Annonce
Digitalt

Anmeldelse af Sony WF-1000XM3: Stærk lyd, støjreducering og plads til forbedring

Lyden og støjreduceringen imponerer i Sony WF-1000XM3. Jeg har dog haft problemer med at få dem til at sidde rigtig godt i mine ører. Foto: Silas Bang
Sony WF-1000XM3 sender solid lyd ind i øregangene og holder omgivelserne ude. Men touchstyringen og "bæretasken" bør Sony arbejde på.

Trådløse In-ear øretelefoner skal i efteråret 2019 have støjreducering. Det forventes sammen med et stilfuldt og ikke mindst minimalistisk design til øregangen.

Jabra og Sennheiser er blandt de producenter, der er med på den vogn, og senest er det Apple, der hoppede på med deres Airpods Pro til 2200 kroner.

Men for 200 kroner mindre end de nye Airpods har Sony også et stærkt bud med det knap så mundrette navn WF-1000XM3. Øretelefonerne blev givet gratis med ved lanceringen af smartphone-flagskibet Sony Xperia 5, som vi tidligere har anmeldt, men koster alene 2000 kroner.

For de penge får man to forholdsvis små øretelefoner i et ovalt design, der føles som god kvalitet.

De er dog ikke så diskrete som Sennheiser Momentum True Wireless eller Jabra Elite 65t og trods den lækre tilføjelse af hele seks ekstra udskiftelige ørepropper i to forskellige materialer, føles de ikke helt sikre i mine ører. Jeg er ofte lidt nervøs for, at de falder ud, og mine almindelige Airpods føles faktisk mere sikre.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Imponerende lyd

Når det kommer til lyden, kan de originale Airpods dog ikke følge med. Her viser Sony sin klasse med dybere bas og mere fylde i musikken, og det hele kan justeres efter dine præferencer i Sonys veludførte app.

Samtidigt hjælper støjreduceringen med at holde lyden fra omgivelserne ude, mens musikken spiller.

Støjreduceringen er rigtig god for et sæt in-ear øretelefoner og kan tilpasse sig automatisk efter omgivelserne. Men den kommer ikke i nærheden af, hvad man får med over-ear høretelefoner som Sonys egne WH-1000XM3 eller Boses Noise Cancelling Headphones 700.

Støjreduceringen slås til eller fra med små tryk på den venstre øretelefon, hvor der ligesom på højre er et touchpad. Ved at lægge fingeren på toudhpadden slås støjreduceringen desuden kortvarigt fra. Det er godt tænkt.

Samme manøvre på højre øretelefon tilkalder Siri eller Google-assistenten, mens touchpadden på den side også styrer musikken. Lydstyrken skal desværre justeres på mobilen.

Touchstyringen fungerer generelt godt, men er ekstremt følsom. Det gør, at jeg ofte kommer til at skifte rundt mellem indstillingerne og starte og stoppe musikken, når jeg placerer øretelefonerne i ørerne eller bare retter på dem. Det kan forbedres.

Etuiet er enormt

Etuiet ser jeg dog det største forbedringspotentiale i. Det er designmæssigt flot med en kobberfarvet top, og størrelsen på det er med til at give 18 timers ekstra batteritid oven i de seks timer i øretelefonerne selv, når støjreducering er slået til.

Men størrelsen på etuiet er samtidig et problem. Jeg er vant til at have min Airpods med mig i lommen hele tiden, men etuiet til Sonys øretelefoner fylder næsten fire gange så meget. Og det er også enormt i forhold til flere af de andre konkurrenter. Måske er det derfor, at Sony på sin danske side kalder etuiet en "bæretaske".

Men den stærke lyd og støjreducering samt Sonys app er gode grunde til at overveje Sony WF-1000XM3 - trods plads til forbedring.

Pris og tilgængelighed: Sony WF-1000XM3 er set til 1989 kroner og fås i farverne sort og grå.

Etuiet til Sony WF-1000XM3 er langt større end det til for eksempel Airpods Pro her til højre. Og det er også langt større end flere af konkurrenternes samt de nye Airpods Pro. Foto: Silas Bang
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce