Annonce
Kultur

Anmeldelse: Blandt rastløse hajer og brummende hvaler

Kaj Duncan David, som bl.a. har studeret på DIEM (Dansk Institut for Elektronisk Musik) ved konservatoriet i Aarhus, har i en række år udforsket brugen af computer på scenen. Under åbningskoncerten spillede SCENATET hans værk "Computer Music" fra 2014 i en revideret version. Foto: Axel Schütt

Den amerikanske mediekunstner Jessie Marino fik alt det bedste frem i det århusianske ensemble SCENATET, som åbnede SPOR festival med fem værker af yngre komponister.

WYSI(N)WYG, eller mere udfoldet: »What You See Is (Not) What You Get!« lyder temaet for årets SPOR festival, hvor en række danske og internationale komponister undersøger forholdet mellem det analoge og det digitale liv, mellem virkeligheden og fantasien, og hvordan musikken kan afspejle en (for altid forandret) verden, hvor mange af os ikke kan kigge på - eller svømme os væk i - naturen uden en mobil i hånden.

Allieret med det altid nysgerrige danske ensemble SCENATET var der ikke trykket på nostalgi-knapperne men på »fast forward« i de fem værker under åbningskoncerten på Granhøj Dans torsdag aften, ikke mindst i det første stykke, »Computer Music«, af den unge britisk-danske komponist og performer Kaj Duncan David.

Ensomme kontorfolk

Devices, maskiner, var nemlig i absolut centrum. Syv Apple-laptops på en række. Bag hver sad en musiker - iført tilknappede hvide skjorter og oplyst af skærmlys lignede de anonymiserede kontorfolk. Ud af maskinerne strømmede enkle trommebeats og analogt-spacede synthlyde. Undervejs var tilløb til noget dub og boblen fra pingpong-bolde. Ingen lyd uden lys. Sådan er logikken i Duncan Davids iscenesættelser af lyden, som er megasimple men effektive.

Computerklapperne gik ned, og den rolige skvulpen gik over i mere heavy- og noise-befængte klange i »Alle Verbindungen gelten nur jetzt« (alle relationer gælder kun nu) af østrigske Eva Reiter. I programmet var anført, at komponisten skulle have spillet blokfløjte (interessant), men celloen fungerede også i en banegårdstravl dialog med støjguitar og percussion. Alle massede sig på, men det hele var timet i en række maskinelle abrupthed.

I tyske Alexander Schuberts audiovisuelle værk »Hello« (oprindelig skrevet til en saxofonkvartet) ser man på en skærm komponisten foretage en række dagligdags handlinger i sit eget hjem, såsom at læse magasiner i en sofa. Men han reflekterer også om sit arbejde og fortæller, hvordan værket er stykket sammen, og hvordan det skal ende: »Speed up quite a bit«, og så et »bang« - »that should be it«.

Unge Schubert tilhører en generation af komponister, for hvem YouTube er en lige så attraktiv scene (og arbejdsrum) som den fysiske koncertsituation. Vi hører ham sample lyden af tastatur og bladren i en notesbog. Og ser ham trykke »upload«. Alt sammen uden fortænkthed men fint (og humoristisk) integreret i helheden.

Lige så original i sin tænkning af performativitet var ikke Nicolai Worsaaes værk »Squawk« for strygekvartet, video og elektronik. For musikerne var placeret i en boks på scenen, og udenpå blev projiceret optagelser indefra boksen suppleret med billeder af langsomt gående astronauter.

»Squawk« refererer til de korte »knirkende« sinus-lignende lyde, som papegøjer, producerer, og som har givet navn til den såkaldte »Squawk box« - en mobil radiosender, som familien til astronauter på de bemandede Apolloprojekter (1969-1972) fik udleveret, så de via en direkte linje til NASAs rumstation i Houston kunne følge med i astronauternes kommunikation med teknikere på rumprogrammet. Fascinerende historie. Men værket støjede ikke nok, og det skrattende - ligesom Worsaas brug af video - blev aldrig rigtig udfoldet.

Annonce

De store fisk til sidst

Åbningskoncerterne under den århusianske festival for nutidig lyd- og tonekunst har i de tidligere år budt på værker, som på betydelig dristigere måder har arbejdet med det visuelle. Og det kan gøres med få midler, som den amerikanske mediekunstner Jessie Marino demonstrerede til sidst.

»The Whale Is A Capital Fish«, et værk specielt skabt til SPOR, var frydefuld og blinkede som kun smukke maskiner blinker. Forlægget kom fra 1950'ernes multitaskende og sympatiske radioværter, og sådan én var Marino selv, mens hun sad ved mikserpulten og dirigerende performancen og blandt andet talte om rastløse hajer og hvaler.

Kombinationen af det store overblik med den lille og præcise detalje var i flow. Afslutningen med SCENATETS solbrillebærende musikere, som frembragte meditativt brummende klik-lyde med jackstik på pengemønter, vil også svømme videre i min krop i morgen.

SPOR festival

Åbningskoncert med titlen »Outside In« torsdag aften, Granhøj Dans

Kaj Duncan David, »Computer Music«

Eva Reiter, »Alle Verbindungen gelten nur jetzt«

Alexander Schubert, »Hello«

Nicolai Worsaae, »Squawk«

Jessie Marino, »The Whale is a Capital Fish«

Ensemble: SCENATET

Festivalen varer indtil søndag

Annonce
Aarhus For abonnenter

Frustrationer står i flammer: Ulovlig strejke og trussel om masse-opsigelser på hospitalet i Skejby

Danmark

Fredagens coronatal: Færre smittede - flere indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Kommentar: Top seks er fortsat inden for det muliges rige for AGF, men status quo efter 1-1 mod Silkeborg har ikke ligefrem gjort sagen nemmere at løse

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Tre AGFere spillede over par mod Silkeborg - to leverede en decideret ringe indsats

Debat

Ironi kan forekomme: Vores millionby savner da et højhus ved Møllestien?

Debat For abonnenter

Stiften mener: Sygeplejerskerne har fat i den lange ende

Nu må også femårige vaccineres mod corona, men beslutningen kan være svær for forældre

Aarhus For abonnenter

Bor I her? Mette og Philip har lavet interiørbutik i en lejlighed

Kultur

Mohamad flygtede fra krigen: Nu er han manden bag stjernerne i Vild Med Dans

Alarm 112

Voldsomt uheld i Aarhus: Bilist ramt af bus

Støtteparti indkalder statsminister til hasteforespørgsel: Sundhedsvæsen har brug for redningspakke

AGF

Det var da i grunden en kamp, AGF skulle have vundet, men som de reelt ikke fortjente at vinde

Aarhus For abonnenter

Gamle varebiler lever livet dyrt: Staten kradser miljøbøder ind i Aarhus for kvart million hver måned

AGF

AGF-målmand var ved at eksplodere: - De løb jo bare rundt om os

Annonce