Annonce
Digitalt

Anmeldelse af Sony WF-1000XM3: Stærk lyd, støjreducering og plads til forbedring

Lyden og støjreduceringen imponerer i Sony WF-1000XM3. Jeg har dog haft problemer med at få dem til at sidde rigtig godt i mine ører. Foto: Silas Bang
Sony WF-1000XM3 sender solid lyd ind i øregangene og holder omgivelserne ude. Men touchstyringen og "bæretasken" bør Sony arbejde på.

Trådløse In-ear øretelefoner skal i efteråret 2019 have støjreducering. Det forventes sammen med et stilfuldt og ikke mindst minimalistisk design til øregangen.

Jabra og Sennheiser er blandt de producenter, der er med på den vogn, og senest er det Apple, der hoppede på med deres Airpods Pro til 2200 kroner.

Men for 200 kroner mindre end de nye Airpods har Sony også et stærkt bud med det knap så mundrette navn WF-1000XM3. Øretelefonerne blev givet gratis med ved lanceringen af smartphone-flagskibet Sony Xperia 5, som vi tidligere har anmeldt, men koster alene 2000 kroner.

For de penge får man to forholdsvis små øretelefoner i et ovalt design, der føles som god kvalitet.

De er dog ikke så diskrete som Sennheiser Momentum True Wireless eller Jabra Elite 65t og trods den lækre tilføjelse af hele seks ekstra udskiftelige ørepropper i to forskellige materialer, føles de ikke helt sikre i mine ører. Jeg er ofte lidt nervøs for, at de falder ud, og mine almindelige Airpods føles faktisk mere sikre.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Imponerende lyd

Når det kommer til lyden, kan de originale Airpods dog ikke følge med. Her viser Sony sin klasse med dybere bas og mere fylde i musikken, og det hele kan justeres efter dine præferencer i Sonys veludførte app.

Samtidigt hjælper støjreduceringen med at holde lyden fra omgivelserne ude, mens musikken spiller.

Støjreduceringen er rigtig god for et sæt in-ear øretelefoner og kan tilpasse sig automatisk efter omgivelserne. Men den kommer ikke i nærheden af, hvad man får med over-ear høretelefoner som Sonys egne WH-1000XM3 eller Boses Noise Cancelling Headphones 700.

Støjreduceringen slås til eller fra med små tryk på den venstre øretelefon, hvor der ligesom på højre er et touchpad. Ved at lægge fingeren på toudhpadden slås støjreduceringen desuden kortvarigt fra. Det er godt tænkt.

Samme manøvre på højre øretelefon tilkalder Siri eller Google-assistenten, mens touchpadden på den side også styrer musikken. Lydstyrken skal desværre justeres på mobilen.

Touchstyringen fungerer generelt godt, men er ekstremt følsom. Det gør, at jeg ofte kommer til at skifte rundt mellem indstillingerne og starte og stoppe musikken, når jeg placerer øretelefonerne i ørerne eller bare retter på dem. Det kan forbedres.

Etuiet er enormt

Etuiet ser jeg dog det største forbedringspotentiale i. Det er designmæssigt flot med en kobberfarvet top, og størrelsen på det er med til at give 18 timers ekstra batteritid oven i de seks timer i øretelefonerne selv, når støjreducering er slået til.

Men størrelsen på etuiet er samtidig et problem. Jeg er vant til at have min Airpods med mig i lommen hele tiden, men etuiet til Sonys øretelefoner fylder næsten fire gange så meget. Og det er også enormt i forhold til flere af de andre konkurrenter. Måske er det derfor, at Sony på sin danske side kalder etuiet en "bæretaske".

Men den stærke lyd og støjreducering samt Sonys app er gode grunde til at overveje Sony WF-1000XM3 - trods plads til forbedring.

Pris og tilgængelighed: Sony WF-1000XM3 er set til 1989 kroner og fås i farverne sort og grå.

Etuiet til Sony WF-1000XM3 er langt større end det til for eksempel Airpods Pro her til højre. Og det er også langt større end flere af konkurrenternes samt de nye Airpods Pro. Foto: Silas Bang
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce