Anmeldelse: Civilization VI holder stadig - også på konsol

Civilization-serien har mange år på bagen, og selv Civilization VI har fire år på bagen. Vi har set på spillet i forbindelse med, at det er udgivet på konsol - og det fungerer stadig. Pr-foto
Vi ser nærmere på det næsten fire år gamle Civilization VI, fordi det kort før jul blev genlanceret på konsol. Spørgsmålet er, om 2K Games kan finpudse og overføre et elsket spil til konsol, uden hverken at træde fans over tæerne eller virke forældet

29 år. Så længe er det siden, at det første Civilization-spil kom til pc. Og hånden på hjertet; Civiliization har jeg virkelig spillet i lang tid og i mange år - siden 1991, så de har en plads nær mit hjerte. Jeg har været med helt fra begyndelsen, og igen og igen samlet spillene op og givet den på tidspunktet seneste titel et gennemløb til.

Nu fik jeg chancen igen, denne gang i forbindelse med, at Civilization VI fra 2016 er blevet relanceret på konsol. Jeg har testet på en PS4-udgave, men spillet udkom samtidigt på Xbox One.

Det er på forhånd en svær mission for 2K Games. Det er svært at sige, hvad de skal gøre for ikke at træde nogen over tæerne. De må ikke ændre på noget, da alle de trofaste fans bliver fornærmede, og de må omvendt ikke sidde fast i hverken grafik eller gameplay, der hører forrige årti (faktisk århundrede) til.

2K Games har bibeholdt kerne-gameplay, men grafisk er spillet blevet pudset af. Pr-foto

Fine forbedringer

Heldigvis slipper 2K Games meget fint fra opgaven. Det, man åbenbart gør, er, at man finpudser hele spillet fra top til bund. De har efter alt at dømme haft ørene på vandrørene på forskellige fan-fora, for de formår at fjerne irritationselementer fra tidligere titler, alt imens de støver grafikken af og tilføjer nye civilitationer med nye fordele og enheder.

Denne model - med at inkludere nye civilitationer (bl.a. Sverige, Ungarn, Det Ottomanske imperium og Mali) - lugter en anelse af FIFA-modellen med at smide flere og flere “obskure” hold ind i spillet for at øge modtagerskaren. Begge titler skal dog på samme måde holde sig relevante uden at miste sine trofaste gamere. Og det når 2K Games i mål med.

Spillet bevarer sin charme, men formår at finpudse og bygge på på en måde, så det føles tidssvarende. Jeg elsker stadig at nørde mig igennem at fintune mine byer, lave forskning, bekrige mine naboer, bande over barbarer, bygge verdensvidundere, ændre politiske ideologier, udsende missionærer, udforske verdenskortet og ALLE de andre klassiske ting, som Civilization giver dig mulighed for.

Civilization æder glubsk timerne, uden man bemærker det, og efter Civilization VI har jeg fortsat appetit på det næste spil i serien. PS4-porteringen fungerer udmærket; du bliver ikke snydt for funktioner, og du kan sagtens navigere rundt i spillet. Med det sagt er det altså lettere - måske bedre - på en pc, hvor musen kan panorere hurtigt, præcist og effektivt.

Titel: Civilization VI

Platform: PS4, Xbox One, pc

Udgivelsesdato: 22. november 2019 på PS4 og Xbox One, oprindeligt 21. oktober 2016 til pc

Der er føjet flere civilisationer til, og både de og de få tweaks, der er lavet til gameplay, fungerer udmærket. Pr-foto
Civilization VI blev testet i anledning af genlanceringen på konsol, og det fungerer udmærket, men det er altså lettere at spille på en pc, hvor du kan slutte mus og tastatur til. Pr-foto

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen