Annonce
Udland

Amerikanske flyselskaber forlænger suspenderingen af Boeing-fly

Mike Blake/Reuters
To store luftfartsselskaber har besluttet at holde sine Boeing 737 MAX-fly på jorden indtil starten af marts.

American Airlines og Southwest Airlines forlænger suspenderingen af de omstridte Boeing 737 MAX-fly frem til marts 2020.

Det oplyser de to amerikanske luftfartsselskaber fredag.

Boeing 737 MAX-flyene har siden marts i år været underlagt flyveforbud over hele verden på grund af to dødsulykker i Indonesien og Etiopien.

I oktober 2018 mistede 189 mennesker livet, da et fly styrtede ned i Indonesien.

Og i marts i år styrtede et 737 MAX-fly ned i Etiopien, og alle 157 om bord blev dræbt.

American Airlines forventer at genoptage brugen af 737 MAX-fly den 5. marts næste år, mens det for Southwest Airlines gælder den 6. marts.

Tilsammen må de to luftfartsselskaber aflyse flere end 300 flyvninger om dagen grundet flyveforbuddet.

United Airlines har indtil videre valgt at holde sine 737 MAX-fly på jorden frem til januar. Dog kan denne tidsramme også blive skubbet.

Forudsætningen for at genoptage flyvninger med de omstridte fly er, at selskaberne får klarsignal fra den amerikanske luftfartsmyndighed FAA og flyproducenten Boeing.

Det oplyser American Airlines på sin hjemmeside.

- Baseret på den seneste vejledning forventer American Airlines at genoptage den kommercielle brug af Boeing 737 MAX-fly den 5. marts 2020.

- Når flyet er godkendt, forventer American Airlines at udføre prøveflyvninger og flyvinger for amerikanske American Airlines-medlemmer og inviterede gæster før den 5. marts.

For halvanden uge siden - onsdag den 30. oktober - oplyste Boeing, at der er fundet tegn på revner i op mod 50 af flyproducentens populære 737 NG-fly.

I september fandt Boeing således revner i flere 737 NG-fly. Det fik FAA til at kræve inspektion af en lang række fly af denne type på verdensplan.

Boeing har dog understreget, at problemet med revner ikke vedrører nogle af 737 MAX-flyene.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce