Anmeldelse: Borderlands 3 bygger videre på en fantastisk god opskrift

Skyd eller bliv skudt! Eller spist i dette tilfælde. Der er masser af fjender at afprøve våbene på i Borderlands 3. Pr-foto.
Det nyeste skud på stammen i den populære Borderlands-serie er et kærkomment gensyn med den adrenalinpumpende, blodsprøjtende og hylemorsomme post-apokalyptiske verden Pandora, hvor man skyder først, skyder en hel del mere, og så stiller spørgsmål.

I nyere tid er mange spiludviklere begyndt at bruge en god del tid på at sætte scenen for, hvad du kommer til at bruge de næste mange timer foran skærmen på. En kompleks historie bliver opremset ved hjælp af filmsekvenser, og mens man sidder og trommer lidt på controlleren, begynder man at overveje, om man burde tage notater.

Sådan er Borderlands 3 IKKE!

- Velkommen til Pandora. Her er en pistol. Skyd dem der.

Sådan kan starten på spillet groft opsummeres, og det passer perfekt ind i det univers, som det foregår i. Pandora er en krigshærget, post-apokalyptisk verden, hvor konkurrerende bander og kulter slås om såkaldte ’Vaults’, der indeholder al slags lukrativ alien-teknologi – herunder selvfølgelig en myriade af våben.

Du får valgmuligheden mellem at spille som én af fire forskellige helte, som adskiller sig markant fra hinanden, både i udseende og kampevner. Du kan for eksempel vælge en kraftigt-bygget robot, der ved hjælp af loyale dyrekompagnoner pløkker og bider sig igennem spillet. Eller en tidligere lejemorder, der med snilde og unfair tricks hustler sig til at gennemføre missionerne i spillet og finde de ombejlede Vaults.

Udbygget univers

Gearbox Software, der er udviklerne bag, har selvfølgelig gode betingelser for den dejligt hurtige og direkte start på spillet, eftersom Borderlands-universet fejrer 10-års jubilæum i år . Det første spil udkom i 2009, og siden da er serien blevet udbygget med både AAA-titler, DLC og mobilspil.

Men selv hvis du ikke har prøvet kræfter med skudduellerne, missionerne og den sorte humor i Borderlands-universet før, er der god grund til at føje spillet til samlingen. Så længe du altså er fan af blodig action, store eksplosioner og masser af både underlige og forunderlige våben at vælge imellem.

Spillet kombinerer, ligesom sine forgængere, gameplay fra førstepersons-skydespil med rollespilselementer som karakterudvikling, forskelligt udstyr og specielle evner, som du opgraderer og udbygger i takt med, at du slagter dig igennem Pandoras ødemark (og for første gang tager rejsen til andre planeter.)

Denne genre har på engelsk fået betegnelsen ’Looter-shooter’, og hvis man skal sammenligne Borderlands 3 med andre spil, er der især mange ligheder med Destiny, Warframe og senest Anthem.

Munter tone og tegneserie-grafik

Men hvor andre spil i genren er mere dystre og realistiske i tone og grafik, adskiller Borderlands sig ved at have en lettere og mere humoristisk stemning, samtidig med at grafikken er farverig og tegneserieagtig. Det kan især være svært at vænne sig til grafikken, hvis man ikke har prøvet at spille Borderlands før, men når du først har vænnet dig til den brede og gavmilde farvepalet, ænser du det ikke.

Borderlands 3 bygger videre på den gode opskrift fra de tidligere spil uden de store forandringer. Men blandt de nye tiltag har Gearbox Software udbygget spillet med endnu flere muligheder for at videreudvikle sin karakter, når man har gennemført spillets hovedmission.

Så hvis du elsker Borderlands, kommer du til at elske Borderlands 3. Og hvis du aldrig har prøvet et spil i serien før, er treeren en oplagt mulighed.

Borderlands 3 kan spilles alene eller i co-op.

Titel: Borderlands 3

Platform: PlayStation 4, Xbox One, pc og senere Google Stadia

Udgives: 13. september 2019

Hver af de fire spilbare helte har forskellige evner og talenter, som man kan vælge mellem og udbygge i takt med, at man udforsker Pandora. Pr-foto.
Hvis du vælger at spille som den tidligere lejemorder Zane, kan du blandt andet bruge automatiserede droner, der hjælper dig med at tryne fjenderne. Pr-foto.

Avisen spurgte flere forældre: Delte meninger om at børnene skal hjemmefra

Læserbrev: - Kommer du og henter mig?

I min familie er opbakningen til et stærkt velfærdssamfund vokset ud af afhængighed. Min fars familie bærer nemlig på en arv, som ikke står i banken. Ikke at min fars familie er fattig. Farfar var en dygtig blikkenslager, og der stod gerne en Borgvardt eller Opel i garagen i selvbyggerhuset i udkanten af Viborg. Men der var også noget andet: Hunting-tons Sygdom, som er en modbydelig, genetisk betinget, arvelig, neurologisk sygdom. Desværre er den også uhelbredelig. Den kan minde om demens og svækker støt den syge, til modstandskraften er væk. Mange får symptomer i fyrrerne, men min egen far blev heldigvis først mærkbart syg, da han kom i tresserne. For et par år siden fungerede det ikke længere med at bo selv, og han flyttede på plejehjem. Det betyder også, at vi hører til de familier, som virkelig er mærket af dette forårs coronakrise. Min far kan ikke modtage besøg, vi kan ikke tage ham med på tur, og de løbende leverancer af smøger, blomster og søde sager må afleveres til personalet i indgangen. Det er ganske fornuftige forholdsregler, for min far, og sikkert mange af de øvrige beboere, er naturligvis i risiko for at blive alvorligt syge, hvis corona-virusset får lov at sprede sig på plejehjemmet. Men det er svært at forstå for en mand, der længes efter at komme ud og besøge sine børnebørn. "Kommer du og henter mig?", blev han ved med at spørge, da vi talte sammen i telefonen forleden. Men nej, Gamle, det gør jeg ikke. Vi må, ligesom resten af Danmark, gøre, hvad vores hjerne siger, er fornuftigt, i stedet for hvad vores hjerte siger, er det rigtige: Vi må slutte os til den imponerende, kollektive kraftanstrengelse, som danskerne i disse uger udfolder for at knække den smittekurve, som statsminister Mette Frederiksens pressemøder har indprentet i alle danskeres bevidsthed. Og nu tyder tallene på, at det er ved at lykkes, fordi vi i fællesskab agerer fornuftigt og holder sammen ved at holde afstand. Hvad min far angår, ved jeg, at han er i gode hænder. Han siger selv, at han aldrig har boet et bedre sted i hele sit liv. Det synes jeg måske nok, er en overdrivelse, men jeg er ikke i tvivl om, at personalet yder en omsorg, som gør, at jeg ikke er det mindste bekymret for, om han har det godt. Til mit held, og min fars glæde, har jeg ikke arvet genet for Huntington – risikoen er ellers 50/50. Men hvad ønsket om et stærkt velfærdssamfund angår, er jeg arveligt belastet. Og jeg tror, at den indsats, som danskerne nu yder i fællesskab, næres af, at vi – helt overvejende – føler, at vi er i samme båd. I et samfund som USA eller i Sydeuropa ville en familie som vores ikke have haft en chance for at betale for pleje og sundhedsydelser og samtidig opretholde den levestandard, vi kender i Danmark. Det kan kun lade sig gøre, fordi vi i Danmark har et system, hvor alle de raske og velstillede på solidarisk vis er med til at betale de syge og svages regning over skatten. På samme måde er det vigtigt, at de, som nu mister arbejdet på grund af coronakrisen, kan regne med forsørgelse og hjælp til at komme tilbage i job. Når det danske samfund i løbet af foråret lige så stille åbner igen, skal vi være klar til at investere vores opsparede velstand i at sætte gang i økonomien, så virksomhederne igen begynder at ansætte. Og så skal vi i øvrigt tage os tid til at være sammen med familie og venner. Jeg skal i hvert fald hente min far ud i solen. Det begynder vi snart at trænge til!

Live: Forældre vil lade børn blive hjemme efter påske

Food Festival fortsætter som planlagt: - Vi arbejder uforandret på at planlægge en festival til september

Før genåbning: Forældre og ansatte efterlyser klare retningslinjer