineffektivt, udlede uanede mængder CO2 og sidde bag hvert sit rat samtidig med, at vi bare skal fortsætte med at asfaltere stadigt mere natur. For ellers var der vel blevet aftalt noget andet.

For det tredje finder Alternativet det dybt problematisk, at aftalen lægger op til, at det er et CO2-fortrængningskrav, som skal stå for langt størstedelen (ca. 66 procent) af CO2-reduktionerne i aftalen.


Vi vil virkelig appellere til SF, Radikale Venstre og Enhedslisten om at sadle om igen og blive en del af løsningen i stedet for at være en del af problemet, når det kommer til at redde klimaet. Aftalen om grøn transport har nemlig gjort det sværere at nå vores reduktionsmål i 2030.


CO2-fortrængningskrav handler om at fortrænge olie ved at tilsætte mere fornybare biobrændstoffer til den benzin og diesel, vi ellers kender. Men reelt er der ingen – i bedste fald kun meget lidt – forskel i den CO2-udledning, som brændes af under motorhjelmen og kommer ud af udstødningsrøret, og som klimaet dermed oplever.

Klimaet har frem mod 2030 behov for et lynhurtigt teknologiskifte i transportsektoren – væk fra forbrændingsmotoren og over på elmotor – eller endnu bedre: En elcykel eller din helt egen rugbrødsmotor.

I Alternativet havde vi virkelig set frem til, at aftalen om grøn omstilling af vejtransporten havde levet op til sit navn. Det kunne f.eks. være gjort ved at lægge en krone ekstra på hver liter benzin eller diesel pr. år frem til 2025. Noget af indtægten skulle selvfølgelig føres tilbage til dem med de laveste indkomster, så ordningen ikke rammer socialt skævt.

Men for os andre, som for eksempel kører 20.000 km om året, ville det i det første år løbe op i ca. 100 kroner ekstra om måneden svarende til en god flaske rødvin og en pose lørdagsslik. Året efter: To flasker rødvin og to poser slik om måneden osv. osv.

I 2025 ville den "gamle fossilhakker" være så dyr i drift, at den ville blive udskiftet med et grønt alternativ. Og i 2025 vil der med garanti også være brugte elbiler, som den enlige mor med to børn har råd til at købe.

I Alternativets optik er det ærgerligt, at regeringen laver en aftale med sine støttepartier, som ikke er grøn nok i forhold til at nå 2030-målet om CO2-reduktion i Danmark. Men det, der bekymrer os mest, er, at støttepartierne dermed bliver en del af det klimanøl, som de selv har kritiseret regeringen for.

Vi vil virkelig appellere til SF, Radikale Venstre og Enhedslisten om at sadle om igen og blive en del af løsningen i stedet for at være en del af problemet, når det kommer til at redde klimaet. Aftalen om grøn transport har nemlig gjort det sværere at nå vores reduktionsmål i 2030.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Byrådsmedlem er 'stikker' på Aarhus Ø: - Jeg har aldrig mødt så megen taknemlighed

AGF

Få overblikket: Kom hele vejen rundt om AGFs sejr over Randers

Annonce