Annonce
Erhverv

Analyse: Så svinger Margrethe Vestager krabasken over Postnord

Som EU-kommissær med ansvar for konkurrenceområdet har Margrethe Vestager netop fældet dom over medlemslandene Danmark og Sverige og deres statsstøtte til Postnord. Foto: John Thys/Reuters/Ritzau Scanpix

Champagnepropperne kunne fredag aften springe i den danske vejgodsbranche efter en pludselig sejr over branchens største hadeobjekt: Det statsejede Postnord.

EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager forlanger, at Danmark og Sverige får tilbageført næsten 490 millioner kroner fra Postnord, fordi pengene ikke lever op til EU’s regler for statsstøtte.

Klagesagen var rejst af Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD) i Padborg, der benytter enhver mulighed for at klage over den pengestrøm, der flyder fra de dansk-svenske statskasser og direkte ind i Postnord. Danmark ejer 40 procent af postvæsnet, mens Sverige ejer 60 procent.

Annonce

Sagen er, at postvæsenet har en befordringspligt på brevpost, som efterhånden er en forsvindende lille forretning, men som alligevel er dyr at drive, fordi postbudene skal køre rundt over hele Danmark. Alligevel holder politikerne fast i befordringspligten, fordi 349.000 danskere stadig er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige. Dertil kommer alle os andre, der stadig skal kunne modtage pas og andre trykte materialer samt et sjældent fødselsdagskort.

Sagen er, at postvæsenet har en befordringspligt på brevpost, som efterhånden er en forsvindende lille forretning, men som alligevel er dyr at drive, fordi postbudene skal køre rundt over hele Danmark.

ITD mener dog, at staterne bruger befordringspligten som en ”sluse” til at få penge ind i Postnord-koncernen, og det har EU-Kommissionen nu givet medhold i - i hvert fald i et vist omfang.

Postnord og den danske transportminister, Benny Engelbrecht (S), hæfter sig ved, at en overførsel på 2,3 milliarder kroner fra Postnord-koncernen til den danske del af Postnord ikke har været ulovlig. Pengene skulle bruges til at udvikle Postnords forretning i en digital virkelighed, og det var altså helt okay.

Når vi taler om statsejede virksomheder, er EU optaget af, om medlemslandene giver støtte, som en privat ejer aldrig ville have givet. Det kaldes også det ”markedsøkonomiske investorprincip”. Men her var kravene opfyldt med milliardbeløbet, der faldt på plads tilbage i 2017.

- Eftersom det forventede afkast af kapitaltilførslen for Postnords vedkommende opvejer det investerede beløb, konkluderede Kommissionen, at Postnord har handlet på samme måde, som en privat investor ville have gjort det på de samme vilkår, skriver EU-Kommissionen i sin afgørelse.

Helt anderledes var det altså med knap en halv milliard kroner, som Postnord fik overført direkte fra de dansk-svenske statskasser i 2017. Pengene skulle forhindre, at Postnord mistede sin gode kreditvurdering, som banker, kunder og leverandører er optaget af. Men ifølge EU er der slet ikke bevis for, at der var brug for pengene.

Og hvis Postnord vitterligt stod til at miste sin positive kreditvurdering, var det ikke bevist, at statsmidlerne ville have den ønskede effekt. Med andre ord: De penge ville en privat investor aldrig have betalt, og derfor fik Postnord ”en urimelig økonomisk fordel i forhold til konkurrenterne”, skriver EU.

Konkurrenterne er her de danske og svenske vognmænd og pakketransportører, der forsøger at levere et bedre tilbud end Postnord.

Det er ikke første gang, at Postnord og virksomhedens statslige ejere lider nederlag. Rigsrevisionen har tidligere kritiseret den måde, Postnord opgør omkostningerne til opgaver, der skyldes befordringspligt, og de opgave, hvor der er hård konkurrence.

Vejgodslobbyisterne hos ITD stiller sig da heller ikke tilfreds med fredagens sejr, men overvejer at anke EU-afgørelsen for at få kendt milliardtilførslen til Postnord for ulovlig.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Pernilles livsdrøm forsvandt: Nu har hun fundet melodien i det skønneste, lille byhus i Ebeltoft

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Aarhus

Ville være endt som asfalt: Stine laver møbler af overskudsmarmor fra stenproduktionen

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Erhverv

Dansk Erhverv: Lad offentlig-privat samarbejde skabe verdens bedste ældrepleje

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se dig godt for: Elbilsejere risikerer p-bøde, når de vil parkere gratis i Aarhus

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Sport

Deja-vu for Skanderborg Aarhus: Fem mål til forskel i Silkeborg

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

Danmark For abonnenter

Kendisser på stemmesedlen har en fordel, men ingen nem genvej til valg

Annonce