x
Annonce
Klima

Amsterdams kanaler bliver fri for dieselos

Foto: Claus Bonnerup/Ritzau Scanpix
Skibene i de mange kanaler i den hollandske hovedstad skal fremover drives af elmotorer for at give renere luft og beskytte klimaet.

I Amsterdam er der over 100 kilometer kanaler, der historisk har bundet byen sammen, og som i dag er meget populære blandt turister. Omkring 320 turistbåde sejler hver dag i op til 14 timer for at give de i alt fire millioner årlige turister en sejltur på kanalerne, og dertil kommer andre kommercielle skibe, samt private både.

Skibenes mange dieselmotorer har ikke været gode for luftkvaliteten. Men byen er nu godt i gang med at lægge om, så bådene fremover skal drives af elmotorer og batterier i stedet for den osende olie. Amsterdams nye borgmester har besluttet, at dieselmotorer helt skal forbydes at sejle på byens kanaler fra 2025. Allerede nu er tre fjerdedele af de kommercielle både blevet moderniseret, så de sejler på el. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det giver også udfordringer. For selvom de kommercielle både er langt fremme med at blive udskiftet, står det anderledes til med Amsterdams cirka 12.000 private fartøjer. Det vurderes, at kun fem procent af dem indtil nu er blevet lagt om til el, og omlægningen vurderes at koste mellem 4.000 og 40.000 euro pr. båd. Mange af fartøjerne forventes derfor at blive solgt videre i de kommende år.

Annonce

Til gengæld er byen ved at udrulle et net af ladestationer, så ejerne af el-både kan oplade deres batterier. Der forventes at blive oprettet 100 opladningsteder inden udgangen af 2021. Samtidig er der blevet søsat pramme med kæmpebatterier indbygget i fragtcontainere. Batterierne bliver opladet af lokalt produceret vedvarende energi, og skibene kan så trække strøm fra batterierne. Det hjælper med at klare spidsbelastningen i april og maj, hvor de større flodkrydstogtskibe kan slukke deres dieselmotorer, mens de ligger til kaj i krydstogtsæsonen.

Mindre dieselos er ikke kun en fordel for luftkvaliteten, men også for klimaet. Siden Holland i 2016 skrev under på Parisaftalen, er den hollandske regering blevet presset af klimaaktivister til at skærpe sine klimaambitioner. Lige før jul blev Hollands regering dømt ved højesteretten i Haag til øjeblikkeligt at opjustere klimamålet, så målet er 25 procent mindre CO2 i 2020 i stedet for det tidligere reduktionsmål på 17 procent.

Kanalbådene er ikke det eneste grønne initiativ, Holland har lanceret i de seneste år. Alle landets tog kører nu på 100 procent strøm fra vindmøller, og landet er også i gang med at søsætte verdens første flydende solcellekraftværk, der skal ligge 15 kilometer ude fra kysten.

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Ærgerlig men forudsigelig død

De robuste overlever coronaen. De skrøbelige risikerer at dø, hvis de bliver smittet. Det sidste er sket for det hyggelige Vilhelmsborg Festspil, der i 30 år har været vist i fri luft på scenen i skoven mellem Beder og Mårslet. Selv en tur i respirator i sidste øjeblik ville ikke være nok. Den kommende tid er så usikker, at premieren 1. august er opgivet. Ingen kunne være sikker på, at de nødvendige penge kunne spilles ind, og sponsorer holder sig tilbage, fordi de ikke ved, om de får noget for pengene. Så Steen Jonsson Agger, der kun har været formand i halvanden måned, måtte fredag konstatere, at det var nødvendigt at sige stop. "Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" bliver ikke vist til sommer. Festspillet er konkurs. Coronaen var den tue, der skulle til at vælte læsset. Økonomien hang i trevler, efter at festspillet siden 2016 har haft under 10.000 på tilskuerpladserne, sidste år kun 5700. Det meget kraftigt nedadgående tal af gæster var et vink med en vognstang om, at festspillet ikke ville blive ved at leve - ja, med mindre nogen ville lægge alle pengene i kassen. Indtægter på billetter og salg ved forestillingerne var der ikke meget af mere. Det er ærgerligt, at Aarhus bliver den attraktion mindre, men lukningen er en naturlig konsekvens af tilbagegangen. Lisbet Lautrup Knudsen lavede en succes som formand, da "Matador" blev vist i 2015 med området lavet om til Matador-huse, og maden var gammeldags dansk som stegt flæsk og kartofler med persillesovs. Det år gav et overskud på 150.000 kroner og lidt at tære af. Men det gik alt for stærkt nedad. På Vilhelmsborg har mange unge talenter prøvet sig af, og der er et flot fællesskab blandt alle. Bag kulissen har mange frivillige ydet et stort arbejde over måneder hver sommer. Men tilskuerne var for det meste mindst dobbelt så gamle som dem på scenen, fornyelsen udeblev, og så hører det automatisk op. Tiden byder på mange andre tilbud. Ganske få kilometer derfra har professionelle skuespillere fra Det Kongelige Teater optrådt på den udendørs scene ved Moesgaard Museums tag i både 2017 og 2019, og musicals har kunnet ses så mange andre steder. Fredericia Teaters opsætninger blev rigtig gode. Men døde af det. Om nogen har mod på at genoplive Vilhelmsborg Festspil, må tiden vise. Men formen skal fornyes, hvis det skal lykkes.

Aarhus

Hospital i gigantisk corona-omstilling: 134 sengepladser og 1.000 ansatte efteruddannet

Annonce